آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

پادکست چیست و چگونه کار می‌کند؟




اگر دغدغه شما نیز ایجاد و انتشار یک پادکست است می‌توانید با مطالعه راهنمای انتشار پادکست به سادگی با نحوه ایجاد و انتشار پادکست آشنا شده و در صورت نیاز این فعالیت را به مجموعه کارهای خود اضافه نمایید. تا به حال پیش خودتان به این فکر کرده‌اید که “آیا من هم می‌توانم یک پادکست ایجاد کنم؟” اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد پس برای رسیدن به جوابتان با ما همراه باشید. تنها قبل از توضیح در مورد پادکست باید این مزیت مهم را بیان کنیم که جهت شروع یک پادکست هیچ مانعی برای شما وجود ندارد و می‌توانید بدون داشتن مهارت فنی خاصی این کار را به سادگی شروع نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تولید پادکست‌های موفق، آنقدرها هم کار راحتی نخواهد بود! 

ما در این مقاله تهیه محتوا سایت قصد داریم تا توضیحات کافی را در خصوص شروع خدمات تولید محتوای صوتی ارائه دهیم تا در پایان این مطلب بتوانید تصمیم بگیرید که آیا اصلا شروع یک پادکست برای حرفه شما مناسب است یا خیر؟


پادکست چیست و چگونه کار می‌کند؟چگونه میتوانیم از پادکست استفاده کنیم؟


ساده‌ترین راه برای فهم پادکست این است که فکر کنید پادکست یک وبلاگ صوتی است و هر یک از قسمت‌های آن به مانند پست‌های وبلاگ دارای موضوع خاصی است.

سالهاست که از پادکست به عنوان یک کانال محتوای اصلی استفاده می‌شود و کماکان در حال رشد است. طی تحقیقاتی در آمریکا، دریافتند که 67 میلیون آمریکایی حداقل به یک پادکست در ماه گوش می‌دهند. میزان گوش دادن به پادکست‌ها نسبت به سال گذشته از 10 درصد به 20 درصد رسیده است و هر ساله نیز در حال افزایش است.

یکی از مهم‌ترین مزایای پادکست این است که هم بین افراد میانسال و هم بین جوانان بسیار محبوب واقع شده است و می‌شود گفت با افزایش سن جمعیت، تعداد شنوندگان پادکست نیز افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن این مزیت مهم می‌توان آینده‌ای روشن را برای پادکست در نظر گرفت و به همین جهت شروع پادکست می‌تواند ایده بسیار خوبی برای کار شما باشد.

تاریخچه کوتاهی از پادکست

همان‌گونه که می‌دانید رادیو قبل از تلویزیون آمد و پادکست نیز قبل از بسیاری از سایت‌های ویدیویی آنلاین مانند یوتیوب، به وجود آمده است. پادکست و رادیو از این جهت شبیه به یکدیگر هستند اما پادکست دارای فناوری‌های جدیدی است.

 

وبلاگ‌نویسی صوتی از دهه 1990 میلادی شروع شد و در سال 2003 پادکست به صورت واقعی شکل گرفت.

از آنجایی که برای بهره‌گیری از ایجاد و توزیع فایل‌های صوتی آنلاین به دانش فنی احتیاج بود، به همین دلیل مدتی نگذشت که خدماتی مانند امکان ضبط و بارگذاری صوت برای راحتی بیشتر مردم به وجود آمدند. تقریبا در همین زمان‌ها بود که توسعه فیدهایRSS  نیز به سرعت پیشرفت کرد و استفاده از این فیدها جهت آگاهی از درج محتوای جدید در وبلاگ‌ها به صورت متن و صوت امکان‌پذیر شد.

مزایای پادکست برای وبلاگ‌نویسان

مزایای بسیاری را می‌توان به جهت استفاده از پادکست در وبلاگ عنوان نمود که ما چند مورد مهم آن را برای شما بیان می‌نماییم:

استفاده راحت پادکست نسبت به متون برای مخاطبان

امکان گوش دادن به مطالب پادکست در هر مکان و موقعیتی

مناسب برای مخاطبان جدید که علاقه‌ای به خواندن پست‌های وبلاگ ندارند

در صورتی که از نوشتن متنفر باشید این روش برای شما نیز بسیار مفید خواهد بود!

شما می‌توانید پادکست‌ها را برای مشاغل خاص ایجاد نمایید و یا به عنوان یک کانال بازاریابی جهت تکمیل وب‌سایت‌های خود از آن استفاده نمایید.

در اخر لازم به تذکر است که منتظر موفقیت یک شبه نباشید، اما ممکن است یک روزی شما نیز جزوی از محبوب‌ترین‌ها در حوزه انتشار پادکست باشید.

مراحل ایجاد پادکست

توجه داشته باشید که :


هنگام گوش دادن به پادکست‌ها مراحل کاملا فنی وجود دارد که خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند. پس بیایید یک قدم به سمت جلو پیش برویم و از سطح بالاتری به این مسئله نگاه کنیم.

3 مرحله اصلی برای ایجاد یک پادکست مناسب وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. در حال حاضر به این مسائل فکر کنید که:

باید قسمت‌های مختلف را با استفاده از تجهیزات و به وسیله رایانه ضبط کنید.

فایل‌های ایجاد شده را به وسیله یک هاست پادکست آپلود کنید.

پس از انجام مراحل قبل، فایل‌ها را در قسمت دایرکت برای شنوندگان ارسال نمایید تا به راحتی در دسترس آنها قرار گیرد.


تجهیزات و عوامل  مورد نیاز برای ایجاد پادکست


تجهیزات پادکست به صورت حرفه‌ای بسیار پیچیده است اما ما بر روی موارد ضروری متمرکز می‌شویم و سعی می‌کنیم اصلی‌ترین‌ها را عنوان نماییم:

میکروفون (به صورت USB، آنالوگ و دیجیتال)

رابط صوتی (قابل استفاده برای میکروفون‌های آنالوگ که رابطی بین میکروفون و رایانه است)

پاپ فیلتر میکروفون (خرید به صورت اختیاری)

هدفون (اختیاری اما خرید آن توصیه می‌شود)

نرم‌افزار ویرایش مناسب

شما می‌توانید با کمک تجهیزات گفته شده و استفاده از موسیقی پس زمینه، پادکست خود را ایجاد کرده و آن را بر روی هاست‌های موجود قرار دهید.

فرمت پادکست‌های موفق

فرمت پادکست‌هایی که در حال حاضر بسیار تهیه و تولید می‌شوند به صورت زیر هستند:

پادکست تک نفره

پادکست مصاحبه

پادکست داستان‌گو

پادکست به صورت دو میزبان

پادکست‌های آموزشی

و

آشنایی با موضوعات پادکست‌های فارسی

در چند سال اخیر ایجاد و انتشار پادکست فارسی در ایران بسیار محبوب واقع شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر می‌توانید پادکست‌های فارسی را متناسب با موضوع‌های مختلف پیدا کرده و به راحتی آنها را گوش دهید.

 

به عنوان مثال پادکست‌های بسیار محبوبی که در حال حاضر به صورت فارسی منتشر می‌شوند عبارتند از پادکست هنری، علمی، کودک، پزشکی، ورزشی و… .

نحوه انتشار پادکست


حال که با پادکست و تجهیزات ساخت آن آشنا شدید لازم است در این بخش راهنمای انتشار پادکست را عنوان نماییم.

جهت انتشار پادکست باید در هنگام آپلود فایل خود بر روی هاست مورد نظر، فیلدهایی همچون نام پادکست، انتخاب کاور برای فایل، توضیحات، موسیقی زمینه و… را پر کنید و پس از آن، با توجه به مطالبی که پر کرده‌اید فایل شما تهیه می‌شود و در این زمان می‌توانید پادکست خود را بر روی هاست‌ها قرار دهید.

می‌توانید پس از جستجو در بین کانال‌هایی که جذب شنوندگان بیشتری دارند، کانال‌هایی را پیدا کرده و پادکست‌های خود را بر روی آن کانال‌ها منتشر نمایید، همچنین می‌توانید علاوه بر انتشار پادکست‌های خود بر روی سایت‌های معتبری که شنوندگان بیشتری دارند، آنها را برای شنوندگان خود نیز ارسال نمایید. (با استفاده از فید RSS)

تنها در نظر داشته باشید که باید پادکست‌های خود را درون هاست‌هایی که امکان درج فایل‌های شنیداری را برای مخاطبین فراهم می‌نمایند قرار دهید، همچنین این‌گونه سرویس‌ها باید امکان فید RSS را نیز در اختیار شما قرار دهند.

خدمات تولید محتوا صوتی از تاثیرگذارترین خدمات یک شرکت در جهت تولید محتوا میباشد. در دنیای تکنولوژی با توجه به برنامهها و  اپلیکیشنهای مختلف نیاز است که با سلیقه مخاطب خود را وفق دهیم، زیرا قرار است او برنامه های ما را ببیند، بشنود، تایپ کند و همینطور همراهی کند. بدین سبب نمیتوان به علاقه مخاطب توجه نداشت و یا تنها با علاقه یک عده مخاطب همراه شد و بقیه را به حال خود رها کرد. با این مقاله در خصوص خدمات تولید محتوای صوتی همراه ما باشید.

تولید محتوای صوتی میتواند یکی از شاهکارهای دنیای تکنولوژی است. برای افرادی که وقت خواندن ندارند یا توانایی خواندن ندارند و یا برای نابینایان که توانایی دیدن ندارند، محتوای صوتی بسیار کارامد و مفید خواهد بود.

بنابراین اگر بخواهیم سایت، صفحه یا کانال ما در بهترین شرایط خود قرار بگیرد، افراد زیادی به ما ملحق شوند، باید همه نوع محتوا با قابلیتهای متفاوت را جهت ارائه به آنها داشته باشیم.

اما خدمات محتوای صوتی شامل چه محتوایی میشود، چه خدماتی را ارائه میدهد و انواع آن کدام هستند. در این مقاله با این عناوین بیشتر آشنا می شویم.

پادکست در خدمات تولید محتوای صوتی


پادکست یک برنامه شبیه برنامههای رادیویی است که با تجهیزات دیجیتالی ضبط میشود سپس طریق رسانههای شخصی جهت پخش صدا در دنیای اینترنت برای مخاطبان ارائه میشود.

امروزه برای بسیاری از رسانهها و شبکهها پادکست امری مهم و فراگیر است از آنجا که حجم آن نسبت به دیگر برنامههای رادیویی کمتر باشد یا راحتتر مخاطب با آن ارتباط برقرار میکند و چون فقط از حس شنیداری استفاده میشود برای بسیاری از افراد که مشغول کارهای دیگری هستند قابل استفاده میباشد. پادکست مزیتهای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم تا با خدمات تولید محتوای صوتی بیشتر آشنا شوید.

 

پادکست: برنامه های طنز

شاید جمعهها صبح با رادیو و برنامه “صبح جمعه با شما” آشنایی داشته باشید. این برنامه طنز و مفرح بخش رادیویی طرفداران زیادی دارد، به این دلیل که کیفیت و محتوای برنامه بسیار عالی و مخاطب پسند است.

پادکست هم تقریبا میتواند به عنوان یک برنامه مثل همین برنامه “طنز صبح جمعه با شما” گفتگوهای شاد، طنز، همراه با لطیفه را در سایت و یا کانال مورد نظر ارائه دهد.

این موضوع برای سایت هایی که در جهت تولید برنامههای طنز و مفرح بخش عمل میکنند میتواند مفید و موثر باشد.

پادکست: کتاب خوانی

شاید یکی از موثرترین کارایی که پادکست دارد، استفاده در امر کتابخوانی باشد که در سالهای اخیر بسیاری از کارگزاران و همچنین کاربران از این موضوع استقبال زیاد کرده اند. به این دلیل که کتاب و کتاب‎‎خوانی با توجه به رشدی که دنیای تکنولوژی و اینترنت داشته است، به شدت افت کرده و خرید سالانه کتاب و همچنین مطالعه کتاب کاهش بی سابقهای را به دنبال داشته است.

به همین سبب شاید پادکست و خدمات تولید محتوای صوتی را بتوان یکی از انقلابهای عظیم وموثر در امر کتاب خوانی یافت.

به دنبال این فرایند، سایتها برای اکثر کتابهای خود به خصوص کتابهای پر مخاطب مانند رمانها، کتابهای ادبی،داستانهای کودکانه، برخی از کتابهای سیاسی و اقتصادی را به صورت پادکست در سایت خود قرار دادند تا کسانی که نیاز دارند؛ اما وقت خواندن ندارند، به هنگام نشستن در ماشین و یا فعالیتهای خانه از فایل صوتی کتاب مورد نظر خود بهره ببرند.

در ضمن تاثیری که فایلهای صوتی کتاب بر روی خواننده دارند، به خاطر ادای کلمات و ایجاد حس در آنها توسط گوینده منجر به همزاد پنداری، درگیری احساسات و درک بیشتر مخاطب میشود و اینگونه هم استقبال بیشتری از کتاب به همراه میآید و هم میزان مطالعه کتاب بالا میرود و کسانی که در عرصه نوشتن و انتشار کتابها همت دارند، از خطر ورشکستگی نجات مییابند.

 

خدمات تولید محتوای صوتی در وبلاگ

معمولا در وبلاگها برای تبلیغات و یا برای اینکه بتوان مخاطب را با خود همراه کنیم، محتوای متنی خود را مینویسیم و توضیحاتی را پیرامون آن ارائه میدهیم، اما شاید بهتر باشد که به نظر و سلیقه همه کاربران وبلاگ اهمیت بدهیم و در کنار آن از محتوای صوتی هم استفاده کنیم.

مثلا اگر در مورد آموزشهای الکترونیکی، نرمافزارهای کامپیوتری و دیگر موارد این شکلی فعالیت دارید برای اینکه ابهامات از بین بروند، خوب است که از محتوای صوتی بهرهمند شوید، یعنی آنچه که در قالب متن بود، در قالب یک فایل صوتی انجام میگیرد که برای کاربر روشن و مشهود است.

خدمات تولید محتوای صوتی و موسیقی

اگر در زمینه موسیقی، شعر و شاعری فعالیت دارید، مطمئن باشید که محتوای صوتی مختص کار شما است. برای اینکه با انواع فایلهای صوتی و پخش کردن اشعاری که توسط گویندهای ماهر اجرا میشوند، مخاطبان استقبال میکنند و یکی از روشهایی است که دوستداران موسیقی و شعر دوست دارند بیشتر با گوش خود نوای دلنشین را بشنوند و محتوای صوتی در این حوزه بسیار کار گشا است.

 

خدمات تولید محتوای صوتی و نکات لازم

با توجه به آنچه که راجع به محتوای صوتی گفته شد، باید راجع به ثبت و ضبط آن هم دقت زیادی داشت، که این موضوع اگر با کیفیت کامل صورت نگیرد، قاعدتا کاربری را هم به خود جذب نمیکند.

همان طور که محتوای متنی باید دارای یک سری قاعده و مقررات باشد، فایل صوتی هم به همین صورت است و باید به آن دقت داشت، محتوای صوتی هم باید از این قوانین برخوردار باشد تا برای کاربر هم مفید و هم دلنشین باشد و راغب به گوش دادن تا آخر فایل صوتی باشد.


کوتاه و به اندازه

اگر شما در آغاز کار هستید و میخواهید محتوای صوتی را بر روی سایت و یا کانال خود قرار دهید، بهتر است که ابتدا از فایلهای صوتی کوتاه بین 20 الی 25 دقیقه و یا کمتر مثلا 15 دقیقه شروع کنید.

با این روش به چند مزیت میتوان دست یافت یکی اینکه کاربرهای واقعی شما چه کسانی هستند و خواسته آنها با فایلهای صوتی که میگذارید، برآورده می شود، میتوانید حتی در بخش نظرات از آن ها نظرخواهی کنید و در صورت تمایل و استقبال کم کم فایلهای صوتی را به دقیقههای زیاد و یا یک ساعت افزایش دهید.

محتوای صوتی و هدف محتوا

جهت تولید هر محتوایی چه صوتی، چه متنی و چه ویدیویی باید هدف خود را از فایل موردنظر مشخص کنید، محتوای صوتی قرار است طنز باشد، مصاحبه باشد، موسیقی باشد، دکلمه و هزاران مورد دیگر که اگر به درستی هدف روشن باشد میدانیم که باید چه کار کنیم و چه  موضوعی را دنبال کنیم. تا محتوای صوتی به خوبی پیاده شود. مثلا اگر در مورد شعر و موسیقی است، باید بدانید که کاربرهای شما چه نوع موسیقی و سبکهایی را دوست دارند که به همراه ایدههای جالب بتوانید محتوای صوتی را به آنها ارائه دهید. یا اگر موضوع کتابخوانی است، قرار است چه کتابی خوانده شود و گوینده آیا حس و صدای مختص به این موضوع را دارد. مثلا کتابهای تاریخی و موضوعات این چنینی صدایی بسیار رسا و با صلابت میخواهد تا بتوانند مخاطب خاص را  جذب کنند.

محتوای صوتی و نظرسنجی

یکی از خدمات تولید محتوای صوتی کسب رضایت کاربر است، این رضایت به راحتی به دست نمیآید و باید در مورد نظرات کاربران اهمیت زیادی قائل بود.

پس باید به صفحه نظرسنجیها دقت داشت، آنها چه میخواهند، چه انتقادی دارند، علایق آنها چیست و همه این موارد باید در محتوای صوتی اعمال شود.

شاید در بخش محتوای صوتی کار تا حدودی سختتر شود، زیرا صدا کاملا مشهود است و اگر نظر آن ها را اعمال نکنید، رفته رفته همراهی آنها را از دست خواهید داد.

 

خدمات تولید محتوای صوتی و سر تیترهای مشخص

وقتی محتوا متنی را میخواهیم بخوانیم، با یک نگاه به عنوان اصلی و زیر عنوانها متوجه میشویم که متن به کار ما میآید یا نه؟

اما در مورد محتوای صوتی این امر کاملاً مشخص نیست و بهتر است که با عنوان و عنوانهایی مخاطب را در جریان آنچه که قرار است گوش دهد، بگذارید، با این روش و نظم و ترتیب کاربر بیشتر مجاب به گوش دادن میشود و  وقت او به بطالت نمیگذرد و  میداند چه میخواهد و به چه چیزی قرار است گوش دهد.

خدمات تولید محتوای صوتی و عدم تکرار

در دنیای رقابت تکنولوژی اگر به خوبی به موضوعاتی که ارائه میدهید دقت کافی نداشته باشید و تنها بخواهید که یک فایل صوتی را ارائه دهید، مطمئناً با شکست مواجه میشوید. زیرا مطالب برای مخاطب تکراری و کسل کننده هستند به خصوص مخاطب کنونی که تحمل او بسیار کم است و  نه تنها هیچ سودی نخواهد داشت، بلکه او تحمل تکرار را ندارد، بنابراین به دنبال سایت و کانال دیگری برای علاقه خود میرود.

بنابراین موضوعاتی را که انتخاب میکنید،اگر هم رقیبان شما در همین زمینه فعالیت میکنند، باید محتوای صوتی شما با موضوعات جدید همراه باشد که تا به حال کسی از آنها استفاده نکرده است. برای این کار نگاهی به سایتهای رقیب بیندازید و بعد عکس آن را اعمال کنید.

مثلا اگر در زمینه موسیقی فعالیت میکنید، بهتر است اگر میخواهید یک موسیقی متنی از موتزارت پخش کنید، کمی ایده به آن چاشنی بدهید و قبل از شنیدن موسیقی موتزارت از یک صدای دلنشین با  توصیف سرگذشتی از زندگی موتزارت همراه کنید و یا همان  موسیقی که او نواخته است و قرار است مخاطب گوش کند، با ارائه سرگذشت و یا خاطره ای، مخاطب را  مشتاق به شنیدن کنید.

خدمات تولید محتوا صوتی: کیفیت محتوا صوتی

محتوا صوتی شاید قبل از اینکه به موضوع آن دقت داشته باشید، باید به نوع کیفیت صدایی  توجه داشته باشید که مخاطب قصد دارد آن را گوش کند و اگر با وسایل ضبط بیکیفیت این کار را انجام دهید، کاربر در همان ابتدای کار محتوا صوتی را قطع کند و کلا از صفحه بیرون رود.

برای همین در ثبت و ضبط نوع محتوا دقت کنید، اگر لازم است هزینه کنید تا دلنشین و گوش نواز باشد.

اگر از گوینده استفاده میکنید، بهتر است از تست صدا حتما کمک بگیرید و بعد از سنجش فرد گوینده اقدام به ضبط صدای او کنید.

این موضوع در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است، زیرا فرد گوینده باید مطابق با هر کلمه، عبارت و جملهای حس خاصی را ارائه دهد و مخاطب متوجه حالات و رفتار گوینده باشد و با شخصیتهای کتاب ارتباط برقرار کند.

خدمات تولید محتوای صوتی و لحن گوینده

برای ایجاد فایل صوتی همان طور که گفته شد نیاز است که با دقت و با دستگاههای مناسب برای ضبط صوت استفاده کنید.

و البته موضوع دیگر مشخص شدن لحن گوینده است، این لحن باید در سراسر فایل حفظ شود و اگر نیاز است که برخی از مواقع به غیر از لحن اصلی گفتار مطلبی ارائه شود، بهتر است که با سیاستهای متن باشد و بیننده از این موضوعآگاه باشد.

برخی از لحن های زبان فارسی عبارتند از:

لحن تغزلی

لحن داستانی

نیایشی

تعلیمی

حماسی

و متناسب با هر موضوعی که قرار است ارائه دهید، این لحن از سوی گوینده باید رعایت شود. البته در کنار صدای زیبا و شیوا که تکمیل کننده محتوای صوتی شما است.

خدمات تولید محتوا صوتی در صفحات اجتماعی

تولید محتوا صوتی در صفحات اجتماعی هم بسیار سازنده و مهم است، به خصوص در تلگرام که این موضوع مورد استفاده قرار گرفته و برای اینکه به مخاطبهای خود توضیحات روشن و واضح ارائه بدهیم در هر زمینهای از کسب وکار که فعالیت میکنیم، محتوای صوتی از درجه بسیار بالایی برخوردار شده است.

بسیار از کانالهای تلگرامی با هر موضوعی که اکنون فعالیت دارند، از تمامی محتواهای تبلیغاتی استفاده میکنند و این تنوع چشم و ذهن کاربر را خسته نمی کند و این امتیازها برای او جذاب و متنوع میباشد.

یکی از این امتیازها  همین فایل صوتی است که اگر با کیفیت عالی ضبط شود و با صدا دلنیشین همراه باشد؛ اصولا مخاطب نسبت به آن گرایش پیدا می کند زیرا با صدا بیشتر ارتباط میگیرد و او را موجودی جاندار در مقابل خود مییابد که توضیحات لازم را ارائه میدهد و از طرفی اعتماد بیشتری به آن دارند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد