آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

پیلار کانتنت چیست؟

این روزها تمام سایت‌ها در تکاپوی افزایش رتبه، بالا بردن کیفیت کار خود و بازدید بالای سایت خود توسط مخاطبان هستند. همچنین تولیدکنندگان محتوا در تلاش‌اند تا با استفاده از روش و متدهای جدید، مخاطبان را به‌سوی مقاله و محتوای خود جذب کنند؛ با پیشرفته شدن موتور جست‌وجوی گوگل، انتظارات مخاطبان از کیفیت کار بالا رفته و به دنبال آن هستند تا بدون تلف کردن وقت جستجوی خود را هرچه سریع‌تر در گوگل انجام دهند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با جدیدترین روش محتوا سازی موثر، به نام پیلار کانتنت یا محتوای ستونی آشنا کنیم.

طبق نتایج اعلام‌شده در هر دقیقه، 4,000,000 جستجو توسط مخاطبان صورت می‌گیرد و آن‌ها از گوگل می‌خواهند تا مناسب‌ترین جواب را بدون از دست دادن زمان برای آن‌ها پیدا کند، بنابراین با متدها و روش‌های جدید گوگل برای محتواسازی دیگر وقت افراد گرفته نشده و در کوتاه‌ترین مدت‌زمانی آن‌ها به پاسخ جستجوی خود دست می‌یابند.


محتوای پیلار پیج چیست وچقدر به سئوی سایتمان کمک میکند؟


پیلار پیج (pillar page) یا محتوای ستونی، جزو یکی از جدیدترین روش‌های محتوا سازی محسوب می‌شود که در سایت‌های مختلف برای جذب مخاطب و ارائه مطالب باکیفیت و مفید، در دسترس قرار خواهد گرفت. این نوع محتوا سازی، مجموعه‌ای از چند محتوا را شامل می‌شود که به‌صورت خوشه‌بندی به یک مورد از محتوای مرکزی که یکی از موضوعات اصلی مقاله سایت است، وصل می‌شود. این روش که برای جلب رضایت بیشتر مخاطب طراحی‌شده، بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد که از طریق آن مخاطب پاسخ خود را در گوگل می‌یابد.


ریشه پیلار کانتنت یا محتوای ستونی چیست و از کجا آمده؟


این اصلاح پیلار کانتنت (pillar page) که معنای آن محتوای ستونی است، در سال 2017 از طریق شرکت HubSpot (با مقاله: what is a pillar page?) ساخته‌شده که منظور استفاده از آن، برای بیان کردن موضوعات کلی و جامع ای است که مخاطبان را به‌سوی بازدید از مطالب و مقاله خود جذب می‌کند.

اگر بخواهیم توضیح پیلار کانتنت یا محتوای ستونی را واضح‌تر برای شما بیان کنیم، به این صورت خواهد بود که شما یک محتوای ستونی یا پیلار کانتنت درباره یک مطلب مشخص تولید می‌کنید و با این کار، شانس سایت خود را در بالا بردن رتبه در گوگل افزایش می‌دهید، این کار می تواند در سئوی سایت تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

 سپس حول محتوای تولیدی خود، موضوعات دیگری را که مرتبط با موضوع اصلی است را اضافه کنید، به همین ترتیب شما با استفاده از ساختار لینک سازی، پیلار کانتنت یا محتوای ستونی خود را تولید کرده‌اید. شما باید تمام موضوعات را به یکدیگر ربط دهید و تمام موضوعاتی که در مقاله خود می‌نویسید را به صفحه اصلی لینک دهید.

 

پیلار پیج (pillar page) یا محتوای ستونی، یکی از جدیدترین روش‌های محتوا سازی محسوب می‌شود که در سایت‌های مختلف، برای جذب مخاطب و ارائه مطالب با کیفیت و مفید در دسترس قرار دارد. این نوع از محتوا سازی، مجموعه‌ای از چند محتوا را شامل می‌شود که به‌صورت خوشه‌بندی به یک مورد از محتوای مرکزی که یکی از موضوعات اصلی مقاله سایت است، وصل می‌شود.

مزایای بکار بردن روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی چیست؟


این روش که برای جلب رضایت بیشتر مخاطب طراحی‌شده، بیشتر از شیوه‌های دیگر تولید محتوا مورد استفاده قرار گرفته است که مخاطب از طریق آن می‌تواند پاسخ‌های بسیاری را در جهت پرسش خود دریافت کند. در ادامه به بررسی مزیت‌های این نوع محتوا خواهیم پرداخت:


مدیریت و سازمان‌دهی انتشار و تولید محتوا که بسیار مهم است


تولید محتوا به‌صورت ستونی، به شما این اجازه را می‌دهد تا طبق یک برنامه منظم که در آن باید به موارد گوناگونی توجه داشته باشید، یک مقاله مدیریت‌شده‌ و منظم از هر لحاظ را بنویسید.


افزایش کیفیت کار محتوا


هنگامی‌که مخاطب به جستجوی مطلبی می‌پردازد و با وب‌سایتی مواجه می‌شود که از روش کانتنت یا محتوای ستونی استفاده کرده، می‌تواند به دلیل شاخه بندی مرتب به موضوع مورد نظر، به‌سرعت دسترسی پیدا کرده و در وقت خود صرفه‌جویی کند. سایتی که برای محتوای خود از روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی استفاده کرده، باعث شده که مخاطب سایت بتواند بدون هیچ مشکل و نقصی به آن چیزی که می‌خواهد، دست ِیابد، چرا که در روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی هر چیزی که مخاطب نیاز دارد، در اختیارش است و می‌تواند از آن استفاده کند.


راضی نگه‌داشتن مخاطب


یکی از مهم‌ترین دلایلی که مخاطب پس از نگاه اجمالی به سایت، باعث می‌شود که آن را ‌ببندد، این است که نیاز و پاسخ خود را در سایت شما پیدا نکرده که همین امر سبب می‌شود کیفیت کار و بازدید سایت شما پایین بیاید و دیگر بازدیدی از سایت شما انجام نشود. شما با استفاده از روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی، به دلیل استفاده از مطالب مفید و مهم، مخاطب را از همه نظر راضی نگه می‌دارید و همین امر باعث می‌شود بازدید بیشتری از سایت شما به وجود بیاید و باعث افزایش کیفیت آن شود.


کاربران برای مدت‌زمان بیشتری در سایت شما می‌مانند


ازآنجایی‌که در روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی، شما صفحات گوناگونی را با لینک دهی شکل داده‌اید، مخاطب می‌تواند به موضوعات و صفحات دیگر نیز جذب شود، البته توجه داشته باشید که محتوای قرار گرفته در سایت شما باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشد و اگر این‌گونه باشد، مدت‌زمانی که مخاطب در سایت شما می‌ماند، بیشتر می‌شود و این برای رتبه دهی به سایت، یک نکته‌ی مثبت به نظر می‌رسد.


بهبود رتبه سایت خود


به دلیل رعایت کردن نظم و استفاده از ساختار منظم در سایت، مخاطب شما زمان بیشتری را در سایت می‌گذراند و این نشان می‌دهد که از سایت و محتوای آن راضی بوده و پاسخ پرسش‌های خود را گرفته، این موضوع نشان می‌دهد که لینک سازی که شما برای محتوای خود انجام داده‌اید به‌درستی صورت گرفته، همچنین کلمات کلیدی نیز به نحوه‌ی درستی در متن شما به‌کاررفته‌اند، تمام این موضوعات سبب می‌شوند که رتبه سایت شما بالا برود و بتوانید با این امتیاز بر تعداد مخاطبین خود بیفزایید.


مطالب و صفحه اضافه در سایت شما قرار نخواهد داشت


به دلیل استفاده از پیلار کانتنت یا محتوای ستونی، سایت شما بر اساس نظم و قاعده‌ی خاصی ساخته می‌شود و مطلب اضافه‌ای در سایت شما قرار نخواهد گرفت؛ بنابراین زمانی که گوگل از صفحه شما را بررسی و بازدید می‌کند، صفحه اضافه در آن پیدا نخواهد کرد، بنابراین زمانی که مخاطب موضوعی را سرچ می‌کند، گوگل سایت شما را پیشنهاد می‌دهد تا مورد استفاده قرار گیرد.


عدم سردرگم کردن مخاطب و جستجوگران


استفاده از پیلار کانتنت یا محتوای ستونی که به‌صورت هدفمند طراحی‌شده، باعث می‌شود مخاطب به‌صورت مستقیم به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کند و از سردرگمی جستجوگران با استفاده از این روش جلوگیری می‌شود.


روش اجرا و راه‌اندازی پیلار کانتنت یا محتوای ستونی


شما باید برای تولید محتوای پیلار کانتنت یا محتوای ستونی، محتوای کنونی سایت خود را بررسی و آن‌ها را بر اساس موضوعات اصلی تقسیم‌بندی کنید. برای مثال، اگر محتوای شما درباره چگونگی کاهش وزن است، شما باید این محتوا را به چند شاخه گوناگون، مانند ورزش‌های مناسب برای کاهش وزن، خورد و خوراک مخصوص برای رژیم، طرز پخت غذاهای رژیمی و میزان مصرف کلسترول؛ و آن‌ها را در محتوای خود اضافه کنید و با استفاده از لینک ادامه مطلب، درباره مطلب خود توضیحات بیشتری را ارائه دهید.

 

کارهای لازم جهت تولید محتوای پیلار کانتنت یا محتوای ستونی


قرار دادن عنوان اصلی در صفحه

شاخه گذاری موضوعات مختلف و لینک دهی به آن‌ها

اشاره کردن به موضوع اصلی در سراسر محتوای خود

استفاده از حداقل دو هزار کلمه برای مقاله

استفاده از تنوع و طرح‌های رنگی برای جذب مخاطب

هدف اصلی تولید محتوا از روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی، به این منظور است که شما محتوای هدفمند و بر اساس استانداردها تولید کنید تا هم‌رتبه سایت شما بالا آورد و هم وقت مخاطب برای پیدا کردن نکات اصلی گرفته نشود. هدف ما آشنایی شما با ویژگی‌ها و تعریف پیلار کانتنت یا محتوای ستونی بود. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما در این زمینه کمک کرده باشد.

 

تولید محتوای ویروسی چیست؟

تمامی کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند و در فضای مجازی فعال هستند؛ بدون شک با متن، فیلم، تصاویر و محتوایی برخورد کرده‌اند که به اندازه کافی آنها را شگفت‌زه، خوشحال، ناراحت، نگران، هیجان‌زده و یا تحریک کرده است و موجب شده ‌است تا آن تولید محتوا را با سایرین به اشتراک بگذارند. به این محتوا که توانسته است کاربر را به هر ترتیب متقاعد کند که آن را با دیگران به اشتراک بگذارد محتوای ویروسی گفته می‌شود.

در بازاریابی آنلاین، تولید محتوای وایرال یا همان تولید محتوای ویروسی به صورت فزاینده‌ای در حال رشد است. فعالان مارکت‌های آنلاین تلاش می‌کنند با تولید وایرال کانتنت به طیف وسیعی از کاربران سیگنال داده و آنها را به بازدید از وبسایت یا فروشگاه خود سوق دهند. اما برای دستیابی به محتواهایی که بازدید بالایی داشته باشند چه باید کرد؟ نویسنده محتوای وایرال باید به چه نکاتی توجه کند؟ اصول انجام محتوای ویروسی چیست؟ 

الو محتوا با تجربه بسیار خوبی که در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی دارد می‌تواند به سوالات شما به خوبی پاسخ دهد؛ همچنین با استفاده از کادر مجرب خود، برای تولید محتوای وایرال و یونیک همواره از شما پشتیبانی خواهد کرد. در ادامه مقاله به توضیح هر چه بهتر و دقیق‌تر تولید محتوای ویروسی می‌پردازیم.


سوالات مرتبط با تولید محتوای وایرال



تولید کنندگان محتوا به خصوص کسانی که مسئولیت نوشتن مقالات با هدف بازدید بالا را بر عهده دارند همواره با سوالات و ابهاماتی مواجه می‌شوند که پاسخ به آن‌ها می‌تواند کمک بسیاری برای تولید محتوای ویروسی کند. این سوالات عمدتا عبارتند از:

لحن و ادبیات محتوای تولیدی به چه صورت باید باشد؟

چگونه می‌توان اعتماد مخاطبان را جلب کرد؟

آیا نیازی هست از عکس، تصاویر یا فیلم در محتوا استفاده شود؟ 

محتوا باید کوتاه و خلاصه نوشته شود یا بهتر است مفصل و طولانی باشد؟

نقش افراد موثر (اینفلوئنسرها) در وایرال شدن محتوای ما چیست؟

بهترین زمان برای نشر محتوای تولیدی چه زمانی است؟

چگونه می‌توانیم با مرور زمان نیز مخاطبان‌مان را اقناع کنیم که همچنان مقالات ما را دست به دست کنند؟

محتوای تولیدی چگونه می‌تواند به آگاهی از برند و وایرال شدن وب‌سایت منجر شود؟

اگر بخواهیم رک و بدون‌پرده صحبت کنیم باید بگوییم که برای موفق شدن در تولید محتوای ویروسی ناگزیر به تهیه یک محتوای غنی، قوی و یونیک هستید. تردیدی نیست که هیچ ترفندی برای وایرال شدن متن‌های با محتوای ضعیف وجود ندارد. اما چگونه میتوان به محتوای با بازدید بالا دست یافت؟ در ادامه نکات کاربردی در این زمینه با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

در الو محتوا این نکات و نکات مهمی از این دست با کمک نویسندگان و مشاوران حرفه‌ای و باتجربه دنبال می‌شوند تا درکنار تولید محتوای باکیفیت به شما برای موفقیت هر چه بیشتر در مارکت مورد نظرتان یاری رساند.

لحن و ادبیات محتوای وایرال به چه صورت باشد؟

طبق تحقیقات صورت گرفته‌ای که محققان نیویورک تایمز و سایرین انجام داده‌اند؛ دلایل بازنشر و دست به دست شدن مطالب در فضای مجازی توسط کاربران نشان می‌هد لحن و ادبیات محتوای تولید شده بشدت در بازنشر شدن آن تاثیر دارد. از جمله موارد مهمی که کاربران در بازنشر کردن پست‌ها عنوان کرده‌اند عبارتند از:

محتوای مفرح، سرگرم کننده و سودمند

مطالبی که به‌وسیله آن بتوانند شخصیت خود را هر چه بیشتر به دیگران معرفی کنند

توسعه و گسترش روابط اجتماعی خود با دیگران

مطالبی که فرد بواسطه بازنشرآن‌ها حس مفید، موثر و فعال بودن داشته باشد

به دیگران کمک کند و دیگران را با اهداف و انگیزه‌های مهم زندگی‌شان آشنا کند

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک محتوای مفرح و هیجان انگیز در رسیدن به سه دلیل اول برای بازنشر محتوای تولیدی شما و وایرال شدن کانتت تولیدی کمک بسیاری می‌کند. همین‌طور زمانی که محتوای تولیدی شاد و هیجان انگیز باشد در واقع فرد با دست به دست کردن آن به دیگران حس خوبی را انتقال می‌دهد که در واقع این موضوع نشان دهنده شخصیت و سلایق او هستند.



 

باید اشاره کنیم که افراد علاقه زیادی به محتواهای آزمودنی دارند. آزمون‌هایی که خروجی آنها نهایتا منجر به شناخت شخصیت هر چه بهتر و بیشترافراد می‌شود. زمانی که این آزمون‌ها با واقعیت تطابق بیشتری داشته باشند و نتیجه آنها قابل اتکاتر باشد، کاربر را به وجد آورده و شخص با یک هیجان بسیار بالایی در لحظه مواجه می‌شود که تمایل دارد هر چه سریعتر این محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارد. از این جهت محتوای تولیدی با سرعت بالایی وایرال شده و دست به دست می‌شود.


چگونه می‌توان اعتماد مخاطبان را در محتوای ویروسی جلب کنیم؟


فراموش نکنیم که پست یا محتوای تولیدی شما قرار است در چه فضایی به اشتراک گذاشته شود. در واقع با توجه به طیف وسیعی از شبکه‌های اجتماعی که امروزه وجود دارد، افراد در هر فضا برخورد متفاوتی از خود نشان می‌دهند. مثلا در یک وبسایت خرده فروشی آنلاین اتکای افراد به اعتمادی است که به وبسایت به تجربه پیدا می‌کنند و سرویس‌ها و خریدهایی که در مرور زمان از آن انجام می‌دهند.

اما زمانی که شما قرار است پستی را در لینکدین، گوگل و یا توییتر انتشار دهید باید دقت داشته باشید که نام و نشان نویسنده و اطلاعاتی که در مورد پست به مخاطبان خود ارائه می‌دهید به شدت در جلب اعتماد آنها تاثیر خواهد داشت. اما شاید این موضوع مثلا در فیس‌بوک و یا اینستاگرام از اهمیت کمتری برخوردار باشد. چرا که در این دو فضای مجازی عموما افراد پست‌های شاد و خنده‌دار به اشتراک می‌گذارند و کسی به‌دنبال اعتماد جدی به ناشر پست نیست.

امام به صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا و انتهای محتوایی که تولید می‌کنید اطلاعاتی در مورد نویسنده و یا مطالبی که ارائه می‌دهید داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود افراد با اطمینان بیشتری نسبت به بازنشر پست شما اقدام کنند و این موجب وایرال شدن محتوای تولیدی شما خواهد شد.

آیا نیازی هست از عکس، تصاویر یا فیلم در محتوای Viral استفاده شود؟ 

دور از انتظار نیست که بررسی‌ها نشان ‌دهند مطالب تولید شده و انتشار یافته‌ای که از تصاویر برای توضیح هر چه بهتر و بیشتر موضوع استفاده کرده‌اند با اقبال بیشتری مواجه هستند و با سرعت بیشتری دست به دست می‌شوند. حتما پیشنهاد می‌کنیم اگر هدف شما تولید محتوای ویروسی است، بسته به محتوایی که تولید می‌کنید و حجم آن، از تصاویر جذاب در متن استفاده کنید.

محتوای ویروسی باید کوتاه و خلاصه نوشته شود یا بهتر است مفصل و طولانی باشد؟

بسیاری از نویسندگان مقالات و تولیدکنندگان محتوا تصور می‌کنند که برای وایرال شدن محتوای تولیدی، بهتر آن است که متن تولیدی کوتاه باشد. اما نکته قابل توجه این است که بررسی‌ها نشان داده است که اگر چه محتواهای کمتر از 1000 کلمه با بازنشر زیادی مواجه بوده‌اند اما افراد از مطالب یونیک و چالش برانگیزی که محتوای طولانی و بیش از 2000 کلمه دارند هم استقبال می‌کنند.

 

این یک فرصت ایده‌ال برای شماست تا به‌دور از رقابت‌های بسیاری که برای نوشتن یک متن کوتاه صورت می‌گیرد، به نوشتن یک متن فوق‌العاده و محتوای یونیک با متن طولانی اقدام کنید. این موضوع به مخاطبان شما جهت دهی بسیار خوبی می‌دهد که برای پیدا کردن متن‌های بی‌نظیر و خاص حتما شما را دنبال کنند و با شما همراه باشند.

نقش افراد موثر (اینفلوئنسرها) در وایرال شدن محتوای ما چیست؟

اینفلوئنسرها یا افراد موثر کسانی هستند که در فضای مجازی بسته به ویژگی‌هایی چون شخصیت اجتماعی، سیاسی، هنری و ورزشی خود مورد توجه عموم هستند و یا اینکه محتوایی که انتشار می‌دهند جذابیت به‌خصوصی دارد و طیف وسیعی از کاربران را با خود همراه می‌سازند. بنابراین این افراد نقش بسزایی در بازنشر دادن مطالب و وایرال شدن مقالات، پست‌های مختلف، مارکت‌های آنلاین و اخبار دارند.

اگر تصمیم دارید محتوای تولیدی شما یک محتوای ویروسی شود نباید از افراد موثر در فضای مجازی غافل شوید. عموما وبسایت‌های مختلف، بسته به نوع فعالیتی که دارند، برای وایرال شدن وبسایت‌شان تلاش می‌کنند از این افراد برای تبلغات وبسایتشان استفاده کنند و یا محتوایی را تولید می‌کنند و در فضای مجازی انتشار می‌دهند و از این افراد درخواست می‌کنند نسبت به بازنشر آن محتوا اقدام کنند. یا به عنوان مثال در توئیتر زیر پست‌های تولیدی خود اینفلوئنسرها را منشن کرده و نظر آنها را می‌پرسند.

بهترین زمان برای نشر محتوای تولیدی ویروسی چه زمانی است؟

یکی دیگر از دغدغه‌های نویسنده وایرال کانتنت زمان انتشار محتوای تولیدی برای دستیابی به یک محتوای ویروسی و انتشار حداکثری آن است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بهترین زمان انتخابی که موجب  بازنشر بیشتر محتوای تولیدی شما شده و نهایتا یک محتوای viral خواهید داشت روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه است.

البته باید توجه داشته باشید که این موضوع نیز بستگی به فضایی دارد که تصمیم به انتشار محتوای خود دارید. به عنوان مثال در فیس‌بوک، گوگل پلاس و توئیتر بهترین روز سه‌شنبه است در حالی که در لینکدین بهترین روز برای رسیدن به یک بازنشر حداکثری روز دوشنبه خواهد بود.

چگونه می‌توانیم به مرور زمان نیز مخاطبان‌مان را قانع کنیم که همچنان مقالات ویروسی ما را دست به دست کنند؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده عموما پست‌ها و محتواهای تولید شده در سه روز ابتدایی بازنشر خوبی داشته و رفته رفته فرایند دست به دست شدنشان متوقف و یا بشدت کاهش می‌یابد. اما سوالی که مطرح است این است که به چه طریقی می‌توان پستی که فرایند ویروسی آن متوقف شده است را مجددا در فرایند وایرال قرار داد؟

 

در اینجا راهکاری که می‌توان پیشنهاد داد این است که اولا محتوایی که تولید می‌کنید علاوه بر توضیح موضوع مد نظرتان در زمان تولید محتوا، مربوط به رویدادی در آینده نیز باشد و یا محتوای آن از جذابیت بالایی برخوردار باشد که این امکان را به شما بدهد که بعد از یک هفته یا ده روز و یا زمان وقوع رویدادی که چند روز بعد رخ داده است، مجددا بتوانید آن را بازنشر دهید و فرایند وایرال شدنش را احیا کنید.

محتوای تولیدی چگونه می‌تواند به آگاهی از برند و وایرال شدن محتوای وب‌سایت منجر شود؟

اینکه گفته شود محتوای وایرال می‌تواند در همه زمینه‌ها موجب ارتقا و رشد کسب و کار آنلاین شما شود سخن دقیقی نیست. بلکه باید گفته شود این موضوع بستگی به زمینه کسب و کار شما دارد. اما مسلما مهم‌ترین دست آورد کانتنت ویروسی، ارتقاء آگاهی افراد از برند شما خواهد بود.

اما اگر دنبال می‌کنید که تولید محتوای ویروسی در چه زمینه‌هایی به شما یاری خواهد رساند، به زمینه فعالیت وبسایت و مارکت شما بازمی‌گردد. به عنوان مثال زمانی که محتوای تولیدی شما قوی باشد و زمینه فعالیتتان وبسایت خبری باشد، موجب قدرت تاثیرگذاری شما بر مخاطبتان خواهد شد. همین موضوع برای خرده فروش‌های انلاین موجب ارتقا برند در بین رقبا و قدرت بیشتر رقابت پذیری آنها شده و در نهایت ممکن است به صورت فزاینده‌ای برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند.

به همین ترتیب محتوای ویروسی برای بلاگرها، موجب ایجاد ترافیک بالای بازدید از وبلاگ‌هایشان خواهد شد. اما در نهایت این شما هستید که می‌توانید به مرور متوجه شوید که محتوای وایرال چه تاثیری در کسب و کارتان ایجاد کرده و در چه زمینه‌هایی برای شما آروده داشته است.

تصمیم گیری در خصوص تولید محتوای ویروسی یا وایرال

در دنیای رقابتی امروز، وایرال مارکتینگ و دستیابی به محتواهایی که موجب شوند برند شما در بین کاربران فضای مجازی شناخته شده باشد تاثیر بسزایی دارد. همینطور نقش وایرال کانتنت در سئو و بازدید از وبسایت شما و وایرال شدن مارکت آنلاین‌تان بسیار نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و استفاده بسیار از بستر اینترنت توسط کاربران، داشتن یک برنامه دقیق و مدون و استراتژی‌های وایرال کانتنت کمک شایانی برای بقا و توسعه به شما خواهد کردالو محتوا مفتخر است که با استفاده از دانش ویژه در زمینه تولید محتوای وایرال و همچنین به‌کارگیری خبرگان حوزه کانتنت، کمک قابل توجهی به عزیزانی که تمایل به تولید محتوای یونیک و ویروسی (viral content) دارند داشته باشد. شما نیز در صورت تمایل می‌توانید سفارش تولید محتوای وایرال برای کسب و کار خود را به تیم خبره الو محتوا بسپارید.

 

3 دلیل اصلی برای اینکه مقاله یا محتوا را بروزرسانی میکنیم

محتوای ما رتبه ای کسب نمیکند  Not Ranked Content


محتوای ترافیکی تولید نمیکند  Needed Traffic Content


محتوای ما کیورد تارگتینگ یا هدفگذاری صحیح روی کلیدواژه را تجربه نمیکند! Keyword Targeting Correlation

یکی از دلایلی که مقاله ما میتواند برای آپدیت داشته باشد اینست که نیازمند رتبه بهتر و بالاتر است. رتبه ای که مقاله ما کسب نکرده و نیاز مخاطبین صفحه اول گوگل را خوب پوشش نداده و نیازمند این هستیم که مقاله را بروزرسانی کنیم تا بتوانیم نیاز کاربران صفحه اول گوگل را پوشش دهیم.


یک زمانی پیش می آید مقاله ما رتبه خوبی کسب نمیکند! حالا یکی از راهکارهای ارتقای محتوا به رتبه های بهتر در گوگل اینست که آن را آپدیت کنیم تا بتوانیم بالا بیاییم، چون گوگل به این مورد علاقه زیادی دارد!


زمانی پیش می آید که مقاله ما ترافیک خوبی داشته اما چون موضوع روز را دنبال نمیکند ترافیک آن هم افت میکند! اگر میخواهید این کار بشکل کاملا اصولی انجام شود باید ابتدا کلمات صحیح را هم برای آن انتخاب کنید. بهمین خاطر من از گوگل ترندز Google Trends استفاده میکنم. وارد این ابزار میشوم و کلمه کلیدی خودم را به آن میدهم. من در یک بازه زمانی ویژه از سرچ و جستجوی کلمات کلیدی خودم قرار دارم که میزان جستجو Search Volume آن بشدت افت کرده است. پس باید به دنبال موضوع جدیدتری باشم که مقاله را به آن برسانم. برای همین کار، من از نمودار ترافیک گوگل ترندز استفاده میکنم.


با پیدا کردن کلمات جدید در گوگل ترندز و بررسی نمودار ترافیک احتمالی میتوانم کلمات جدیدی پیدا کنم که ترافیک و بازدید کننده را به سمت سایت من بیاورند. مثلا من یک دوره غیر حضوری سئو 2019 ارائه کرده ام ولی اکنون در سال 2020 میلادی هستیم، بنابراین من میدانم پکیج های 2019 در سال 2020 جستجوی کمی دارند! (بر خلاف فیلم ها) پس باید روی کلمات مربوط به سال 2020 میلادی بیشتر کار کنم!

 

شناسایی کلمات خوب و کاربردی در گوگل ترندز با میزان ترافیک زیاد

 

یک کلمه کلیدی که دلخواه خودتان یا مناسب محتواست را به گوگل ترندز بدهید، سپس در نمودارهای آن دنبال کلماتی باشید که با اسم های “برتر (به انگلیسی: Top)” و “حبابی (به انگلیسی: Rising)” مشخص شده اند. این کلمات فوق العاده برای شما کاربردی هستند، چون هر کدام توسعه پیدا میکنند.

و بالاخره مورد سوم از بهانه‌های ما برای آپدیت مقاله “عدم کسب رتبه روی کلمه کلیدی صحیح” است که ما آن را با Keyword Targeting Correlation معرفی کردیم. یعنی کلمه کلیدی ما برای برگه ما نیست، یا اینطور بگویم که برگه من برای کلمه کلیدی صحیحی رتبه نگرفته است.

 

پارت دوم: چگونه باید برای محتوا دست به کار شویم؟

چطور برای بروزرسانی محتوا کارهایمان را پیش ببریم؟ من برای این موضوع از 3 فرصت خوب استفاده میکنم:


گوگل سرچ کنسول و دیتای استخراج شده Google Search Console

استفاده از سئوی درون برگه و کیفیت محتوا On page SEO & Content Quality

استفاده از آنالیز رقیب ها و محتوا


مورد اول: سرچ کنسول گوگل


با توجه به توضیحاتی که در دوره سرچ کنسول بصورت عملی عرضه کردیم، سرچ کنسول گوگل دیتای زیادی در اختیار ما قرار میدهد! ما از سه بخش استفاده میکنیم، استفاده از بخش پرفرمانس و شاخص های مهم زیر:

استفاده از نرخ کلیک عالی Best CTR

استفاده از بهترین کلمات رتبه گرفته Best Position

استفاده از بالاترین میزان حضور در نتایج High Impression

 

فرمت اول کار: نرخ کلیک عالی را شناسایی کنید!

برای اینکار شما باید روی کلماتی مانور بدهید که نرخ کلیک بالایی دارند یعنی میزان کلیک دریافتی نسبت به ایمپرشن یا حضور در نتایج زیاد است، مثلا یک نرخ خوب دارد! شاید 50% یا بیشتر!!

البته شما یک چالش هم دارید! باید از کلماتی استفاده کنید که ایمپرشن آنها هم بمقدار زیادی بالاست، پس وارد سرچ کنسول شده، از بخش عملکرد جستجو Performance آدرس انتخاب شده برای بروزرسانی محتوا را با فیلتر Page وارد کرده و سپس بر اساس بهترین CTR کلمات کلیدی یا کوئری Queries را مرتب کنید:

 

 

من دنبال کلماتی هستیم که هنوز ظرفیت کلیک بالایی دارند و همچنان میزان کلیکی که میتوانم از آنها داشته باشم هم زیاد است. پس از این فیلتر بخوبی استفاده میکنم. ما استفاده از تمام اینها را در دوره عملی سرچ کنسول توضیح داده ایم.

 

فرمت دوم کار: استفاده از کلمات با جستجوی بالا و رتبه بالا


بهتر است سراغ کلماتی بروم که رتبه ای که برای آنها کسب کرده ام همچنان کمتر از 10 باشد، یعنی در صفحه اول گوگل برای آنها حضور دارم! بهتر است حتی این مورد را خودتان هم با جستجوی دستی در یک پنجره پرایوت در مرورگرتان بررسی کنید.

 

 

کلمات را با فیلتر سرچ کنسول پیدا میکنم! بر اساس پوزیشن Position مرتب میکنم

 

و سپس یک فیلتر دیگر به آن اضافه میکنم و میگویم حداقل تعداد ایمپرشن کلمات من انقدر باشد (مثلا 10 کیلو ایمپرشن) و این چیزی است که بر اساس سایت شما میتواند با مثال من تفاوت زیادی داشته باشد.

 

این کلمات وضعیت خوبی برای کار دارند! هم در برگه اول گوگل هستند! هم اینکه ایمپرشن آنها رضایت بخش است و من میتوانم روی ترافیک و رتبه آنها سرمایه گذاری کنم.

 

 

بنابراین فیلتر را اینطور مثل تصویر اجرا میکنم تا بهترین کلمات با رنک بالا و حضور در صفحه اول گوگل و همینطور ایمپرشن زیاد را پیدا کنم:

 

 

حالا من کلماتی دارم که فوق العاده پتانسیل بالایی دارند! کافیست رتبه آنها را به 1 نزدیک کنم! بنابراین روی کلماتی کار میکنم که هم جهت با محتوای من هستند و هم توانایی رتبه گرفتن فوق العاده ای روی آنها دارم. شما هم همین کار من را انجام بدهید.

 

مورد دوم: استفاده از سئو درون محتوا On Page SEO Factors

فضای اول کار: توجه به کپی رایتینگ محتوا

قطعا کپی رایتینگ و نوشتار محتوا میتواند یکی از دلایلی باشد که من باید در سئو درون برگه به آن توجه کنم. هر چقدر کیفیت نوشتار مقاله من بالا باشد کیفیت کلی کار هم افزایش خواهد یافت. از هدف گرفتن صحیح کلمه کلیدی گرفته تا اجرای خوب نوشتار که بتواند مفاهیم را انتقال دهد، کاربر را نگه دارد و برایش جذاب باشد، همه مهم هستند و من باید این موضوع را به یک نویسنده خوش ذوق بسپارم که کارش با نویسندگی و اجرای فرم محتوا عالی باشد (:

همه چیز در محتوا مهم است، از همه چیز باید بخوبی استفاده کنید و یک نوشتار با لحن خاص برند خودتان را خلق کنید و اجازه دهید کاربر در آن به همه چیز دسترسی ساده ای داشته باشد! مثلا ما همین موضوع بروزرسانی محتوا را با همین شکل پیاده کردیم و میخواهیم فیدبک کلی آن را هم از نظر شما بدانیم. پس میتوانید نظرات خودتان را هم برایمان بنویسید.

 

فضای دوم کار: کلیدواژه کانونی و ساختار محتوا

روش صحیح هدفگیری کلیدواژه خیلی مهم است که یک کارگاه تخصصی برای آن خواهیم داشت، اما قبلش شما باید بدانید که هر کلیدواژه را یکبار بکار ببرید و کلیدواژه کانونی هم دقیقا شکل جدیدی از هدفگیری را تعریف کرده که برایتان روشن میکنم. معنی کلیدواژه کانونی Focus Keyword اینست که محتوا حول محور یک کلمه کلیدی نوشته شود و تمام هدینگ ها، عناوین و توضیحات متا همه دارای کلمه کلیدی باشند. این خاصیت بیشتر توسط افزونه یوست سئو روی محتوا آنالیز میشود و کاربر بیشتر دنبال اینست که تمام استانداردهای بخش آنالیز محتوای یوست سئو را کنترل کند ولی این موضوع کمی چالش برانگیز است و میگویم چرا.

 

ابتدا اینکه، قرار نیست محتوای پر شود از کلمه کلیدی، چونکه شکل استفاده از کلمه کلیدی بر اساس استانداردهای یوست سئو هم میتواند مفید نباشد، اما در هر صورت ما فضای زیادی برای استفاده از کلمه کلیدی داریم:

عنوان محتوا

عنوان سئو

آدرس پیوند یکتا

توضیحات متا

مقدمه محتوا

عنوان و زیرعنوان درون محتوا

پاراگراف ها

متن جایگزین تصاویر

نتیجه گیری

همه این مواردی که گفتم فضایی هستند که میتوانیم از کلمه کلیدی در آنها استفاده کنیم اما باید بدانیم هر کلمه کلیدی خودش چند نوع است و ما چطور بهترین کلمه کلیدی را داشته باشیم.

 

ما یک کلمه کلیدی کانونی داریم به اسم Focus Keyword

کلمه کلیدی دوم SKW – Secondary keyword

کلمه کلیدی جایگزین AKW – Alternate keyword

کلمه کلیدی مرتبط معنایی LSI – Latent Semantic Index

حالا ما باید بتوانیم به خوبی از این کلمات استفاده کنیم و آنها را در محتوای خومان بکار ببریم. بیایید هر کدام را با چندمثال بیشتر و بهتر بشناسیم:

کلمه کلیدی کانونی ما: بروزرسانی محتوا

کلمه کلیدی دوم: آموزش بروزرسانی محتوا

کلمه کلیدی جایگزین: آپدیت محتوا در گوگل

کلمه کلیدی مرتبط معنایی: بروزرسانی مقاله، آپدیت محتوا، الگوریتم گوگل و

بدین ترتیب ما میتوانیم ببینیم که هر کلمه کلیدی چقدر میتواند سهمی از محتوا داشته باشد و با چه اولویتی برای ما تکرار شود. پس باید به سئو درون برگه هم توجه کنیم. ما در دوره آموزشی بازاریابی محتوا در مسیر سئو، در مورد آنالیز محتوا بصورت کامل یک جلسه صحبت کردیم که میتوانید آن را خرید و مشاهده کنید.

 

سراغ موضوع اصلی خودم برمیگردم.

 

مورد سوم: استفاده از آنالیز و تجزیه تحلیل در آپدیت مقاله

من به آنالیز نیاز دارم تا بتوانم بهترین روش کار را برای آپدیت مقاله پیدا کنم. ابتدا باید ببینم چه کاربری در صفحه اول گوگل وجود دارد! سپس ببینم رقبا چکار کرده اند و پس از آن یک آنالیز دقیق داشته باشم تا نیاز کاربر را درک کرده و سپس بهترین پاسخ را با محتوای خودم برای آن آماده کنم.

 

قسمت اول: صفحه نتایج جستجو و ویژگی های این صفحه برای نتایج عبارت جستجو SERP Features

من باید ببینم که گوگل برای جستجویی که من انجام میدهم چه چیزی به کاربران ارائه میکند! مثلا فقط مقاله پیشنهاد میکند؟ آیا محصولی در صفحه اول نتایج وجود دارد؟ آیا تصاویر، نقشه، گراف دانش و پادکست و ویدیو در این برگه وجود دارد؟

 

من باید ببینم کدام یک از چیزهایی که در صفحه اول گوگل وجود دارد بالاتر از همه قرار گرفته سپس چند مورد از آنها را انتخاب کنم تا در محتوای خودم قرار دهم. مثلا میبینم در 5 نتیجه اول صفحه نتایج جستجو، بجز مقاله یا محتوا، ویدیو هم به کاربر پیشنهاد شده است، این یعنی مقاله من به ویدیو هم نیاز دارد تا بالاتر از اینها قرار بگیرد.

 

اگر در بین نتایج جستجو ببینم بیشتر برگه هایی که بالا هستند اسکیمای حرفه ای دارند و درست نشانه گذاری شده اند باید من هم سعی کنم اسکیمای صحیحی برای آنها پیاده کنم.

 

قسمت دوم: رقیب ها Rivals

یک آنالیز سئوی حرفه ای نیاز دارم اما من چطور بهترین رقیب های خودم را شناسایی میکنم؟ ابتدا باید به این دقت کنید که رقیب های شما در موبایل هستند یا دسکتاپ؟ ما به این موضوع در ابتدا اشاره ای نکردیم ولی شما باید بدانید که میخواهید در کدام پلتفرم کاربران را هدف بگیرید. با همان دستگاه هم باید جستجوی خودتان را پس انجام دهید.

 

اگر حوزه رقابتی شما روی موبایل است پس با موبایل یک جستجوی ساده انجام دهید و اگر دسکتاپ است همینطور. باید سایت های صفحه اول را برای کلمه کلیدی هدفتان یا موضوع محتوایتان که میخواهید آن را بازسازی کنید بررسی کرده و ببینید رقیب ها در مورد چه چیزهایی زیاد صحبت میکنند. من همچنان فکر میکنم میشود با تحلیل موردی هر کدام از رقیب های صفحه اول به نتایج قابل توجهی در موردشان دست پیدا کرد. اینکه محتوای آنها چقدر خوب است و چقدر کاربرد ارائه میکند.

 

ببینید آیا محتوا را خوب درک میکنید؟ آیا لحن خوبی دارد؟ تصاویر و ویدیوها المان های دیگری که دارد آیا جذاب هستند؟ اگر اینطور باشد! پس شما هم باید فضایی را پیدا کنید که بتوانید آن را بهتر از رقیب هایتان انجام دهید!

حال سراغ همه آنها بروید و تک تک بررسی کرده و یادداشت برداری کنید و سعی کنید چیزی بهتر ارائه کنید. اگر تصویر دارند! تصویر زیباتر و بهتر پیدا کنید. اگر ویدیوی خوبی ساخته اند یکی بهتر را بسازید و ….

 

قسمت سوم: بک لینک ها Backlinks

بک لینک همیشه یک موضوع چالش برانگیز بوده و شما هم باید بدانید که لینک سازی اصولی راه زیاد سختی نیست! فقط کافیست متدهای خوبی که آموخته اید را دنبال کنید. در دوره کمپین لینک سازی  حرفه ای ما متدهایی را معرفی کردیم که شما طی آن بتوانید یک کمپین کاملا میدانی بسازید و هر رقیبی را به راحتی شکست بدهید. شما باید رقیب های صفحه اول را بررسی کنید و ببینید چقدر بک لینک دارند و این بک لینک هایشان چقدر خوب است!

 

شما هم باید بک لینک های خوبی برای مقاله خودتان پیدا کنید. یا یک کمپین لینک سازی دستی بسازید یا کمپین رپورتاژ ارزان قیمتی برای آن طراحی کنید! مثلا از خدمات رپورتاژ ما هم میتوانید استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

مراحل بروزرسانی محتوا:

تعیین لیست کلمه کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی ایده‌آل

تولید محتوای جذاب

خرج خلاقیت برای محتوا

افزودن المان های ویژه به محتوا

بازسازی و انتشار مجدد محتوا

ترویج مقاله شامل کامنت گذاری و همرسانی

بدست آوردن بک لینک مناسب

 

قدم 1: تعیین لیست کلمات کلیدی

استپ به استپ کارمان را مشخص کردم، در هر قدم ما سعی کردیم تمام جزئیات را بررسی کنیم تا بتوانیم بخوبی برای بروزرسانی محتوا آماده شویم. در اولین قدم من بر اساس تمام فضاهایی که در اختیار داشتم کلمات خوبی گردآوری کردم و حالا یک لیست بر اساس هر کدام از آنها دارم! این دیگر به استراتژی شما هم بستگی  دارد که از کدام فضا و برای چه هدفی استفاده کنید.

 

قدم 2: پیداکردن مناسب ترین کلمات ممکن

منظور من از کلمات کلیدی ایده‌آل اینست که پتانسیل خوبی برای آنها داشته باشیم، کلماتی که خیلی زود روی آنها میتوانیم رتبه کسب کنیم، خیلی سریع ترافیک سایت را افزایش دهیم و رقابت سختی را تجربه نکنیم. کلماتی که شاید نرخ تبدیل بالایی برای ما داشته باشند و کاربران درستی را به سایت ما ارسال کنند.

 

قدم 3: کپی رایتینگ

بهتر است یک نویسنده خوب در تیمتان داشته باشید که متخصص کارتان باشد، تمام جزئیات را در اختیارش قرار دهید و از او بخواهید با کلمات یک اثر خوب خلق کند! مطمئن شوید که آزادی عمل کاملی به او داده اید تا خیالش راحت باشد که میتواند هنرنمایی کند و معانی و مفاهیم جدیدی با کلمات به وب پارسی اضافه کند.

 

قدم 4: خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری

چیزی که من از آن مطمئن هستیم اینست که هر نوع چیزی که در حال ارائه آن هستید یک نمونه بهتر یا شاید کاملتر هم دارد! بنابراین تنها چیزی که شما میتوانید بعنوان برگ برنده رو کنید اینست که خلاقیت بخرج دهید. محتوای جذاب فقط کافی نیست، محتوا باید بشکل خلاقانه ارائه شود و کاربر را سرحال کند. کاربر باید بداند در محتوایی قرار دارد که ساعت ها روی ایده پردازی آن وقت صرف شده و یک خوراک خوشمزه برای ذهنش است. این همه اطلاعات مفیدی که ارائه میکنید اگر شکل درستی برای ارائه آن نداشته باشید و زیبایی خاصی بکارتان نبخشید، مطمئن باشید آن طور که باید و شاید نتیجه نخواهید گرفت.

 

قدم 5: افزودن المان به محتوا

من به صفحه اول گوگل برای موضوعات جستجوشده‌ام نگاه میکنم و میبینم نتایج جستجو هر کدام یک ویژگی خاص دارند! بنابراین من هم باید چنین ویژگی‌هایی را ارائه کنم، برای اینکار بهتر است دقیقا بررسی کنم چه چیزی در صفحه نتایج جستجو SERP میتواند مهم باشد، سپس من یکی بهتر از آن را ارائه کنم، یا نه! میخواهم بدانم چه چیزی برای کاربران آن قشر یا موضوع میتواند مهم باشد، به دیگر نتایج جستجوی مشابه نگاه میکنم و المان هایی که در دیگر جستجوها وجود دارد را برای موضوع خودم پیش بینی کرده و برای آن پیش دستی هم میکنم!

یعنی اگر در جستجوی موضوع محتوای من در آینده ممکن است ویدیو قرار بگیرد، پس همین الان، من دست به تولید ویدیو میزنم و زمانی که گوگل ویدیو را برای موضوع من نمایش داد من اولین کسی خواهم بود که ویدیو را ارائه کرده است.

 

قدم 6: بازسازی محتوا و انتشار مجدد

نوسازی یا بازسازی یک موضوع جذاب است، ما قبلا در یک ترجمه از سایت خارجی، روش نوسازی اصولی محتوا را آموزش دادیم و اگر خواستید میتوانید آن را بخوانید. محتوای ما میتواند کم یا زیاد شود، بنابراین آپدیت همیشه به معنای زیاد کردن یا حتی کم کردن هم نیست! بلکه به معنای تغییر و ایجاد نوآوری و تازه‌سازی آن است.

وقتی مقاله خودم را بروزرسانی میکنم، لازم است تاریخ انتشار را به تاریخ روز تغییر دهم، پس باید اینکار را در بخش “انتشار مقاله در وردپرس” در بخش ویرایشگر انجام دهم. گوگل نشان داده که به این عدد توجه زیادی میکند! (:

 

قدم 7: ترویج محتوا با کامنت گذاری و همرسانی در شبکه های اجتماعی

این خیلی خوب است که ما مقالات خودمان را میبینیم که توسط کاربران مورد بحث قرار میگیرد، اما گاهی برای شروع بحث نیازمند این هستیم که خودمان بحث را شروع کنیم.

پس وقتی یک موضوع چالش برانگیز را استارت زدیم، بهتر است پس از مدتی کم، مقاله را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا کسانی که مقاله را بررسی میکنند هم در بحث شرکت کنند و اینطور جریانی از حیات در پست ها و مقالات سایت ما ادامه خواهد داشت.

همینطور از دوستان بخواهید مقاله را در دیگر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و کمی در موردش صحبت کنند. این یک کار بسیار کم هزینه و کوتاه است ولی فیدبک خوبی برایتان خواهد داشت.

 

قدم 8: بک لینک سازی اصولی

ما اصلا توصیه نمیکنیم سراغ سایت های خفن و پرهزینه بروید، نه! نیازی به این کار نیست، یک کمپین اصولی و عملیاتی بسازید و طی آن برای مقاله خوب سایتتان بک لینک های دستی با کیفیت بسازید، لینک سازی داخلی را به سمت آن سرازیر کنید، انکرتکست های خوب را شناسایی و از آنها استفاده کنید یا اینکه سراغ دیگر دوستان بروید و از آنها بخواهید مقاله را بررسی کرده و در مورد آن در سطح وب صحبت کنند. این صحبت ها میتواند برای مقاله شما مفید باشد.

 

خب، به انتهای این اپیزود رسیدیم و امیدوارم استفاده خوبی از آن برده باشید. هر گونه نظری دارید، باید بدانید دسترسیتان به دیدگاه ها باز است و میتوانید برایمان بنویسید.

 

مهمترین نکات برای نوشتن یک مقاله چیست؟

اگر شما یک محتوا نویس هستید که در حال خواندن این مقاله هستید، حتما به گوشتان اسم سئو، اصول آن و رعایت این اصول در مقاله نویسی خورده است. اما اینکه این اصول به چه دردی می‌خورند، واقعا سوال خیلی‌هاست. با این حال، اگر اصول سئو را در مقاله نویسی رعایت کنید، حتما تاثیر آن را در جستوجوهای کاربران مشاهده خواهید کرد.

دقت کنید که در نوشتن یک مقاله، هدف رضایت کاربر یا user search intent است، چرا که زمانی را برای مطالعه چنین متنی صرف کرده است. اگر متنی بنویسید که مورد تایید سئو نباشد، مطمئنا مورد تایید کاربر و گوگل نیز نخواهد بود و این مساله تاثیر خودش را خیلی جاها نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که بهتر است خودتان را به جای فردی قرار دهید که می‌خواهد این متن را بخواند. اگر مقاله‌ای را که نوشته‌اید خودتان حاضر نیستید بخوانید، پس بقیه هم رغبتی به خواندن آن از خود نشان نمی‌دهندبرای داشتن یک پایان خوش و زیبا، بهتر است از همان ابتدا، شروعی زیبا را برای خواننده ایجاد کنید؛ اگر از اول مقاله، اشتیاق را در کاربر ایجاد کنید،  قطعا تا انتهای مقاله با شوق و رغبت بیشتری به خواندن ادامه می دهد و دقیقا شما به همان چیزی دست خواهید یافت که هدف شما بوده، پس این یعنی رضایت تام و تمام کاربر.


مهمترین نکات برای نوشتن یک مقاله


برای نوشتن مقاله باید به یک سری از موارد که باعث می شود، سئوی شما مورد تایید واقع شود و حتی به جذاب کردن محتوا هم کمک می کند، توجه داشته باشید، 

در ادامه این مقاله به چند مورد ساده که از پایه ای ترین موارد برای یک مقاله می باشند، اشاره ای خواهیم داشت:


انتخاب یک عنوان زیبا و جذاب


مساله را به این صورت توضیح خواهم داد که فرض کنید قصد دارید در یک موضوع خاص کتابی را خریداری کنید؛ اما اسم نویسنده و یا کتاب خاصی مدنظرتان نیست. در این شرایط وقتی به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنید و به قسمتی که کتاب‌های مورد نظرتان در آنجاست می‌روید، معمولا ابتدا به سراغ کتاب‌هایی خواهید رفت که جلد آن برایتان جذاب است. این مطلب به کاربری که در موتورهای جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردد و شمایی که برای خرید کتاب‌ به کتاب‌فروشی مراجعه کرده‌اید، کاملا شباهت دارد. پس سعی کنید عناوینی که برای مقاله‌تان انتخاب می‌کنید خلاقانه و جذاب باشد، تا کاربر را مجذوب خود کرده و تمایل به انتخاب آن نماید.


دسته‌بندی عناوین مورد بحث


سعی کنید اگر قرار است مقاله‌ای بنویسید، دسته‌بندی مرتبی داشته‌باشد تا کاربر موقعی که یک بار از ابتدا تا انتهای متن را به صورت کلی نگاه می‌کند متوجه شود که، شما به این موضوع در مقاله‌تان توجه کرده و نگران این هستید که مخاطب سردرگم نشود.

نتیجه‌گیری


یک متن بدون نتیجه‌گیری و پایان مشخص، برای یک مقاله‌ آن چنان نکته مثبت و مطلوبی محسوب نخواهد شد. حتی اگر شده در قالب چند جمله، متن را بی‌انتها رها نکنید و برای آن پایانی مشخص کنید.


محتوای متن


وقتی با یک عنوان خلاقانه و زیبا، متن را شروع می‌کنید سعی کنید با همان روند به پیش بروید و خلاقیت و جذابیت را در طول متن اصلی نیز رعایت کنید. لازم است نگران این مساله باشید که خواننده متن را تا انتها با شوق بسیاری می خواند و از خواندن آن نیز خسته نمی شود


کلمات کلیدی


قبلا گوگل به سایت‌هایی که از این کلمات بسیار زیاد استفاده می‌کردند بهای زیادی می‌داد. اما در سال‌های گذشته، برعکس رفتار می‌کند؛ بدین معنا که اگر از یک کلمه کلیدی به دفعات استفاده کنید، رتبه شما را کاهش می‌دهد. سعی کنید مرتبط‌ترین کلمه را انتخاب کرده و استفاده کنید.

 

آیا مقاله سئو شده تاثیری در جایگاه سایت می گذارد؟

شک نکنید که جواب این سوال بله است. اگر گوگل ببیند شما برای سایتی وقت می گذارید، مطالب آن را به‌روز می‌کنید و اصول مقاله‌نویسی در سئو را رعایت می‌کنید، حتما پاداشی برای شما در نظر می گیرد. پاداش گوگل برای کسانی که پویا هستند و در حال تلاش، افزایش رتبه‌ در بین نتایج جستجو است. پس هم برای افزایش رتبه‌ی خود و هم برای آنکه کاربر، سایت شما را به عنوان سایتی که اطلاعات خوبی از آن دریافت می‌کند به خاطر بسپارد، به این موضوع توجه کافی داشته باشید.

نکته‌ی دیگری که گفتن آن خالی از لطف نیست، توجه به سئوی خارجی است. سعی کنید علاوه بر اینکه به سئوی داخلی  سایتتان اهمیت می‌دهید، سئوی خارجی را هم در صدر کارهایتان قرار دهید.


۷ راز مهم برای نوشتن یک مقاله سئو شده چیست


هرکاری برای آنکه به سرانجام خوبی ختم شود، رازهایی دارد. مقاله نوسی سئو  از این قانون مستثنی نیست. لازم است که شما رازهایش را بدانید تا در آن موفق باشید.


استفاده از کلید واژه‌ها یا همان کلمات کلیدی


سعی کنید در متن و محتوایی که آماده می‌کنید حتما از کلمات کلیدی به درستی استفاده نمایید و از زیاد استفاده کردن آن هم بپرهیزید. بهتر است کلمات را طوری انتخاب نمایید که احتمال جستجوی کاربر وجود داشته باشد.


استفاده از کلید واژه‌ها در همه جای متن


توجه داشته باشید که از ابتدا که شما شروع به نگارش می‌کنید تا به انتها، حواستان به کلید واژه یا کلمات کلیدی باشد؛ سعی کنید در عنوان مقاله و در جمله پایانی نیز از آن استفاده کنید. این نکته، روی برجسته‌ترشدن شما برای گوگل، تاثیر بسزایی دارد و هدف شما از نوشتن متن کاملا به خواننده اعلام می‌کند که اصلا موضوع بحث در مورد چیست.


توجه به آن چه که برای مردم اهمیت دارد


اگر در حال ارائه محصولی خاص هستید، هیچ‌کس به اندازه خودتان، از کاربری‌هایی که این کالا دارد، اطلاع ندارد. پس سعی کنید، بین محصول و آنچه که مردم به آن نیاز دارند، ارتباطی ایجاد کنید.


طولانی کردن متن


سعی کنید در محتوایی که ایجاد می‌کنید، از تمام زوایا به آن بپردازید. اضافه‌گویی نکنید و سعی کنید مطالب مرتبط را استفاده کنید و متن را تا جایی که می‌توانید پر مغز و طولانی کنید.


بهینه‌سازی مطالب


با استفاده از افزونه‌ها، مطالبی که در سایت خود قرار می‌دهید را بهینه کنید.


تصحیح بعد از اتمام


بعد از اینکه کارتان به تمام رسید، آن را از اول تحصیح کنید و اگر در جایی اشکالی وجود دارد، آن را برطرف کنید.


معرفی کننده آنلاین


سعی کنید در سایت‌هایی که با شما ارتباط کاری و موضوعی نزدیک دارند، پیام بگذارید و سایت خود را معرفی کنید.

 

۲۱ راه برای نوشتن کپی های جذاب بازاریابی

بسیاری از افراد هنگام جست و جو در اینترنت، ممکن است تمامی مواردی که تبلیغات دارند را سریعا رد کنند.

 حتی لحظه ای هم برای دیدن این تبلیغات وقت صرف نکنند. این به این معناست که کپی رایترها احتیاج دارند تجدیدنظر کنند. در مقابل ممکن است در هنگامی که در خیابان قدم می‌زنید، چند پوستر تبلیغاتی نظر شما را جلب کنند. در اینجا کپی رایترها درست عمل کرده اند!  نوشتن کپی هایی که مخاطب را به خرید یا یک عمل ترغیب کند، نیازمند رعایت نکاتی است که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.





کپی رایتینگ در تبلیغات


کپی رایتینگ(Copywriting) کار سختی است. به ویژه برای کسی که ناامیدانه سعی در بهتر شدن در این موضوع دارد! کپی رایتینگ می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی موفق برای کسب و کارها بسازد و با موجب افزایش آگاهی درباره‌ی برند این کسب وکار، افزایش فروش، کسب مشتری جدید، حفظ آن ها و… شود اما در مقابل می‌تواند یک کمپین را با شکست مواجه کند. حتی ممکن است حیات کسب و کار را نیز با مشکل روبرو کند. به همین دلیل در ادامه، ۲۱‍ نکته برای نوشتن کپی های بهتر آورده شده که شما را در بهتر شدن در امر کپی رایتینگ هدایت می‌کند.


۲۱ راه برای نوشتن محتوای تبلیغاتی (کپی های) جذاب


۱- مخاطب هدف خود را تعریف کنید و به آن ها توجه کنید


قبل از هرچیزی، تصمیم بگیرید که کالا یا خدمات خود را به چه کسی می‌فروشید. اگر مشتریانی که در نظر دارید در یک حوزه وسیع و کلی هستند، باید بگوییم کمی اشتباه کرده اید. برای مثال اگر قصد دارید محصول خود را به “مردم بفروشید”، این استراتژی درستی نیست اما اگر قصد دارید محصول خود را به “قشر جوان” بفروشید، اکنون کمی بهتر عمل خواهید کرد.

تعریف یک مقیاس وسیع برای مشتری ها به عنوان هدف شما را با مشکل مواجه خواهد کرد بنابراین مشتری های خود را مشخص و تعریف کنید. به علاوه هر گروهی از مخاطبان و مشتریان، رفتارها و واکنش های متفاوتی دارند، به عنوان مثال دانشجویان نسبت به ساکنان حومه شهر و آن ها هم نسبت به افرادی که خانواده در اولویت آن ها قرار دارد متفاوت عمل می‌کنند و هر کدام نسخه خاص خود را نیاز دارند.


۲- یک هدف را انتخاب کنید


قصد دارید کپی بازاریابی شما چه کسی را وادار به انجام چه کاری کند؟ آیا از آن ها می‌خواهید به وب سایت شما مراجعه و خرید کنند؟ آیا می‌خواهید برای اطلاعات بیشتر ثبت نام کنند؟ یا به یک مکان فیزیکی بروند؟ قبل از آن که شروع به نوشتن، طراحی، انتشار و دیگر کارهای مربوط به بازارایابی کنید، درباره هدف خود بیندیشید و مشخص کنید چه چیزی را از این کار کپی رایتینگ در نظر دارید. به مثال زیر دقت کنید که در آن از بازدید کنندگان خواسته شده برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده و ثبت نام کنند.


۳– فوریت ایجاد کنید


یک راهکار آسان برای نوشتن یک کپی قانع کننده، ایجاد فوریت است. برای مثال “فرصت را از دست ندهید!” و یا “برای برخورداری از تخفیف هرچه زودتر ثبت نام کنید” و یا “برای دریافت سفارش گل در روز مادر اکنون سفارش دهید!”. ممکن است از این چنین موارد ترغیب کننده به ویژه در رادیو و تلویزیون زیاد شنیده باشید. هم تبلیغات این چنینی و هم تبلیعاتی مثل تبلیغات ویدئویی، نیاز به کپی رایتینگ مناسب دارند.


۴- از داده هایتان استفاده کنید


یک مورد بسیار ترغیب کننده است! با یک مثال آن را روشن می‌کنیم. برای مثال فرض کنید در یک تبلیغات گفته می‌شود که ۵۷ درصد از یک گروه سنی خاص، نوعی آووکادو را دوست ندارند. همین جمله‌ی ساده بسیاری از افراد را ترغیب می‌کند. کدام نوع آووکادو؟ چرا این گروه سنی؟ چنین سوالاتی مخاطبان را به کلیک کردن ترغیب می‌کند. مثال های این چنینی زیاد هستند اما فراموش نکنید که آمار و اطلاعات نادرست، اثری به مراتب بدتر دارد.

سعی نکنید با هر جمله و اطلاعاتی مخاطبان را ترغیب کنید. شما در حال ساخت یک برند هستید، برندی که باید قابل اطمینان باشد. با ارائه اطلاعات مناسب، علاوه بر افزایش جذابیت محتوای خود، مخاطبان را هدف قرار داده و برای فروش محصول استفاده شده است.


۵- استفاده از نظرات مشتریان


این تکنیک نیز راهی موثر است. در این روش با استفاده از نظرات موجود در پایگاه مشتری ها، برای بهبود و افزایش تبدیل اقدام می‌کنید. بازدهی این روش نسبتا سریع است. شکل زیر نمونه ای از این موضوع است که در از مخاطبان خوسته شده با کلیک کردن، از ۵ نکته برای راهنمایی و کسب نتایج مطلوب استفاده کنند.


۶- متن ساده داشته باشید


هیچ شخصی از یک متن طولانی با جملات غیرقابل فهم استقبال نخواهد کرد. باید بدانید که باید منظور خود را در کوتاه ترین و موثرترین جملات بیان کنید. در روز افراد با جملات و عبارت های زیادی روبرو می‌شوند که بسیاری از آن ها نیز حاوی اطلاعات گوناگون هستند. به یاد داشتن همه این جملات سخت است و حتی افراد تمایلی به نگه داری آن ها در خاطر خود ندارند اما چیزی که شما را از بقیه متمایز می‌کند، استفاده کوتاه و موثر از کلمات است. فراموش نکنید که چشم ها جذب متن های کوتاه و منظم می‌شوند.


۷- از صدای فعال استفاده کنید


ممکن است برای شما سوال شود که منظور از این جمله چیست. برای دانستن آن به دو جمله زیر دقت کنید و آن ها را با هم مقایسه کنید.

الف) چیزی که اخیرا سعی دارم بیشتر درباره آن بدانم، استفاده فعال است.

ب) سعی می‌کنم از صدای فعال استفاده کنم.

استفاده از جمله موثرتر و قدرتمندتر است. با وجود سادگی این موضوع، در بسیاری از موارد فراموش شده و به آن توجه نمی‌شود.


۸- استفاده آگاهانه از صفت ها


مشابه مورد قبل، دو جمله زیر را در نظر بگیرید و با هم مقایسه کنید.

الف) فصل مدرسه رسید! همه وسایل مورد نیاز برای بازگشتن به مدرسه را در فروشگاه ما پیدا خواهید کرد.

ب) بوی مداد و کتاب و دفترهای نو را در فروشگاه ما حس کنید.

جمله “الف” از برگشتن به مدرسه و سختی های آن خبر می‌دهد! اما جمله “ب” بازگشت به مدرسه را جذاب نشان داده است.


9- بر مشتریان تمرکز کنید


در بسیاری از موارد، کپی رایترها تمرکز خود را بر برند و قابلیت های خود می‌گذارند. این که برند مورد نظر چیست و در چه حوزه ای فعالیت می‌کند و چه مزیت هایی نسبت به رقبا دارد و … همگی از این مورد(تمرکز بر برند و کسب و کار). این موضوع بد نیست اما راه دیگری نیز وجود دارد و آن هم تمرکز بر مشتری است. مشتری چه نیازی دارد؟ چه سلیقه ای دارد؟ چه چیزی را می‌پسندد؟ می‌توانید بر این موارد تمرکز کنید و به جای صحبت درباره کسب و کارتان، درباره مشتری و اینکه چه نیازی را می‌توان از او رفع کرد صحبت نمود.

بیلبورد تبلیغاتی بالا، بر همه دلایلی که مردم دوست دارند غذای آنلاین سفارش دهند تمرکز کرده است.


۱۰- جلب توجه کنید


روش های زیادی برای جلب توجه به ویژه از طریق طراحی وجود دارد. از این روش های برای افزایش جلب توجه استفاده کنید. برای مثال در بسیاری از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر با تبلیغات خلاقانه و جالبی روبرو می‌شویم که توجه ما را جلب می‌کنند و یا در تبلیغات ویدئویی اینترنت.

جلب توجه به هنگام کپی رایتینگ نیاز به کمی خلاقیت دارد. مثال بالا نمونه ای از این موضوع است.


۱۱- ایجاد علاقه کنید


کپی همیشه باید جالب و ساده باشد. جملات و کلمات بی استفاده و بی ارزش را به کار نبرید. استفاده از جملات مناسب ایجاد علاقه می‌کند. یکی از راه های موجود این است که چند کپی بنویسید و سپس سعی کنید کلماتی که جالب به نظر نمی‌رسند را حذف کنید. با این کار یک فیلتر ایجاد کی‌منید که پس از هر مرحله، کپی شما بهتر و جذاب تر می‌شود. نتیجه، ایجاد علاقه است. اگر نمی‌توانید مستقیما کپی هایی بنویسید که ایجاد علاقه می‌کنند، سعی کنید همانطور که گفته شد با حذف قسمت های بی استفاده، ان ها را جذاب تر کنید.

شکل بالا مربوط به تبلیغات کفش است. برند مورد نظر کفش های بسیاری برای فروش داشت. کپی رایتر پیشنهاد کرد به جای نمایش کفش ها، تلاش کنیم تا حس نوجوانی و جوانی را در افراد زنده کنیم، تا به سراغ محصولات ما بیایند. این روش دقیقا همان چیزی است که صحبت آن را کردیم، ایجاد علاقه. در این تبلیغات خلاقانه، به جای نمایش محصول، تلاش شده تا در ان ها ایجاد علاقه شود و آن هم علاقه به کفش هایی ات که مورد استفاده جوانان و نوجوانان هستند.


۱۲- فریبکاری نکنید


همه افراد، وقتی سعی می‌شود چیزی به آن ها فروخته شود را می‌فهمند. هدف از تبلیغات و فروش فریبکاری و یا به اصطلاح قالب کردن جنس به مشتری نیست. تصور کنید فروشنده ای به سمت شما می‌آید و از سر تا پایتان بی دلیل و فریبکارانه تعریف می‌کند و در نهایت پیشنهاد خرید به شما می‌دهد. چنین روشی برای یک کپی راتینگ مناسب نیست. در کپی های خود از فریبکاری خودداری کنید.


۱۳- با همدلی کردن، تحریک کنید


برای مثال به جملات زیر توجه کنید:

بازاریابی آنلاین سخت است. WordStream این کار را آسان می کند.

در این مثال از سخت بودن بازاریابی آنلاین صحبت شده و به نوعی با مخاطبان و مشتریان همدلی شده اما در جمله بعد از این سختی و همدلی استفاده شده تا به استفاده از WordStream تحریک کنند. این روش نیز از روش های موثر است که هر کپی رایتر باید آن را بداند و به کار بگیرد.

ما در اینجا هستیم تا بتوانیم در تبلیغات آنلاین به شما کمک کنیم زیرا می‌دانیم که پیچیده و گیج کننده است، به خصوص برای افراد غیر بازاریاب. اگر بتوانید راه حلی در اختیار مخاطبان و مشتری های خود قرار دهید و مشکلات آن ها را حل و یا ساده تر کنید، آن وقت یک کپی رایتر موفق هستید!


۱۴- راه حل ارائه دهید


همدلی کردن خوب و موثر است، اما باید ازین فرصت استفاده کرده و نشان دهید کسب وکار شما در حل مشکلات موثر است. نیازی به زیاده گویی و استفاده از کلمات و جملات پیچیده ندارید زیرا هدف شما حل کردن مشکل است و حتی مشکلات پیچیده هم گاهی راه حل های ساده دارند. باید مشتریان خود را حمایت کنید و به نوعی حس همدلی ایجاد کنید. ارائه اره حل به آن ها خود به خود حس همدلی ایجاد می‌کند.

مثال بالا Hustle است که برای کسانی که ثبت نام کنند، هر روز صبح ایمیلی ارسال می‌کند که حاوی خبرهای مربوط به تکنولوژی و کسب و کار است. آگاه کردن مشتری یک خواسته و نیاز بوده که Hustle برای رفع آن راه حلی در مقابل مشتریان قرار داده است.


۱۵- از قیاس استفاده کنید



تصور کنید چیزی که قرار است درباره آن صحبت کنید فراتر از اطلاعات افراد معمولی است. اگر آن ها متوجه پیام شما نشوند هرگز علاقه ای به شما و کسب و کارتان نشان نخواهند داد. با این روش علاوه بر ساده کردن درک موضوع، می‌توانید نوعی همدلی نیز ایجاد کنید. مثال زیر نمونه ای خوب از این موضوع است.

در این مثال از گوجه برای نشان دادن محتویات سس استفاده شده است. این تبلیغ از خلاقیت و جذابیت که قبل تر درباره آن صحبت کرده شد نیز استفاده کرده است.


۱۶- شوخ طبع باشید


جوک ها و شوخی ها به مراتب بیشتر از دیگر کپی ها به یاد مخاطب می‌مانند. حتی اگر پیام خود را به نحوی خنده دار برسانید از این قاعده مستثنا نیست. تبلیغات تلویزیونی از این روش زیاد استفاده می‌کنند. ممکن است تبلیغات همراه شعر، خنده و … باشد. این روش ابزاری قدرتمند برای کپی رایترها می‌باشد.

برای مثال تبلیغات بادام زمینی زیر را در نظر بگیرید که باعث خفه شدن یک فیل شده!


۱۷- یک CTA (فراخوان عمل) انتخاب کنید


پیشتر از این صحبت کردیم که پیش از هر کاری، هدف خود را تعیین کنید و سپس دست به عمل بزنید. اکنون یک مرحله جلوتر آمده و یک CTA برای کپی خود انتخاب کنید.

مثال زیر از Spotify را در نظر بگیرید.

در متن نوشته شده اگر هنرمند یا بخشی از تیم مدیریتی آنها می‌باشید، به شما کمک خواهیم کرد. این یک کپی در وب سایت Spotify است و پیام آن روشن و مشخص است: طرفداران منتظر شما هستند. ما به شما کمک خواهیم کرد پس بیا انجامش بدهیم. تمام این کپی یک پیام دارد که توسط CTA هدایت می‌شود.


۱۸- بدگویی نکنید و کلمات رکیک به کار نبرید


استفاده از ناسزا و کلمات نامناسب برای تبلیغ و جذب مخاطب روشی موثر نمی‌باشد. ممکن است بخواهید با شوخی هایی از این قبیل نوعی تبلیغات انجام دهید اما یک مشکل وجود دارد. هنگامی که تبلیغات شما بازرسی می‌شود ممکن از بخشی از آن فیلتر شده و باعث شود که پیام شما به روشی که اصلا مدنظر شما نیست منتقل شود. بنابراین تاجای ممکن از این گونه الفاظ استفاده نکنید.


۱۹- واضح باشید


در برخی موارد، بسیاری از تبلیغات با کپی رایتینگ های خوبی همراه هستند. برای مثال از طراحی خوبی برخوردار است اما هنوز نمی‌توان فهمید که دقیقا چه چیزی را می‌فروشند! برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

برای خرید این با ۱۰۰ تومان اقدام کنید.

قیمت سومین مورد ۴۵ تومان است.

اصلا واضح نیست که منظور از “این” و “سومین مورد” دقیقا چیست. کپی رایتینگ مناسب باید علاوه بر توجه و رعایت نکات بیان شده، پیام را واضح و شفاف برساند.


۲۰- خسته کننده نباشید


بسیار مهم است که شخصیت برند شما از طریق کپی رایتینگ خودنمایی کند. منظور این است که شعار برند شما چیست؟ هویت شما چیست؟ چه دردی را دوا می‌کنید؟ یکی از راه های پی بردن به این موضوع، توجه به مدیر یا رهبر کسب و کار است. آن ها درباره این کسب و کار چه می‌گویند؟ هدف ما چیست؟ حتی کارکنان نیز می‌توانند در این موضوع شما را یاری کنند. به مدیران و صاحبان کسب و کارها توصیه می‌شود به کپی رایترها آزادی عمل بیشتری بدهند و اجازه دهند آن ها با خلاقیت خود به بهبود شما کمک کنند. گاهی شعار و هدفی که از پیش تعیین کرده اید نیاز به بازنگری وتغییر دارد.


۲۱- به خودتان اعتماد کنید


شما برند خود را می‌شناسید و آن را دوست دارید. وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، کلمات و عباراتی در ذهن شما شکل می‌گیرد که بازتاب خوبی از برند شما هستند. به آن ها و ذهن خودتان اعتماد کنید. شما بیش از هر شخص دیگری از برند و کسب و کارتان آگاهی دارید و آن را می‌شناسید.

آزمایش کنید

به یاد داشته باشید که لازم است کپی های بازاریابی مختلفی را امتحان کنید. تست های معروفی مانند تست A/B وجود دارند که هر کدام بازخورد مناسبی به شما ارائه می‌دهند. بازخورد گرفتن نیز به شما در بهبود کمک خواهد کرد. برای مثال دو نسخه از کپی های خود را در شرایط تقریبا برابر آزمایش کنید تا متوجه شوید کدام محبوبیت بیشتری دارد.