تولید کننده محتوا بودن آسان نیست. به عنوان یک شغل، به خلاقیت، دقت، سرعت و کیفیت بالایی نیاز دارد و طبعا، جمع همهی این موارد در کنار هم چندان ساده نیست. نکتهی ناراحت کننده آن است که برای «بهترین» بودن در این حرفه، مسیری طولانی و طاقتفرسا را در پیش خواهید داشت. اما نکتهای امیدوارکننده هم وجود دارد: مسیر «بهترین» بودن میتواند از همین الان شروع شود!
۱ مخاطب محتوای خود را بشناسید
در مذاکره رو در رو، شنایایی ویژگیهای طرف مقابل و آماده ساختن جملات و عبارات مطابق با آن شخصیت، سهم بسیار بزرگی از روند مذاکره را بر عهده دارد. هرچقدر طرف مقابل را بهتر بشناسید، احتمال چیرگی شما بر او طی آن مذاکره افزایش مییابد. کپی رایتینگ هم، نوعی مذاکره است که کلمات به نمایندگی از شما تلاش میکنند تا مخاطبین را متقاعد سازند. هرچقدر شناخت بیشتری از مصرف کنندهی نهایی محتوا داشته باشید، محتوای بهتری خواهید نوشت.
۲ از سوال کردن نترسید!
قطعا شما همهچیز را نمیدانید (و نباید بدانید) یکی از بزرگترین مشکلات رایج بین کپیرایترها این هست از سوال پرسیدن هراس دارند و کمتر سوالات و مسائل خود را با کارفرما مطرح میکنند. ممکن است به اطلاعات بیشتری دربارهی کارفرما نیاز داشته باشید،و یا کار شما احتیاج داشته باشد که اطلاعات بیشتری جذب کنید و یا بخواهید از سابقهی برندی که دربارهی آن مینویسید بیشتر بدانید. پاسخ این سوالات، کیفیت نوشتهی شما را ارتقا خواهد داد. پس بدون هیچ هراسی، سوالات خود را آماده و مطرح کنید.
پس از مدتی، احتمالا سوالات مشابهی را خواهید یافت که در هر پروژهای سراغتان خواهد آمد. میتوانید از آنها یک فرمت آماده تهیه و در اختیار کارفرما قرار دهید تا هم روند پرسش و پاسخ را تسهیل کنید و هم رفتاری حرفهای تر از خود نشان دهید.
۳ تحقیق کنید
همیشه چیزهای بیشتری برای دانستن هست و همواره میتوان به پیشفرضها تردید کرد. قبل از اینکه نوشتن دربارهی موضوعی را آغاز کنید-حتی اگر منبع مشخص آنرا در اختیار دارید- چند دقیقهای دربارهی موضوع تحقیق کنید. موتورهای جستجو در خدمت ما هستند تا «بیشتر دانستن» را ارزان و سریع تجربه کنیم. علاوه بر موضوع، دربارهی برند کارفرما و رقبای او هم اطلاعاتمان را افزایش دهیم تا خروجی به فضای آن صنعت و ماهیت برند کارفرما نزدیکتر شود.
۴ تمرکز کنید
تمرکز بر هر چیز و در هرکاری جواب میدهد. در بازهی زمانی نگارش متن، تمام حواس خود را به آن منعطف سازید. هرچیزی که حواستان را پرت میکند (مثل موبایل و یا سایتهای مختلف) از خود دور کنید. در ابتدا، ممکن است ترک عادت کمی برایتان سخت باشد. به عنوان یک تولید کننده محتوا ، استفاده از اکستنشن StayFocusd برروی مرورگر کروم، میتواند بخشی از مشکلاتتان را حل کند.
۵ برنامه ریزی کنید
یک تولید کننده محتوا روز خود را با یک برنامهی دقیق زمانبندی شده آغاز میکند. آنها میدانند که در هر ساعت از روز، کدام سفارش را انجام خواهند داد و هرکدام به تقریب چه مقدار از زمان آنها را خواهد گرفت. پیش از آغاز به کار، چند دقیقهای را صرف برنامهریزی روزانه کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشید. این کار، علاوه بر نظمبخشی در فعالیتهای روزانه، تاثیر شگرفی در میزان درامدتان نیز خواهد داشت و توئمان، اعتماد به نفس شما را در انجام کارهای بیشتر و بهتر بالا میبرد.
6 سه بار بخوانید
اگر بعد از نوشتن متن، بلافاصه آنرا به کارفرما ارسال و یا منتشر میکنید، ضرر بزرگی به چهرهی حرفهای خود به عنوان یک تولید کننده محتوا وارد میآورید. پس از اتمام نوشتهای که در دست دارید، چند دقیقهای از آن فاصله بگیرید. سپس، با آرامش و صبر، آنرا مجددا مطالعه و اشتباهات اشتباهی و تایپی را مرتفع کنید. ممکن برای برخی جمله بندیها، ترکیبهای بهتری به ذهنتان برسد. عجله نکنید و گزینههای بهتر را برروی متن اعمال کنید. باور کنید که صرف چند دقیقه زمان بیشتر میتواند خروجی محتوای شما را تا چندبرابر با کیفیتتر جلوه دهد.
تولید محتوا برای توسعهی برنامهی بازاریابی محتوایی، یکی از مهمترین و عموما مستمرترین کارهای پیش روی شماست. بسته به استراتژی کسبوکار شما و برنامهای که برای ترویج بازاریابی محتوایی در پیش دارید، ممکن است به حجمی کم یا زیاد از محتوا نیاز داشته باشید. برای تولید محتوا با سرویسها، افراد و متخصصان زیادی سروکار خواهید داشت. سوالات تولید محتوا به شما کمک میکنند که محتوایی بهتر و تجربهی خوشایندتر از تعامل با تولیدکنندگان محتوا بدست آوریید.
با این وجود، باید بدانید که در تعامل با تولید کننده محتوا باید چه اطلاعاتی را به او ارائه کنید تا محتوایی کارآمد و منطبق با اهدافتان دریافت کنید. به تجربهی هزاران مشتری و محتوای تولیدی ، عمده سوالاتی که برای متخصصین تولید محتوا در هنگام تولید محتوا پیش میآید را در ادامه آوردهایم تا بتوانید درخواست خود را بهتر به ایشان ارائه کنید.
۱) هدف محتوا چیست؟
احتمالا هنگام سفارش تولید محتوا، هدفی را برای آن محتوای خاص در نظر دارید. مثلا ممکن است بخواهید در کلمه کلیدی خاصی در موتورهای جستوجو جایگاه بهتری بیابید و یا ممکن است بخواهید دربارهی یکی از خدمات و یا محصولاتتان به مخاطب توضیحات و اطلاعات بیشتری عرضه کنید.
اما آیا هدف محتوا برای تولید کننده آن نیز، همانقدر که برای شما، شفاف و مشخص است؟ عموما خیر!
در سفارش های تولید محتوا، یکی از مشکلات موجود آن است که مشتری محتوا هدف خود را به درستی تعریف نمیکند و تولید کننده محتوا با رویکردی متفاوت اقدام به تولید محتوا میکند. این مساله، هزینهی زمانی زیادی را به فرآیند تولید محتوا تحمیل میکند که با تعیین درست هدف محتوا توسط مشتری این مساله از بین خواهد رفت.
اولین سوال از سوالات تولید محتوا که باید به آن پاسخ دهید آن است که هدف تولید محتوا را برای تولید کننده به طور دقیق و شفاف مطرح کنید. هرچقدر توضیح هدف سفارش دقیقتر باشد، محتوایی با تطابق بیشتر با نیازتان دریافت خواهید کرد
۲) مخاطب محتوا کیست؟
تولید کننده محتوا باید بداند که محتوایی که تولید میکند، توسط چه کسانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نظیر گزینهی اول، ممکن است این مورد برایتان شفاف باشد، اما الزاما تولید کننده محتوا به آن اشراف نداشته و ممکن است در تعریف گروه مخاطب دچار اشتباه شود.
۳) زبان و لحن برند شما چگونه است؟
یکی از اجزای مهم استراتژی محتوا، تعیین زبان و لحن محتواست. اینکه با چه زبانی بنا دارید تا با مخاطبان خود صحبت کنید، دادهی مهمیست که تولیدکننده محتوا باید پیش از آغاز کار نسبت به آن مطلع باشد را بخوانید.
۴) زنجیرهی محتوا را تعریف کردهاید؟
حتما میدانید که لینک سازی درون سایت چه تا اندازه میتواند به بهبود وضع سئوی سایتتان کمک کند. اگر انتظار دارید که محتوای تولیدی تازهی شما در راستای متون و محتواهای قبلی باشد، لازم است که توضیح لازم در این خصوص را به تولیدکننده محتوا ارائه کنید.
کافیست لینک محتوای پیشین که بناست محتوای جدید به آن یا در آن لینک شود را به تولید کننده ارائه کنید تا در محتوای تولیدی خود بتواند جایگاه درستی برای ایجاد لینک در نظر بگیرد.
در نظر داشته باشید و دقت کنید که تولید کننده محتوا، به اندازهی شما در جریان جزئیات تجارتتان نیست و قطعا اطلاعات کمتری دارد. علاوه بر سوالات فوق که به آن پرداخته شد، هر نوع اطلاعات دیگری که بتواند به درک بهتر نویسنده از سوال شما منجر شود، کمک میکند تا محتوایی بهتر در اختیار داشته باشد