اگر دغدغه شما نیز ایجاد و انتشار یک پادکست است میتوانید با مطالعه راهنمای انتشار پادکست به سادگی با نحوه ایجاد و انتشار پادکست آشنا شده و در صورت نیاز این فعالیت را به مجموعه کارهای خود اضافه نمایید. تا به حال پیش خودتان به این فکر کردهاید که “آیا من هم میتوانم یک پادکست ایجاد کنم؟” اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد پس برای رسیدن به جوابتان با ما همراه باشید. تنها قبل از توضیح در مورد پادکست باید این مزیت مهم را بیان کنیم که جهت شروع یک پادکست هیچ مانعی برای شما وجود ندارد و میتوانید بدون داشتن مهارت فنی خاصی این کار را به سادگی شروع نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تولید پادکستهای موفق، آنقدرها هم کار راحتی نخواهد بود!
ما در این مقاله تهیه محتوا سایت قصد داریم تا توضیحات کافی را در خصوص شروع خدمات تولید محتوای صوتی ارائه دهیم تا در پایان این مطلب بتوانید تصمیم بگیرید که آیا اصلا شروع یک پادکست برای حرفه شما مناسب است یا خیر؟
پادکست چیست و چگونه کار میکند؟چگونه میتوانیم از پادکست استفاده کنیم؟
سادهترین راه برای فهم پادکست این است که فکر کنید پادکست یک وبلاگ صوتی است و هر یک از قسمتهای آن به مانند پستهای وبلاگ دارای موضوع خاصی است.
سالهاست که از پادکست به عنوان یک کانال محتوای اصلی استفاده میشود و کماکان در حال رشد است. طی تحقیقاتی در آمریکا، دریافتند که 67 میلیون آمریکایی حداقل به یک پادکست در ماه گوش میدهند. میزان گوش دادن به پادکستها نسبت به سال گذشته از 10 درصد به 20 درصد رسیده است و هر ساله نیز در حال افزایش است.
یکی از مهمترین مزایای پادکست این است که هم بین افراد میانسال و هم بین جوانان بسیار محبوب واقع شده است و میشود گفت با افزایش سن جمعیت، تعداد شنوندگان پادکست نیز افزایش یافته است.
با در نظر گرفتن این مزیت مهم میتوان آیندهای روشن را برای پادکست در نظر گرفت و به همین جهت شروع پادکست میتواند ایده بسیار خوبی برای کار شما باشد.
تاریخچه کوتاهی از پادکست
همانگونه که میدانید رادیو قبل از تلویزیون آمد و پادکست نیز قبل از بسیاری از سایتهای ویدیویی آنلاین مانند یوتیوب، به وجود آمده است. پادکست و رادیو از این جهت شبیه به یکدیگر هستند اما پادکست دارای فناوریهای جدیدی است.
وبلاگنویسی صوتی از دهه 1990 میلادی شروع شد و در سال 2003 پادکست به صورت واقعی شکل گرفت.
از آنجایی که برای بهرهگیری از ایجاد و توزیع فایلهای صوتی آنلاین به دانش فنی احتیاج بود، به همین دلیل مدتی نگذشت که خدماتی مانند امکان ضبط و بارگذاری صوت برای راحتی بیشتر مردم به وجود آمدند. تقریبا در همین زمانها بود که توسعه فیدهایRSS نیز به سرعت پیشرفت کرد و استفاده از این فیدها جهت آگاهی از درج محتوای جدید در وبلاگها به صورت متن و صوت امکانپذیر شد.
مزایای پادکست برای وبلاگنویسان
مزایای بسیاری را میتوان به جهت استفاده از پادکست در وبلاگ عنوان نمود که ما چند مورد مهم آن را برای شما بیان مینماییم:
استفاده راحت پادکست نسبت به متون برای مخاطبان
امکان گوش دادن به مطالب پادکست در هر مکان و موقعیتی
مناسب برای مخاطبان جدید که علاقهای به خواندن پستهای وبلاگ ندارند
در صورتی که از نوشتن متنفر باشید این روش برای شما نیز بسیار مفید خواهد بود!
شما میتوانید پادکستها را برای مشاغل خاص ایجاد نمایید و یا به عنوان یک کانال بازاریابی جهت تکمیل وبسایتهای خود از آن استفاده نمایید.
در اخر لازم به تذکر است که منتظر موفقیت یک شبه نباشید، اما ممکن است یک روزی شما نیز جزوی از محبوبترینها در حوزه انتشار پادکست باشید.
مراحل ایجاد پادکست
توجه داشته باشید که :
هنگام گوش دادن به پادکستها مراحل کاملا فنی وجود دارد که خیلی از افراد به آن توجه نمیکنند. پس بیایید یک قدم به سمت جلو پیش برویم و از سطح بالاتری به این مسئله نگاه کنیم.
3 مرحله اصلی برای ایجاد یک پادکست مناسب وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. در حال حاضر به این مسائل فکر کنید که:
باید قسمتهای مختلف را با استفاده از تجهیزات و به وسیله رایانه ضبط کنید.
فایلهای ایجاد شده را به وسیله یک هاست پادکست آپلود کنید.
پس از انجام مراحل قبل، فایلها را در قسمت دایرکت برای شنوندگان ارسال نمایید تا به راحتی در دسترس آنها قرار گیرد.
تجهیزات و عوامل مورد نیاز برای ایجاد پادکست
تجهیزات پادکست به صورت حرفهای بسیار پیچیده است اما ما بر روی موارد ضروری متمرکز میشویم و سعی میکنیم اصلیترینها را عنوان نماییم:
میکروفون (به صورت USB، آنالوگ و دیجیتال)
رابط صوتی (قابل استفاده برای میکروفونهای آنالوگ که رابطی بین میکروفون و رایانه است)
پاپ فیلتر میکروفون (خرید به صورت اختیاری)
هدفون (اختیاری اما خرید آن توصیه میشود)
نرمافزار ویرایش مناسب
شما میتوانید با کمک تجهیزات گفته شده و استفاده از موسیقی پس زمینه، پادکست خود را ایجاد کرده و آن را بر روی هاستهای موجود قرار دهید.
فرمت پادکستهای موفق
فرمت پادکستهایی که در حال حاضر بسیار تهیه و تولید میشوند به صورت زیر هستند:
پادکست تک نفره
پادکست مصاحبه
پادکست داستانگو
پادکست به صورت دو میزبان
پادکستهای آموزشی
و…
آشنایی با موضوعات پادکستهای فارسی
در چند سال اخیر ایجاد و انتشار پادکست فارسی در ایران بسیار محبوب واقع شده است، به گونهای که در حال حاضر میتوانید پادکستهای فارسی را متناسب با موضوعهای مختلف پیدا کرده و به راحتی آنها را گوش دهید.
به عنوان مثال پادکستهای بسیار محبوبی که در حال حاضر به صورت فارسی منتشر میشوند عبارتند از پادکست هنری، علمی، کودک، پزشکی، ورزشی و… .
نحوه انتشار پادکست
حال که با پادکست و تجهیزات ساخت آن آشنا شدید لازم است در این بخش راهنمای انتشار پادکست را عنوان نماییم.
جهت انتشار پادکست باید در هنگام آپلود فایل خود بر روی هاست مورد نظر، فیلدهایی همچون نام پادکست، انتخاب کاور برای فایل، توضیحات، موسیقی زمینه و… را پر کنید و پس از آن، با توجه به مطالبی که پر کردهاید فایل شما تهیه میشود و در این زمان میتوانید پادکست خود را بر روی هاستها قرار دهید.
میتوانید پس از جستجو در بین کانالهایی که جذب شنوندگان بیشتری دارند، کانالهایی را پیدا کرده و پادکستهای خود را بر روی آن کانالها منتشر نمایید، همچنین میتوانید علاوه بر انتشار پادکستهای خود بر روی سایتهای معتبری که شنوندگان بیشتری دارند، آنها را برای شنوندگان خود نیز ارسال نمایید. (با استفاده از فید RSS)
تنها در نظر داشته باشید که باید پادکستهای خود را درون هاستهایی که امکان درج فایلهای شنیداری را برای مخاطبین فراهم مینمایند قرار دهید، همچنین اینگونه سرویسها باید امکان فید RSS را نیز در اختیار شما قرار دهند.
خدمات تولید محتوا صوتی از تاثیرگذارترین خدمات یک شرکت در جهت تولید محتوا میباشد. در دنیای تکنولوژی با توجه به برنامهها و اپلیکیشنهای مختلف نیاز است که با سلیقه مخاطب خود را وفق دهیم، زیرا قرار است او برنامه های ما را ببیند، بشنود، تایپ کند و همینطور همراهی کند. بدین سبب نمیتوان به علاقه مخاطب توجه نداشت و یا تنها با علاقه یک عده مخاطب همراه شد و بقیه را به حال خود رها کرد. با این مقاله در خصوص خدمات تولید محتوای صوتی همراه ما باشید.
تولید محتوای صوتی میتواند یکی از شاهکارهای دنیای تکنولوژی است. برای افرادی که وقت خواندن ندارند یا توانایی خواندن ندارند و یا برای نابینایان که توانایی دیدن ندارند، محتوای صوتی بسیار کارامد و مفید خواهد بود.
بنابراین اگر بخواهیم سایت، صفحه یا کانال ما در بهترین شرایط خود قرار بگیرد، افراد زیادی به ما ملحق شوند، باید همه نوع محتوا با قابلیتهای متفاوت را جهت ارائه به آنها داشته باشیم.
اما خدمات محتوای صوتی شامل چه محتوایی میشود، چه خدماتی را ارائه میدهد و انواع آن کدام هستند. در این مقاله با این عناوین بیشتر آشنا می شویم.
پادکست در خدمات تولید محتوای صوتی
پادکست یک برنامه شبیه برنامههای رادیویی است که با تجهیزات دیجیتالی ضبط میشود سپس طریق رسانههای شخصی جهت پخش صدا در دنیای اینترنت برای مخاطبان ارائه میشود.
امروزه برای بسیاری از رسانهها و شبکهها پادکست امری مهم و فراگیر است از آنجا که حجم آن نسبت به دیگر برنامههای رادیویی کمتر باشد یا راحتتر مخاطب با آن ارتباط برقرار میکند و چون فقط از حس شنیداری استفاده میشود برای بسیاری از افراد که مشغول کارهای دیگری هستند قابل استفاده میباشد. پادکست مزیتهای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم تا با خدمات تولید محتوای صوتی بیشتر آشنا شوید.
پادکست: برنامه های طنز
شاید جمعهها صبح با رادیو و برنامه “صبح جمعه با شما” آشنایی داشته باشید. این برنامه طنز و مفرح بخش رادیویی طرفداران زیادی دارد، به این دلیل که کیفیت و محتوای برنامه بسیار عالی و مخاطب پسند است.
پادکست هم تقریبا میتواند به عنوان یک برنامه مثل همین برنامه “طنز صبح جمعه با شما” گفتگوهای شاد، طنز، همراه با لطیفه را در سایت و یا کانال مورد نظر ارائه دهد.
این موضوع برای سایت هایی که در جهت تولید برنامههای طنز و مفرح بخش عمل میکنند میتواند مفید و موثر باشد.
پادکست: کتاب خوانی
شاید یکی از موثرترین کارایی که پادکست دارد، استفاده در امر کتابخوانی باشد که در سالهای اخیر بسیاری از کارگزاران و همچنین کاربران از این موضوع استقبال زیاد کرده اند. به این دلیل که کتاب و کتابخوانی با توجه به رشدی که دنیای تکنولوژی و اینترنت داشته است، به شدت افت کرده و خرید سالانه کتاب و همچنین مطالعه کتاب کاهش بی سابقهای را به دنبال داشته است.
به همین سبب شاید پادکست و خدمات تولید محتوای صوتی را بتوان یکی از انقلابهای عظیم وموثر در امر کتاب خوانی یافت.
به دنبال این فرایند، سایتها برای اکثر کتابهای خود به خصوص کتابهای پر مخاطب مانند رمانها، کتابهای ادبی،داستانهای کودکانه، برخی از کتابهای سیاسی و اقتصادی را به صورت پادکست در سایت خود قرار دادند تا کسانی که نیاز دارند؛ اما وقت خواندن ندارند، به هنگام نشستن در ماشین و یا فعالیتهای خانه از فایل صوتی کتاب مورد نظر خود بهره ببرند.
در ضمن تاثیری که فایلهای صوتی کتاب بر روی خواننده دارند، به خاطر ادای کلمات و ایجاد حس در آنها توسط گوینده منجر به همزاد پنداری، درگیری احساسات و درک بیشتر مخاطب میشود و اینگونه هم استقبال بیشتری از کتاب به همراه میآید و هم میزان مطالعه کتاب بالا میرود و کسانی که در عرصه نوشتن و انتشار کتابها همت دارند، از خطر ورشکستگی نجات مییابند.
خدمات تولید محتوای صوتی در وبلاگ
معمولا در وبلاگها برای تبلیغات و یا برای اینکه بتوان مخاطب را با خود همراه کنیم، محتوای متنی خود را مینویسیم و توضیحاتی را پیرامون آن ارائه میدهیم، اما شاید بهتر باشد که به نظر و سلیقه همه کاربران وبلاگ اهمیت بدهیم و در کنار آن از محتوای صوتی هم استفاده کنیم.
مثلا اگر در مورد آموزشهای الکترونیکی، نرمافزارهای کامپیوتری و دیگر موارد این شکلی فعالیت دارید برای اینکه ابهامات از بین بروند، خوب است که از محتوای صوتی بهرهمند شوید، یعنی آنچه که در قالب متن بود، در قالب یک فایل صوتی انجام میگیرد که برای کاربر روشن و مشهود است.
خدمات تولید محتوای صوتی و موسیقی
اگر در زمینه موسیقی، شعر و شاعری فعالیت دارید، مطمئن باشید که محتوای صوتی مختص کار شما است. برای اینکه با انواع فایلهای صوتی و پخش کردن اشعاری که توسط گویندهای ماهر اجرا میشوند، مخاطبان استقبال میکنند و یکی از روشهایی است که دوستداران موسیقی و شعر دوست دارند بیشتر با گوش خود نوای دلنشین را بشنوند و محتوای صوتی در این حوزه بسیار کار گشا است.
خدمات تولید محتوای صوتی و نکات لازم
با توجه به آنچه که راجع به محتوای صوتی گفته شد، باید راجع به ثبت و ضبط آن هم دقت زیادی داشت، که این موضوع اگر با کیفیت کامل صورت نگیرد، قاعدتا کاربری را هم به خود جذب نمیکند.
همان طور که محتوای متنی باید دارای یک سری قاعده و مقررات باشد، فایل صوتی هم به همین صورت است و باید به آن دقت داشت، محتوای صوتی هم باید از این قوانین برخوردار باشد تا برای کاربر هم مفید و هم دلنشین باشد و راغب به گوش دادن تا آخر فایل صوتی باشد.
کوتاه و به اندازه
اگر شما در آغاز کار هستید و میخواهید محتوای صوتی را بر روی سایت و یا کانال خود قرار دهید، بهتر است که ابتدا از فایلهای صوتی کوتاه بین 20 الی 25 دقیقه و یا کمتر مثلا 15 دقیقه شروع کنید.
با این روش به چند مزیت میتوان دست یافت یکی اینکه کاربرهای واقعی شما چه کسانی هستند و خواسته آنها با فایلهای صوتی که میگذارید، برآورده می شود، میتوانید حتی در بخش نظرات از آن ها نظرخواهی کنید و در صورت تمایل و استقبال کم کم فایلهای صوتی را به دقیقههای زیاد و یا یک ساعت افزایش دهید.
محتوای صوتی و هدف محتوا
جهت تولید هر محتوایی چه صوتی، چه متنی و چه ویدیویی باید هدف خود را از فایل موردنظر مشخص کنید، محتوای صوتی قرار است طنز باشد، مصاحبه باشد، موسیقی باشد، دکلمه و هزاران مورد دیگر که اگر به درستی هدف روشن باشد میدانیم که باید چه کار کنیم و چه موضوعی را دنبال کنیم. تا محتوای صوتی به خوبی پیاده شود. مثلا اگر در مورد شعر و موسیقی است، باید بدانید که کاربرهای شما چه نوع موسیقی و سبکهایی را دوست دارند که به همراه ایدههای جالب بتوانید محتوای صوتی را به آنها ارائه دهید. یا اگر موضوع کتابخوانی است، قرار است چه کتابی خوانده شود و گوینده آیا حس و صدای مختص به این موضوع را دارد. مثلا کتابهای تاریخی و موضوعات این چنینی صدایی بسیار رسا و با صلابت میخواهد تا بتوانند مخاطب خاص را جذب کنند.
محتوای صوتی و نظرسنجی
یکی از خدمات تولید محتوای صوتی کسب رضایت کاربر است، این رضایت به راحتی به دست نمیآید و باید در مورد نظرات کاربران اهمیت زیادی قائل بود.
پس باید به صفحه نظرسنجیها دقت داشت، آنها چه میخواهند، چه انتقادی دارند، علایق آنها چیست و همه این موارد باید در محتوای صوتی اعمال شود.
شاید در بخش محتوای صوتی کار تا حدودی سختتر شود، زیرا صدا کاملا مشهود است و اگر نظر آن ها را اعمال نکنید، رفته رفته همراهی آنها را از دست خواهید داد.
خدمات تولید محتوای صوتی و سر تیترهای مشخص
وقتی محتوا متنی را میخواهیم بخوانیم، با یک نگاه به عنوان اصلی و زیر عنوانها متوجه میشویم که متن به کار ما میآید یا نه؟
اما در مورد محتوای صوتی این امر کاملاً مشخص نیست و بهتر است که با عنوان و عنوانهایی مخاطب را در جریان آنچه که قرار است گوش دهد، بگذارید، با این روش و نظم و ترتیب کاربر بیشتر مجاب به گوش دادن میشود و وقت او به بطالت نمیگذرد و میداند چه میخواهد و به چه چیزی قرار است گوش دهد.
خدمات تولید محتوای صوتی و عدم تکرار
در دنیای رقابت تکنولوژی اگر به خوبی به موضوعاتی که ارائه میدهید دقت کافی نداشته باشید و تنها بخواهید که یک فایل صوتی را ارائه دهید، مطمئناً با شکست مواجه میشوید. زیرا مطالب برای مخاطب تکراری و کسل کننده هستند به خصوص مخاطب کنونی که تحمل او بسیار کم است و نه تنها هیچ سودی نخواهد داشت، بلکه او تحمل تکرار را ندارد، بنابراین به دنبال سایت و کانال دیگری برای علاقه خود میرود.
بنابراین موضوعاتی را که انتخاب میکنید،اگر هم رقیبان شما در همین زمینه فعالیت میکنند، باید محتوای صوتی شما با موضوعات جدید همراه باشد که تا به حال کسی از آنها استفاده نکرده است. برای این کار نگاهی به سایتهای رقیب بیندازید و بعد عکس آن را اعمال کنید.
مثلا اگر در زمینه موسیقی فعالیت میکنید، بهتر است اگر میخواهید یک موسیقی متنی از موتزارت پخش کنید، کمی ایده به آن چاشنی بدهید و قبل از شنیدن موسیقی موتزارت از یک صدای دلنشین با توصیف سرگذشتی از زندگی موتزارت همراه کنید و یا همان موسیقی که او نواخته است و قرار است مخاطب گوش کند، با ارائه سرگذشت و یا خاطره ای، مخاطب را مشتاق به شنیدن کنید.
خدمات تولید محتوا صوتی: کیفیت محتوا صوتی
محتوا صوتی شاید قبل از اینکه به موضوع آن دقت داشته باشید، باید به نوع کیفیت صدایی توجه داشته باشید که مخاطب قصد دارد آن را گوش کند و اگر با وسایل ضبط بیکیفیت این کار را انجام دهید، کاربر در همان ابتدای کار محتوا صوتی را قطع کند و کلا از صفحه بیرون رود.
برای همین در ثبت و ضبط نوع محتوا دقت کنید، اگر لازم است هزینه کنید تا دلنشین و گوش نواز باشد.
اگر از گوینده استفاده میکنید، بهتر است از تست صدا حتما کمک بگیرید و بعد از سنجش فرد گوینده اقدام به ضبط صدای او کنید.
این موضوع در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است، زیرا فرد گوینده باید مطابق با هر کلمه، عبارت و جملهای حس خاصی را ارائه دهد و مخاطب متوجه حالات و رفتار گوینده باشد و با شخصیتهای کتاب ارتباط برقرار کند.
خدمات تولید محتوای صوتی و لحن گوینده
برای ایجاد فایل صوتی همان طور که گفته شد نیاز است که با دقت و با دستگاههای مناسب برای ضبط صوت استفاده کنید.
و البته موضوع دیگر مشخص شدن لحن گوینده است، این لحن باید در سراسر فایل حفظ شود و اگر نیاز است که برخی از مواقع به غیر از لحن اصلی گفتار مطلبی ارائه شود، بهتر است که با سیاستهای متن باشد و بیننده از این موضوعآگاه باشد.
برخی از لحن های زبان فارسی عبارتند از:
لحن تغزلی
لحن داستانی
نیایشی
تعلیمی
حماسی
و متناسب با هر موضوعی که قرار است ارائه دهید، این لحن از سوی گوینده باید رعایت شود. البته در کنار صدای زیبا و شیوا که تکمیل کننده محتوای صوتی شما است.
خدمات تولید محتوا صوتی در صفحات اجتماعی
تولید محتوا صوتی در صفحات اجتماعی هم بسیار سازنده و مهم است، به خصوص در تلگرام که این موضوع مورد استفاده قرار گرفته و برای اینکه به مخاطبهای خود توضیحات روشن و واضح ارائه بدهیم در هر زمینهای از کسب وکار که فعالیت میکنیم، محتوای صوتی از درجه بسیار بالایی برخوردار شده است.
بسیار از کانالهای تلگرامی با هر موضوعی که اکنون فعالیت دارند، از تمامی محتواهای تبلیغاتی استفاده میکنند و این تنوع چشم و ذهن کاربر را خسته نمی کند و این امتیازها برای او جذاب و متنوع میباشد.
یکی از این امتیازها همین فایل صوتی است که اگر با کیفیت عالی ضبط شود و با صدا دلنیشین همراه باشد؛ اصولا مخاطب نسبت به آن گرایش پیدا می کند زیرا با صدا بیشتر ارتباط میگیرد و او را موجودی جاندار در مقابل خود مییابد که توضیحات لازم را ارائه میدهد و از طرفی اعتماد بیشتری به آن دارند.
با ظهور و گسترش دنیای دیجیتال، یکباره تمام وب پر از پستهای وبلاگ، ویدیو، تصاویر و... شد. هر یک از این موارد در نوع خود یک محتوا هستند.
یکی از مهمترین روشهای جذب مشتری و بازاریابی تولید محتوا است. اگر شما هم قصد دارید برای کسب و کارتان از نوینترین روش بازاریابی آنلاین استفاده کنید با ما همراه شوید تا شما را با اصول تولید محتوا و کسب درآمد از این راه آشنا کنیم.
اصلا تولید محتوا چیست؟
محتوا یعنی همان فیلم، تصویر، پست وبلاگ، اینفوگرافیک و... که در اینترنت روی سایتهای مختلف در دسترس همه قرار دارد. مدیران وبسایتها برای تولید محتوا ابتدا باید ایدهپردازی کنند. به این منظور باید شخصیت مشتریانمان را به خوبی بشناسیم و بدانیم به چه مطالبی بیشتر علاقه دارند. سپس حول همان موضوعات اقدام به تولید محتوا کنیم. همان طور که گفته شد، این محتوا میتواند به فرمتهای مختلف چون پست وبلاگ، فیلم، تصویر و... تولید شود. تولید محتوا برای پلتفرمهای مختلف به قدری اهمیت دارد و به همین دلیل تولید محتوا به عنوان یک شغل محسوب شود. بنابراین حتی اگر مدیر سایت نباشید، بد نیست این مطلب را مطالعه کنید و اگر در خود علاقهای نسبت به تولید محتوا مشاهده کردید به عنوان شغل به این کار روی بیاورید.
ضرورت و اهمیت تولید محتوا برای سایت
تولید محتوا یکی از زیر مجموعههای بازاریابی درونگرا است. در واقع شما با تولید محتوا اطلاعاتی مفید و رایگان در اختیار مخاطبانتان قرار میدهید. هر چه این محتوا جذابتر و مفیدتر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب میکند و حتی مخاطبان قدیمی را دوباره به وبسایتتان میکشاند.
به این وسیله میتوانید برای شرکت خود برگشت سرمایه یا ROI تولید کنید. در همین راستا توجه شما را به آمار و ارقام زیر جلب میکنیم:
- بازاریابی محتوایی نسبت به روشهای سنتی بازاریابی تا 3 برابر بیشتر
کاربر جذب میکند؛ در حالی که 62 درصد کمتر هزینه دارد.
- شرکتهای کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوایی استفاده
میکنند نسبت به شرکتهایی که بازاریابی محتوایی را ندید میگیرند تا 162 درصد
بیشتر مشتری میگیرند.
- 61 درصد از خریدهای آنلاین حاصل تأثیر مستقیم محتواست؛ مشتری
یک پست وبلاگ را میخواند و به خرید متقاعد میشود.
- شرکتهایی که هر ماه بیش از 16 پست منتشر میکنند تا سه و
نیم برابر بیشتر از شرکتهایی که تنها 4 پست در ماه منتشر کردهاند ترافیک میگیرند.
با توجه به تمام اینها میتوان گفت محتوا برابر با رشد تجاری است. از همین رو بهتر است بدانیم تولید محتوا چیست و با روشهای تولید محتوا آشنا شویم تا از این طریق به رشد کسب و کارمان کمک کنیم.
ارتباط تولید محتوا و سئو ؟
بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو فرایندی است که طی آن رتبه وبسایت برای جستجوهای مرتبط کاهش مییابد و شما در صفحه اول نتایج دیده میشوید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوایی زیرمجموعه بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) است که طی آن بازدیدکنندههای سایت در سفر مشتری به سمت خرید هدایت میشوند و این کار به وسیله تولید محتوای جذاب، مفید و متقاعدکننده انجام میگیرد. با اینکه در نظر اول، این دو شاید هیچ ربطی به هم نداشته باشند اما میتوانیم یک استراتژی برای سئو طراحی کنیم؛ به عبارت دیگر یک استراتژی بازاریابی محتوایی که با تولید محتوا برای کلیدواژههای بیشتر و در نتیجه جذب کاربر بیشتر برای سایت به بهبود رتبه سایت نیز کمک کند. گوگل نیز با بهروزرسانی و تغییر الگوریتمهای خود بعضی از معیارها را نسبت به برخی دیگر ارجحیت داده و مدیران سایتها را به سوی تولید محتوایی با آن ویژگیهای مشخص سوق داده است. به چنین محتوایی که مطابق با قوانین تعیینشده از سوی گوگل باشد محتوای سئو شده میگویند.
روشهای تولید محتوای باکیفیت و مبتنی بر سئو
طراحی استراتژی در این حوزه بسیار مهمتر از تعیین نوع محتواست. برای تولید محتوای باکیفیت نیاز به یک نقشه و استراتژی داشته باشید؛ در غیر این صورت از اهدافتان دور میشوید. یک استراتژی محتوا باید شخصیت برند و لحن بیان مطالب را در نظر بگیرد و در عین حال هرگز از هدفتان برای این کار غافل نشود. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:
1- اهدافتان را از تولید محتوا مشخص کنید
در اینجا نیز مانند سایر کمپینهای بازاریابی سنتی، استراتژی محتوایتان باید هدف داشته باشد. این اهداف میتوانند شامل جذب بازدیدکننده برای سایت یا جذب مشتری برای محصولات باشد. بعد از اینکه هدف مشخص شد، باید مشخص کنید که بعد از تولید هر تعداد محتوا باید به چه درآمدی برسید.
2- پرسونای مشتری را طراحی کنید
ابتدا باید ببینید با چه کسی صحبت میکنید، چطور میخواهید با آنها
صحبت کنید و چطور آنها را پیدا میکنید.
یک محتوای خوب و موفق باید طوری باشد که هر خواننده حس کند شما
مستقیماً با ایشان صحبت میکنید. موتورهای جستجو نیز تمام هم و غم خود را بر رضایت
کاربر از وبسایتها گذاشتهاند. هر الگوریتمی که بهروزرسانی میشود با هدف حذف
عوامل نارضایتی کاربر و بالا آوردن سایتهای کاربرپسند پیش میروند. بنابراین با
تولید محتوای کاربرپسند حتی با بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل نگرانی
بابت پنالتی و جریمههای گوگل نخواهید داشت. چراکه شما در راستای اهداف گوگل قدم
برداشتهاید.
برای اینکه بتوانید این حس رضایت را در کاربر ایجاد کنید باید با آنها
و مشتریانتان صمیمی و خودمانی باشید. باید آنها را خوب بشناسید همان طور که
دوستان قدیمیتان را میشناسید. مشکلات و ترسهایشان را بشناسید و همین طور با
رویاها، آرزوها و فانتزیهایشان آشنا بوده و راه حل رسیدن به آنها را بدانید.
پرسونای مشتری یعنی فردی که قصد دارید با محتوای خود او را جذب کنید. این شخصیت
تقریباً تخیلی باید خصوصیات مخاطب هدف شما را نمایش دهد یعنی افرادی که به احتمال
زیاد از محصولات شما خوششان میآید و از شما خرید خواهند کرد. ساخت پرسونای مشتری
نیاز به اندکی تحقیق همراه با کمی حدس و گمان دارد.
3- بر اساس سفر مشتری پیش بروید
فرض کنید با «مشکلی» مانند سردرد مواجه شدهاید. اولین کاری که میکنید این است که به دنبال «علت» میگردید. علت سردرد میتواند کم آبی بدن، کم خوابی یا بیماری باشد. بعد از اینکه مشکل را تشخیص دادید، به سمت «راه حلهای ممکن» خواهید رفت و با مواردی چون نوشیدن آب، نوشیدن قهوه، استفاده از آسپرین و... مواجه خواهید شد. اکنون وقت آن است که انتخاب کنید. قهوه بنوشید یا اسپرسو؟ آب یخ بنوشید یا آب ولرم؟ آسپرین بهتر است یا ژلوفن؟ در نهایت محصول مورد نظرتان را خریداری کرده و مشکلتان را حل میکنید تا بتوانید با خیال آسوده و با آرامش به دنبال کار و زندگیتان بروید.
آنچه گفته شد مصداق کامل سفر مشتری بود. این مسیر شامل مراحل زیر است:
- آگاهی از مشکل یا نیاز؛ در این مرحله کاربر به دنبال اطلاعات بیشتر و
تحقیق برای شفاف شدن مسئله است.
- به دنبال راه حل گشتن در وب
- تصمیمگیری؛ یک فهرست بلند بالا از تمام راه حلهای ممکن
پیشبینی کنید و با حذف گزینههای مشکلدار، با کوتاه کردن فهرست و محدود کردن
انتخابها به مشتری در خرید کمک کنید.
برای هر مرحله از سفر مشتری باید محتوای مخصوص تولید کنید و اجازه
ندهید بازدیدکنندگان در هیچ مرحلهای از سایتتان ریزش داشته باشند.
در ضمن برای هر مرحله باید فرمت مناسبی از محتوا را انتخاب کنید. برای
مثال یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاهی نیازی به تصویر محصول ندارد بلکه برای
این دسته باید پستی بنویسید تا آنها را متوجه نیازهایشان کنید. در واقع آنها در
این مرحله نیاز به یک مشاور دارند. وظیفه شما این است که آنها را متقاعد کنید تا
باور کنند که کالای شما راه حل نیازشان می باشد و کالای شما را خریداری کنند.
4- محتوای قدیمی را بررسی کنید
بررسی محتوا میتواند شامل بازنویسی کامل متن یا تغییرات جزئی شود. برای بررسی محتوا از روش زیر استفاده کنید:
تمام محتوایی که تاکنون تولید کردهاید در یک جدول مثل اکسل جمع کنید.
در مقابل موضوع هر محتوا، کلیدواژهها، پرسونای مشتری، مرحله سفر مشتری و فرمت محتوا را بنویسید.
برای معیارهای مهم مثل تعداد بازدیدهای صفحه، تعداد اشتراکگذاریها و... نیز در مقابل هر محتوا یک ستون اضافه کنید.
هر پست را در یک ستون دیگر یا با استفاده از رنگهای مختلف دستهبندی کنید به دستههای خوب، نیازمند بهبود، نیاز به بازنویسی یا نیاز به ترکیب شدن با پست دیگر.
اتفاقاً تبدیل محتوای قدیمی بیکیفیت به محتوای جدید باکیفیت و مفید یکی از تکنیکهای سئو است که میتواند اثر قابل توجهی بر سئو سایت و بهبود رتبه داشته باشد.
5- تبلیغ و ترویج محتوا
تولید یک محتوای خوب، مفید و باکیفیت وقتی هیچ کس آن را نبیند چه
فایدهای دارد؟ در دنیای امروز فقط کافی است اشتراکگذاری محتوای خوب را شروع کنید
تا مردم زنجیره را ادامه دهند و محتوایتان در سراسر وب بچرخد.
اما باید تبلیغ محتوایتان را هم بر اساس پرسونای مشتریانتان انجام
دهید. باید بررسی کنید و ببینید مشتریان بالقوه شما بیشتر وقت خود را در کدام شبکه
اجتماعی و در کدام بخش محیط آنلاین سپری میکنند؟ ایمیلهایی با چه موضوعاتی بیشتر
توجهشان را جلب میکند و احتمال باز شدنشان بیشتر است؟ ابزارهای زیر برای تبلیغ
محتوا میتوانند مناسب باشند:
- شبکههای اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- تبلیغات پولی
- پست مهمان
- و ...
یکی دیگر از اهداف تبلیغ محتوا علاوه بر جذب مخاطب، گرفتن بک لینک برای سایت است. همان طور که میدانید بک لینکها نقش مهمی در بهینه سازی سایت و در نتیجه بهبود رتبه در فهرست نتایج جستجو ایفا میکنند. در واقع شما بعد از تولید محتوا مبتنی بر سئو باید بهینه سازی خارجی سایتتان را شروع کنید.
انواع فرمت محتوا برای سایت
همان طور که در قبل هم گفته شد، فرمتی که برای تولید محتوا در نظر میگیرید به چند چیز بستگی دارد:
- مرحلهای از سفر مشتری که خریدار بالقوه در آن قرار دارد
- پرسونای مشتری
قبل از انتخاب فرمت مناسب برای تولید محتوا باید بدانید انواع فرمت برای تولید محتوا چیست؟
- پست وبلاگ
- ویدیو
- اسلاید
- گرافیک
- کتاب الکترونیکی
- گزارش نتایج تحقیق
- پادکست
- و هر آنچه که به نظر شما میتواند برای مخاطبانتان مفید
باشد.
توجه داشته باشید که در یک وبسایت باید از انواع مختلفی از فرمت محتوا استفاده شود، نه اینکه فقط از یک فرمت استفاده کنید و سایر فرمتها را به دست فراموشی بسپارید. هر فرمت اگر در جای مناسب خود به کار برده شوند میتوانند بیشترین بازدهی را داشته باشند. برای مثال:
در مرحله آگاهی: پست وبلاگ، اینفوگرافیک، جدول حاوی نکات، کتاب الکترونیکی، بازی، پرسش و پاسخ
مرحله راه حلها: پادکست، وبینار، جداول مقایسه، کاربرگ
مرحله تصمیمگیری: دموی گزینهها، امتحان رایگان محصول، راهنمای محصول، مشاوره، کد تخفیف
نکات مهم در تولید محتوا
برای آمادهسازی محتوا چند مرحله مهم وجود دارد که عبارتاند از:
1- پیدا کردن کلیدواژه
با تهیه پرسونای مشتری متوجه خواهید شد که مشتری بالقوه شما بیشتر به
چه موضوعاتی علاقهمند است و چه سؤالاتی ممکن است داشته باشد. همینجا بهترین نقطه
شروع است. فقط کافی است این حدسیات خود را در مقیاسی بزرگتر پیاده کنید تا از
نتیجهبخش بودن آنها اطمینان حاصل کنید. به این منظور از تحقیق کلیدواژه استفاده
میکنیم. در تحقیق کلیدواژه حجمی که هر کلیدواژه مشخص در یک بازه زمانی مشخص جستجو
میشود را به دست میآوریم تا ببینیم آیا ارزش صرف وقت و سرمایه برای تولید محتوا
دارد یا خیر. برای تحقیق کلیدواژه خودتان را جای مشتری بگذارید و سؤالاتی که برای
سرچ کردن به ذهنتان میرسد را روی یک کاغذ بنویسید. سپس در مورد حجم جستجوی عبارتهای
نوشتهشده تحقیق کنید. به این منظور میتوانید از وبسایتهایی چون google trends، KWfinder، LSI
keywords یا ... استفاده کنید.
کلیدواژههایی که انتخاب میکنید در عین اینکه باید پر سرچ باشند،
باید از نظر رقابتی در حدی باشند که بتوانید در آنها رتبه خوبی کسب کنید. معمولاً
توصیه میشود از کلیدواژههای طولانی استفاده کنید که رقابت در آنها کمتر است.
2- ایده پردازی
بعد از اینکه کلیدواژههای مناسب را مشخص کردید باید با روش طوفان
فکری یا brainstorm برای هر
کلیدواژه چند ایده برای موضوع محتوایتان بر روی کاغذ بنویسید و موضوعات اصلی و
فرعی که قرار است برای آنها مطلب بنویسید به صورت نمودار مشخص کنید.
به این ترتیب در انتهای این مرحله چند نمودار خواهید داشت که هر کدام
موضوعات مرتبط با هم با نمایش میدهد. اکنون وقت این است که تقویم محتوایی خود را
مشخص کنید و شروع به تولید محتوا کنید.
3- فرمت محتوا
محتوایی که قصد دارید تولید کنید میتواند با هر فرمتی باشد، پس فرمت آن را مشخص کنید. مهم نیست چه فرمتی را انتخاب میکنید، هر فرمتی که باشد میتوانید مراحل زیر را در مورد آن به کار ببرید:
- برای پرسونای مخاطب خود بنویسید. با بیان خودشان با آنها صحبت کنید؛
حتی از شوخیها و تکیهکلامهای خودشان استفاده کنید.
- برای اینکه مخاطب را به خواندن محتوا ترغیب کنید از
توصیفات متا، عنوان و مقدمه برای متقاعد کردن کاربر به مطالعه ادامه متن استفاده
کنید.
- یک چیز جدید و منحصر به فرد خلق کنید نه اینکه اطلاعات
موجود در نت را برگردانید. حتی بهتر این است که برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطبان
یک سبک جدید یا منبع جدید معرفی کنید.
- در هر محتوا فقط به یک ایده بپردازید. خواننده را با
ترکیب چند موضوع تقریباً مشابه در یک محتوا گیج نکنید.
- ساده و روان بنویسید. استفاده از کلمات و قلمبه و سلمبه
یا تکرار بیش از حد کلیدواژه نمیتواند باعث بهتر شدن متن شود.
جمع بندی
محتوا بخش کلیدی موفقیت شما در دیجیتال مارکتینگ است
و هر جایی نگاه کنید بدون داشتن انواع فرمتهای محتوا حتما کارتان به مشکل برمیخورد.
گاهی یک مطلب، یک عکس یا ویدیو میتواند فروش شما را چندین برابر کند. برای تولید
محتوای حرفهای باید نکات زیادی را بدانید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.
شاید اگر کسی سال ها پیش به ما می گفت که دنیای کسب و کار و رقابت در سال های آینده چگونه می شود، کمی تعجب می کردیم. در آن سال ها اینترنتی شدن کسب و کارها امری دور از ذهن به حساب می آمد. اما حالا با گذشت چند سال این اتفاق در سراسر جهان افتاده است.
دیگر کسب و کارهای قدیمی رونق گذشته خود را ندارند و جایگاهشان را به کسب و کارهای اینترنتی داده اند.
باید قبول کنیم که در حال حاضر برای کسب موفقیت در بازار، به فضای وب نیاز است. حالا کسب و کارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از این فضای اینترنتی به موفقیت خوبی رسیده اند. اگر شما هم قصد دارید تا از طریق یک سایت و یا پیجی در شبکه های اجتماعی، کسب و کاری را راه بیاندازید، بد نیست تا در این مقاله با ما همراه شوید. در ادامه این مطلب در مورد شغل تولید محتوا با شما صحبت خواهیم کرد.
محتوا چیست؟
اگر چه حالا اکثر مخاطبانمان به خوبی با محتوا آشنایی دارند، اما بد نیست که در شروع مقاله کلیاتی در مورد محتوا ذکر کنیم.
به طور کلی به هر مطلبی که در سایت ها به نمایش درآمده است و اطلاعاتی را به کاربر انتقال می دهد، محتوا گفته می شود. محتوا هر نوع اطلاعات قابل درک است که می تواند در قالب صدا، عکس و ویدئو به دست مخاطبان برسد.
این روزها محتوا حسابی جایش را در میان کاربران باز کرده است و در اکثر سایت ها و شبکه های اجتماعی از آن استفاده می شود.
چرا به محتوا نیاز داریم؟
همان طور که در قبل اشاره کریدم ، محتوا لازمه ی درخشش در فضای اینترنت و همچنین گوگل است. در واقع هدف از تولید محتوا رقابت با سایر سایت ها برای دیده شدن بیشتر است. افرادی که می خواهند بیشتر از سایرین در گوگل به چشم بیایند باید به سئو کردن سایتشان مشغول شوند که برای سئو کردن سایت، به تولید محتوای جذاب و کاربردی نیاز است. به طوری که بتوان نگاه و توجه مخاطبان را جذب کرد.
اگر قصد دارید تا برای سایت خود و یا دیگران به تولید محتوا مشغول شوید، بهتر است یک نکته را در نظر بگیرید. این نکته مثل چراغی راهتان را برای پیشرفت در این مسیر روشن می کند. یادتان باشد که برای تولید محتوا نظر و سلیقه مخاطبان را در نظر بگیرید. زیرا متنی که فقط و فقط از دید موتورهای جستجوی گوگل جذاب باشد، نمی تواند آن چنان در میان مخاطبان محبوب شود. برای اینکه بتوانید سایتتان را ارتقا دهید، باید به فکر محتواهایی باشید که بیشتر از هر چیزی به چشم کاربران بیایند.
طراحی وب سایت، تصاویر، فونت ها و رنگ ها بخش بزرگی از نام تجاری یک برند را تشکیل می دهند. اما محتوا چیزی است که باعث می شود افراد اقدام کنند.
فکر می کنم بازاریابی بصری به عنوان چالش اول و کوتاه مدت و بازاریابی محتوا به عنوان چالش دوم و بلند مدت تر برای هر برندیست. گفتن داستان برند باید به شکلی باشد که وفاداری مشتری را ایجاد کند و برای گفتن داستان یک نام تجاری نیاز به استفاده از کلمات است. در واقع تصاویر نمی توانند یک پیام را به طور کامل به مخاطبان برسانند و این واقعیت را ثابت می کند که کلمات در انتقال یک پیام بسیار مهم هستند. شرکت های تولید کننده محتوا این دو عنصر را با هم ترکیب می کنندو با تصاویر تجاری و کلمات جذاب، یک استراتژی بازاریابی مفید کاملا آنلاین را ایجاد می کنند.
آشنایی با شغل تولید محتوا ، تولید محتوا چیست و چگونه باعث می شود که در فضای مجازی بهتر دیده شویم؟
کسی که شغل تولید محتوا را انتخاب می کند، باید بتواند برای سایت های مورد نظر محتوا تولید کند. این محتوا می تواند در قالب متن و یا تصویر باشد. کارشناس تولید محتوا باید بتواند ضمن کسب رتبه های برتر گوگل، مخاطبان را از خود راضی کند. برای این کار باید در مورد سلیقه و نیاز مخاطبان هدف بررسی هایی انجام دهد و با پیش زمینه مناسب دست به تولید محتوا بزند.
شغل تولید محتوا کار خیلی سخت و نفسگیری نیست. اما به مهارت ها و توانایی هایی نیاز دارد. این توانایی ها عبارتند از:
تسلط بر ادبیات و زبان فارسی
برخورداری از مهارت خوب نوشتن
آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی
مهارت داشتن در تایپ سریع
آشنایی داشتن با مفهوم سئو
منظور از تسلط بر ادبیات و زبان فارسی چه می باشد؟
محتوای متنی یکی از رایج ترین و پرمخاطب ترین محتوای مورد نیاز است که در سایت ها بیشترین کاربرد را دارد. برای اینکه بتوانید یک محتوای متنی با کیفیت تولید کنید، باید آشنایی نسبی و خوبی با زبان و ادبیات فارسی داشته باشید. همان طور که می دانید، زبان و ادبیات فارسی واقعا پیچیده و سخت است. قطعا مسلط شدن به آن کار آنچنان آسانی نیست. البته نیازی نیست تا شخصی که تولید محتوا انجام می دهد، به بخش های مختلف زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد. فقط کافیست تا یاد بگیرد چگونه از قواعد و ساختار کلی این زبان در تولید محتوای خود استفاده کند. زیرا در صورتی که محتوای تولید شده عاری از ساختار و قواعد مناسب باشد، مخاطبان شاهد مقاله ای گیج کننده خواهند بود که نمی توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
یادتان باشد تحت هیچ شرایطی در مقالات تولیدی خود از کلمات غلط استفاده نکنید. زیرا مخاطب با نویسنده و مقاله ای که در آن غلط املایی وجود دارد، به هیچ عنوان ارتباط برقرار نمی کند. در واقع اطمینان نداشتن به نویسنده به خاطر سواد پایینش، موجب می شود تا مخاطب سایت های دیگر را برای جستجو و تحقیق انتخاب کند.
لازم به ذکر است که توجه به اصول نگارشی یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در هنگام تولید محتوا به آن توجه داشت. مقاله ای که بر پایه اصول نگارشی تولید شود، شکیل تر و متفاوت تر است. اگر می خواهید در این کار خوش بدرخشید، باید همواره به اصول نگارشی هم توجه ویژه داشته باشید.
منظور از برخورداری از مهارت خوب نوشتن چیست؟
اگر می خواهید کار تولید محتوای متنی را شروع کنید، باید بدانید که برای این کار به قلمی شیوا نیاز خواهید داشت. در صورتی که نتوانید با سبک نوشتاری خود مخاطب را در سایت نگه دارید، در واقع در این کار شکست خورده اید!
یک نویسنده خوب باید بتواند مقالاتی 500 تا 4000 کلمه را بدون افت کیفیت تولید کند. در واقع شما باید کاری کنید که مخاطب تا پایان مقاله در سایت بماند. شاید بپرسید که چطور می توان به این مهارت دست پیدا کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که تمرین و تکرار تنها راه کسب موفقیت در این زمینه است. همچنین در زمینه بازاریابی محتوایی یکی از بهترین سایتها سایت کانتنت مارکتینگ انیستیتو است که شما خیلی سریعتر رشد خواهد داد.
اگر می خواهید از مهارت بالایی در نوشتن برخوردار شوید، بیشتر از قبل کتاب بخوانید و به سایت های مختلف و پر مخاطب سر بزنید. بهتر است در مورد مقالات این دست از سایت ها بیشتر کنکاش کنید و ببینید که مقالات پرمخاطب چه سبک نوشتاری دارند. بعد از اینکه اطلاعاتتان را در این زمینه ارتقا دادید، به سراغ تمرین و تکرار بروید و تا جایی که می توانید، بنویسید! بله تکرار در نوشتن موجب می شود تا به آن مهارت بالایی که مدنظرتان است، برسید.
آیا باید برای تولید محتوا با نرم افزارهای گرافیکی آشنا باشیم؟
اگر چه این روزها محتوای متنی بیشترین مخاطب را دارد، اما در این میان محتواهای دیگری هم وجود دارند که در جذب مخاطبان بی تاثیر نیستند. اگر بخواهیم انواع محتوا را با توجه به اهمیتشان دسته بندی کنیم، محتوای تصویری در جایگاه دوم قرار می گیرد. به همین دلیل اگر می خواهید در حوزه تولید محتوا فعالیت کنید، باید کار با نرم افزارهای گرافیکی را یاد بگیرید تا بتوانید محتواهای بصری جذابی در این حوزه تولید کنید.
یادتان باشد که یک مقاله بلند بالا و بدون تصویر توان زیادی در جذب مخاطب ندارد. هرچقدرهم که شما قلم شیوایی داشته باشید، به المان های دیگر هم برای جذب نگاه کاربران نیاز دارید. بهتر است در این میان از محتوای تصویری هم کمک بگیرید تا ضمن ایجاد یک وقفه در متن، نظر مخاطب را به گونه ای دیگر هم جذب نمایید. به همین دلیل بهتر است کار با نرم افزارهای گرافیکی را یاد بگیرید و برای تولید عکس های مرتبط با مقالاتتان تلاش زیاااادی کنید.
برای نوشتن باید در تایپ دستی سریع داشته باشید!
بله برای اینکه بتوانید یک کارشناس تولید محتوای قدرتمند شوید، باید از تایپی سریع برخوردار باشید. این سرعت در تعیین میزان مهارتتان نقش به سزایی دارد. البته تصور نکنید که باید همین الان به سراغ آموزش دیدن تایپ ده انگشتی بروید. اگر چه این تایپ به شما کمک می کند تا سرعتتان را افزایش دهید، اما برای تولید محتوایی ارزشمند به تایپی ده انگشتی نیاز نیست. یادتان باشد که شما می توانید با انگشتانی کمتر هم در این حوزه غوغا به پا کنید!
اگر نظر ما را بخواهید، می گوییم که هیچ وقت به سراغ آموزش دیدن تایپ ده انگشتی نروید. زیرا این مهارت از لازمه های کار کارشناس تولید محتوا نیست. آموزش تایپ ده انگشتی برای تایپیست ها واجب است. شما قرار است که از طریق تفکرات و قلم شیوایتان کسب درآمد داشته باشید. شاید در صورتی که تایپ ده انگشتی یاد بگیرید، بخشی از ذهنتان درگیر اجرایی کردنش شود و تا حدودی جذابیت و قدرت قلمتان تحت تاثیرات منفی قرار گیرد.
آشنایی با مفاهیم سئو را فراموش نکنید!
برای اینکه بتوانید در حوزه تولید محتوا و افزایش رتبه های سایت ها در نزد موتورهای گوگل خوش بدرخشید، باید با مفاهیم سئو اشنایی خوبی داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا مقاله ای تولید کنید که بتواند بسته به المان های مهم از دید موتورهای گوگل به نمره قابل قبولی برسد.
لازم به ذکر است که سئو دنیای پیچیده و چند گانه ای دارد که برای کشف کامل آن به مدت ها بررسی نیاز است. لازم نیست که شما تمام وجوه این دنیای تو در تو را کشف کنید. کافیست تا با کلیاتی در این حوزه آشنا شوید و سپس دست به تولید محتوا بزنید.
یک محتوای عالی علاوه بر داشتن بخش نوشتاری قدرتمند و برخورداری از تصاویر مرتبط، محتوای صوتی و ویدئویی را هم در بر می گیرد. اگر یک محتوا تمامی این المان ها را در کنار هم داشته باشد، شما با یک اثر کامل و خارق العاده مواجه هستید که می تواند خیلی زود نظر کاربران و گوگل را به خود جذب کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا علاوه بر آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی برای ادیت عکس، با نرم افزارهای مرتبط برای ادیت فیلم و صدا هم آشنا شوید و از این مهارت در تولید محتوایی ارزشمندتر کمک بگیرید.
مزایای شغل تولید محتوا چیست؟
همان طور که پیشتر هم گفتیم، شغل تولید محتوا در چند سال اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار شده است و روز به روز هم به این میزان محبوبیت اضافه می شود. اگر به فکر یک شغل خوب و پررونق هستید، ما به شما کار تولید مختوا را پیشنهاد میکنیم. این شغل مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
می تواند شما را به درامد بالایی برساند.
می توانید با شغل تولید محتوا، دورکاری کنید.
آینده روشنی را برایتان رقم می زند.
کسب دآمد بالا از طریق تولید محتوا
اگر چه این روزها تولید محتوا در میان ایرانی ها شناخته شده است، اما بازار ایران نسبت به خارج از کشور بکرتر است. به همین خاطر می توان با ارتقای مهارت ها و البته برخورداری از هوش محتوایی به درآمد بالایی در این زمینه رسید.
در حقیقت درآمد بالا از آن افرادی است که بتوانند از مهارت نوشتنشان در کنار هوش بالا استفاده کنند و بتوانند اخبار و اطلاعات مورد نظر را به خوبی به مخاطبانشان القا کنند.
تولید محتوا بر عهده اشخاصی است که مسئول کمک به اطلاع رسانی به هر رسانه ای به ویژه رسانه های دیجیتال هستند.آنها معمولا یک کاربر / مخاطب خاص را در زمینه های خاص هدف قرار می دهند. تولید محتوا می تواند در هر یک از موارد زیر انجام شود:
پست های وبلاگ
خبرنامه های ایمیل
رسانه های اجتماعی
بازاریابی تصویری
طراحی گرافیک
و خیلی موارد بیشتر!
آنها همچنین می توانند محتواهای آفلاین مانند بروشورها، بسته های مشتری و غیره را ایجاد کنند، اما امروز تمرکز ویژه ای بر ایجاد محتوای دیجیتال ایجاد شده است.
دورکاری در شغل تولید محتوا
اگر آدم کارهای ثابت و صبح به صبح سرکار رفتن نیستید، شغل تولید محتوا بهترین کار برایتان است. زیرا در این کار هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمان و مکانی به کار مشغول شوید. مثلا می توانید در زمان آلودگی هوا و یا برف و یخبندان های شدید، بدون اینکه از منزل خارج شوید، به فکر درآمد بالاتر باشید. خوشبختانه هیچ یک از عوامل محیطی در کاهش کسب درآمد شما در این حوزه اثر ندارد. برای اینکه بتوانید در این حوزه فعالیتی بی وقفه داشته باشید، فقط به یک سیستم کامپیوتری و اینترنت نیاز دارید. حتی می توانید در زمانی که در سفر هستید هم به کارتان مشغول شوید. این یکی از معجزه های شغل تولید محتوا است که نباید آن را دست کم گرفت!
آینده ای روشن با شغل تولید محتوا
باید قبول کرد که دنیای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی روز به روز قدرتمند تر از گذشته می شوند. هر چقدر که کسب و کارهای سنتی در حال زوال هستند، به همان اندازه و بلکه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی به بزرگ شدن و پیشرفت دچار شده اند. اگر شما شغل تولید محتوا را انتخاب کنید، در واقع خودتان را به دنیایی قدرتمند و بدون زوال وارد کرده اید که روز به روز پیشرفت می کند و آینده کاریتان را تضمین می نماید.
محتوا ایجادی با اهداف یک برند ارتباط برقرار خواهد کرد
وب سایت به عنوان پیشخدمت برای نام یک برند تجاری عمل می کند و برای موفقیت یک برند به آن نیاز است و باعث برقراری ارتباط با افرادی می شود که در مورد آنچه یک برند انجام می دهد مشتاق هستند و به وسیله آن با یک برند ارتباط برقرار می کنند. عناصر مختلف بسیاری وجود دارد که به انجام این کار کمک می کند، اما محتوا در هر جنبه ای از این فرآیند دخیل است.
بیایید نگاهی به برخی از راههایی که محتوا می تواند به ایجاد ارتباط با مخاطبین کمک کند، بیاندازیم:
هر پست در رسانه های اجتماعی می تواند یک داستان شخصی داشته باشد، بنابراین در حالی که یک برند در حال آموزش محتوای است می تواند به طور همزمان باعث ایجاد ارتباط با مخاطبین شود.
اگر درباره برند خود بنویسید و نشان دهید که نیازهای مخاطبان را درک می کنید و احساسات آن ها را می فهمید می توانید باعث برقراری ارتباط با مخاطبین شوید. محتوا به شما امکان می دهد از صدای خودتان برای به اشتراک گذاشتن آنچه در مورد برند شما خاص است و اینکه چه چیزی شما را متفاوت می کند، استفاده کنید.
برای جذب مخاطب و کاربر، باید فراتر از تولید یک نوشته زمان اختصاص دهید و هنر به خرج دهید. تولید محتوا علم مخصوص به خود را دارد و نیاز به تحقیق، تحلیل و کارهایی به غیر از نوشتن دارد. هم چنین شما با مشاهده یک نوشته، نمی توانید به ارزش آن و تلاش واقعی صرف شده برای تولید آن پی ببرید. همین دلایل، تولید محتوا را به یک معضل بزرگ تبدیل کرده است. با سفارش تولید محتوا، خودتان را از دغدغه های محتوانویسی خلاص می کنید و محتوای با کیفیتی که در انتظار دارید را از آن آژانس تولید محتوا تحویل می گیرید.
چگونه می توانیم محتوای حرفه ای بنویسیم؟
محتوای شما باید تا حد ممکن جذاب باشد و احساسات کاربر را هدف قرار دهد. شاید اینطور فکر کنید که محتوانویسی کاری ساده است و نیاز به برون سپاری ندارد.
در اینجا سعی داریم شما را با بخشی از هنر محتوانویسی آشنا کنیم و بگوییم که چرا تاکید ما بر این است که کار تولید محتوا را انجام ندهید، و اینکار را به دست یک تیم تولید محتوای حرفه ای بسپارید.
اهداف کاربران از مطالعه یک محتوا را بررسی کنید
آژانس تولید محتوا ابتدا بررسی می کند که دلایل کاربران از مطالعه مطالب شما چیست؟ کاربران برای حل مشکل، یادگیری بیشتر و یا سرگرمی به سراغ مطالب شما می آیند.
در واقع تیم تولید محتوا دلایل کاربران برای مطالعه مطالب شما را پیدا کرده و جوری تولید محتوا می کنند که پاسخگوی نیاز کاربران باشد. دقت به همین ریزبینی ها، تفاوت بین یک تیم محتوانویسی معمولی و حرفه ای را مشخص می کند، هر چقدر بیشتر مخاطب و اهداف آنها را بشناسید بهتر می توانید از طریق مطالب خود با آنها ارتباط برقرار کنید. حال هر کدام از اهداف کاربران را دقیق تر بررسی می کنیم.
چطور تولید محتوا کنیم؟
محیط اطراف ما دائما در حال تغییر است، مطالعه راهی آسان برای درک محیط و تغییرات آن است، برای اینکه بتوانید دانستنی های خود را به روز نگه دارید و حوزه جغرافیایی وسیعی را مورد مطالعه قرار دهید،
اینترنت یک منبع غنی و ارزان و قابل دسترس برای کمک به شماست، برای سفارش تولید محتوا به این نکته توجه داشته باشید که: یک آژانس تولید محتوا حرفه ای باید قابلیت نوشتن درباره هر مطلبی را داشته باشد.
ما سه روش ساده را برای تولید محتوا به شما معرفی خواهیم کرد:
می توانید یک مجموعه از منابع مختلف درباره موضوعات مورد علاقه ایجاد کنید.
می توانید مطالب توصیفی از برنامه های کاربردی، برند تجاری و یا محصولات و خدمات خود تولید کنید.
می توانید خود محتوانویسی کنید و یا اینکه به یک تیم، سفارش تولید محتوا بدهید.
سفارش تولید محتوا تنها شامل سفارش متن نمی شود، بلکه تصاویر، کلیپ، ویدیو، نمودار و اینفوگرافیک ها را نیز در بر می گیرد، در واقع علاوه بر تولید متن با کیفیت و جذاب، باید تصاویر و سایر رسانه های ارتباطی که کاربر پسندتر است را انتخاب کنید، در این صورت نظر کاربر بیشتر جلب شود تا راحت تر بتواند با مطلب شما ارتباط برقرار کند و فهم متن برای کاربر آسان شود.
حل مشکل چیست؟
بعد از مسئله آموزش، علت اصلی مطالعه کاربران مشکلات، مسائل و دغدغه های آنان خواهد بود، در تولید محتوا باید از مسائلی بنویسید که کاربران روزانه با آنها دست و پنجه نرم می کنند.
برای اینکه محتوای شما نیاز کاربر را حل کند باید:
در ابتدا مشکل و دغدغه را توصیف کنید تا کاربرانی که این مشکل را دارند مطلب شما را بخوانند.
راه حل خود را به صورت گام به گام برای کاربران توضیح دهید.
مشابه محتوای آموزشی شما می توانید در اینجا از ویدیو، تصاویر و نمودار برای فهم بهتر کاربر استفاده کنید.
ترکیب تولید محتوا با مطالب فان و سرگرمی
هر چند محتواهایی که سرگرم کننده هستند زیاد رایج نیستند، اما کاربرانی که این نوع مطالب را می خوانند به هیچ وجه از مطالعه آن خسته نمی شوند.
و احتمال اینکه آن را با سایر دوستان خود به اشتراک گذارند بالا است، در واقع با استفاده از یک عنوان جذاب، طنز و شوخ طبعی احساسات کاربران را هدف می گیرید، بنابراین تاثیرگذاری مطلب شما افزایش می یابد، تیم تولید محتوا در مطالب خود سوالاتی را از کاربر می پرسد، این نوع سوالات به سوالات موجود در ذهن کاربر بسیار نزدیک است.
به همین دلیل کاربر مشتاق می شود تا ادامه مطلب را بخواند، هم چنین این تیم می تواند احساسات و تجربیات خود را از محتوا به اشتراک گذارد تا کاربر بتواند با آنها همدردی بیشتری کند، هدف قرار دادن احساس مخاطب، یک تجربه به یاد ماندنی از محتوای شما را ذهن کاربر به جا می گذارد، همین امر شبکه اجتماعی کسب و کار شما را بهبود می بخشد، بنابراین هدف اصلی آژانس تولید محتوا در این مرحله هدف گیری احساس و عواطف مخاطب است.
مزایای سفارش تولید محتوا در آژانس تولید محتوا - چرا باید از آژانس های تولید محتوا استفاده کنیم؟
آژانس تولید محتوا اهداف کاربران را به خوبی شناسایی می کند تا بهتر بتواند با کاربران ارتباط برقرار کند، اما اینکار تنها بخشی از وظایف این تیم است، در ادامه برخی از مزایای سفارش تولید محتوا، به یک آژانس حرفه ای را به شما معرفی می کند:
– تعریف مخاطبان هدف در آژانس تولید محتوا ؟
شکست بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به خاطر عدم شناخت کافی از مخاطبان هدف است، چیزی که یک تیم حرفه ای تولید محتوا آن را در الویت کارهای خود قرار می دهد، تا بتواند بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان ایجاد کند، این تیم بررسی می کند که میانگین سنی، جنسیت، میزان تحصیلات و.. مخاطبان چقدر است، بر اساس این اطلاعات چیدمان، نوع (متنی، صوتی، تصویری و..) و موضوع محتوا مشخص می گردد.
– بکارگیری یک استراتژی مطمئن از اهمیت زیادی برخوردار است
برای موفقیت در محتوانویسی، تیم تولید محتوا از یک استراتژی مطمئن و معتبر برای بالا بردن افزایش ترافیک و رتبه بندی کسب و کار اینترنتی شما استفاده می کند، محتوای تولید شده باید با هر جنبه از کسب و کار شما مثل مطالب پیشین، ارزش های سازمانی، محصولات و خدمات و … مطابقت داشته باشد، هم چنین تیم تولید محتوا بررسی می کند که کاربران شما چه نوع محتوایی را در چه شبکه اجتماعی بیشتر می پسندند و مطابق با آن محتوا تولید می کند.
– تولید محتوای باکیفیت بطور منظم ؟
تیم تولید محتوا باید یک مطلبی را تولید کند که در عین جذاب بودن خلاصه و مفید باشد، همچنین آموزشی ، سرگرم کننده و حل کننده مشکل باشد و از هر جنبه ای تحسین برانگیز باشد.
(هیچ گونه نقصی نداشته باشد. بطوریکه فرض کنیم هیچ وقت اجازهی اصلاح آن را نداریم)
محتوا اصلی ترین راه برقراری و ارتباط با مخاطب است، لذا سرمایه گذاری برای همکاری با یک آژانس حرفه ای برای سفارش تولید محتوا، بی ارزش نخواهد بود، و در کسب و کار و بیزینس شما بسیار تأثیر گذار خواهد بود و این طریق می توانید کسب و کارتان را نیز به دیگران معرفی کنید، تا افراد بیشتری در نهایت با کسب و کارتان آشنا شوند و از خدمات و محصولاتتان استفاده کنند.
انواع محتوا و شبکه های اجتماعی در آژانس تولید محتوا چیست؟
از آنجاییکه کاربر پس از چند دقیقه مطالعه خسته می شود و کمتر کاربری پیدا می شود، که یک مطلب مشابه را دوبار بخواند، بکارگیری تنوع در محتوا نویسی زمان خسته شدن کاربر را عقب می اندازد، شما می توانید یک مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی مختلف و محتواهای مختلف به گوش کاربران برسانید.
هیچ گاه یک آژانس تولید محتوا یک مطلب مشابه را در دو شبکه اجتماعی مختلف منتشر نمی کند، زیرا هر شبکه اجتماعی کاربران خاص خود را دارد و باید به زبان خود کاربران در آن شبکه اجتماعی با آنان ارتباط برقرار کرد، هم چنین فرمت های بیان مطلب می تواند متفاوت باشد.
– تجزیه و تحلیل دقیق
بدون بررسی محیط کلان و شناخت درست کاربر، محتوانویسی و سفارش تولید محتوا بی فایده خواهد بود، هم چنین بدون رعایت اصول محتوا نویسی کسب و کار شما منجر به شکست خواهد شد.
زیرا رقیبان شما از تیم های حرفه ای برای سفارش تولید محتوا استفاده می کنند و وقتی کاربر، کسب و کار اینترنتی شما را ببیند و انگیزه ای نسبت به مطالعه مطالب آن نداشته باشد، به سادگی کسب و کار شما را رها کرده و به سمت رقیب شما جذب می شود، کیفیت محتواهای شما نشانگر کیفیت کسب و کار شماست.
– بهینه سازی و بهبود مستمر در آژانس تولید محتوا
شاید اینطور برداشت کرده باشید که شاید اوایل راه اندازی کسب و کار خود، با سفارش تولید محتوا از یک تیم درخواست چندین مطلب می کنید و بعد همه چیز تمام می شود، اما اشتباه می کنید، تجارت شما و رقیب های شما دائما در حال تغییر است.
کاربران از شما انتظار تولید محتواهای جدیدتر دارند. کاربران جدیدتری به سایت شما می آیند که لازم است آنها را خوب بشناسید تا محتوای بعدی را متناسب با آنان بنویسید، اینطور نیست که یکبار محیط کلان تجارت خود را تجزیه و تحلیل کنید و آن را رها کنید بلکه لازم است بطور منظم آنرا بررسی کنید، هم چنین ممکن است که با تغییر و تحول فناوری، مخاطبان شما از یک شبکه اجتماعی به شبکه دیگری مهاجرت کنند و لازم باشد که شما نیز در آن شبکه اجتماعی تولید محتوا کنید.
برای سفارش تولید محتوا از یک تیم حرفه ای کمک بگیرید، برای تولید محتوا می توانید از متخصصان ما در این حوزه استفاده نمائید که با علم و تجربه ای فراوان و با عشق و علاقه این کار را برایتان به بهترین شکل ممکن انجام خواهند داد و در جهت رضایت مشتریان کیفیت کار آن ها توسط ما بررسی خواهد شد.