آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

تولید محتوا برای خیریه ها ضروری است؟

تولید محتوا برای خیریه ها ضروری است؟

در طول این مقاله بارها به محتوا اشاره می‌کنیم، اما منظورمان هر محتوایی نیست! محتوای خوب و اثرگذار تعاریف و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

1- معرفی و اطلاع‌رسانی

بقای یک انجمن خیریه یا موسسه‌ی غیرانتفاعی به شناخته شدن توسط افراد جامعه است. اگر به صورت ناشناس و گمنام کار می‌کنید، پس احتمالا افراد کمتری شما را می‌شناسند. گسترش شبکه‌ی ارتباطی برای از حیاتی‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند ادامه‌ی کار شما را تضمین کند. زیرا زمانی که توسط افراد بیشتری شناخته شوید و حامیان بیشتری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید اهداف انجمن خود را محقق کنید. بهترین راه برای شناساندن خود به افراد جامعه، تولید محتواست. می‌توانید این کار را با ساخت یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی و یا ایجاد یک وب‌سایت تک صفحه‌ای شروع کنید و کار تولید محتوا را با صحبت کردن از خودتان شروع کنید.

2- جلب اعتماد

طبیعی می باشد که وقتی خودتان را به طور کامل معرفی کنید، اعتماد بیشتری را از دیگران جلب کنید. همین‌طور زمانی که از تمام فعالیت‌ها، کمپین‌ها، ایونت‌ها و پروژ‌ه‌های خود به طور مستقیم و شفاف با مردم صحبت کنید، اعتمادها به سمت شما جلب می‌شود. اساس و بنیاد موسسات خیریه و انجمن‌های مردمی بر پایه‌‌ی اعتماد ساخته می‌شود و این اطمینان باارزش‌ترین دارایی برای یک خیریه است. بدون تولید محتوا شاید سال‌ها زمان برای رسیدن به یک حس اعتماد عمومی نیاز باشد، اما تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند شبیه یک کاتالیزور در تسریع این اعتمادسازی عمل کند.

3- افزایش کمک‌های داوطلبانه

نتیجه‌ی طبیعی جلب اعتماد عمومی به یک خیریه، افزایش میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی داوطلبانه است. تا آن زمانی که در رابطه با فعالیت‌های خود محتوای شفاف برپایه‌ی صداقت تولید کنید، می‌توانید به جلب کمک‌های بیشتری امیدوار باشید. تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند پاسخی برای سوال‌های اعضا به چگونگی استفاده از کمک‌هایشان باشد.

4- تقویت روحیه‌ی همبستگی و مشارکت اجتماعی

تولید محتوای تخصصی درباره‌ی فعالیت‌ها و نتایج مثبت آن و انتشار این دست محتواها می‌تواند افراد مختلف با تفکرات متفاوت را برای یک هدف واحد متحد کند. حتما تا به حال حرکت‌های اجتماعی را دیده‌اید که در راستای اهداف خیرخواهانه چطور بخش عظیمی از جامعه را با خود همراه می‌کنند. تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند به سادگی نرخ مشارکت عمومی را بالا ببرد و در ادامه منجر به ایجاد حسی از همدلی و انسان‌دوستی شود.

5- انجام مسئولیت‌های اجتماعی

همه‌ی افراد جامعه به نسبت‌های متفاوتی در قبال جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مسئولیت‌هایی دارند. تعهد به برخی از این مسئولیت‌ها با حسی از همبستگی و اراده‌ی جمعی به عمل می‌پیوندد که نیاز به بسترهای مناسبی برای تحقق دارد. برای مثال مسئولیت نسبت به نگهداری از محیط زیست. انجمن‌ها و خیریه‌ها بسترهای مناسبی هستند که افراد می‌توانند با قرار گرفتن در این محیط‌ها، به تعهدات خود نسبت به جامعه پاسخ گویند. خیریه‌ها می‌توانند با تولید محتوا این مسئولیت‌های اجتماعی را بیان کنند و افراد مختلف را در کنار هم برای تحقق آن‌ها گرد آورند.

6- آموزش و آگاهی‌بخشی به مخاطبین

متاسفانه همه‌ی افراد جامعه به طور برابری از آموزش‌های درست برخوردار نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین وظایف هر خیریه یا انجمن غیرانتفاعی ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای افراد جامعه است. زیرا برای ترمیم بسیاری از نابه‌سامانی‌های اجتماعی و فرهنگی، تنها کمک‌‌های نقدی یا اقدامات سخت‌افزاری پاسخگو نیست. بلکه کلید اصلی آموزش و اطلاع‌رسانی است.

تولید محتوا برای خیریه‌ها و انجمن‌های غیرانتفاعی بهترین راه برای پاسخ به این نیاز است. آموزش مناسب می‌تواند در بسیاری از مواقع افراد نیازمند به خیریه‌ها را توانمند کند به نحوی که بعد از مدتی بتوانند بدون اتکا به کمک‌های انجمن بر مشکلات خود غلبه کنند. همچنین سایر افراد می‌توانند با استفاده از این آموزش‌ها، در راه تحقق اهداف انجمن گام بردارند و به آن کمک کنند.

7- فرهنگ‌ سازی به صورت صحیح

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف در جامعه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان شود، نبود فرهنگ درست است. فرهنگ‌سازی مسئله‌ای است که همه به ضرورت ایجاد آن اذعان دارند اما کمتر کسی برای تحقق آن اقدام می‌کند. فرهنگ درست بدون وجود آموزش، آگاهی و اطلاع‌رسانی به وجود نمی‌آید. به همین دلیل است که تولید محتوا در زمینه‌های گوناگون می‌تواند به فرهنگ‌سازی کمک کند. زیرا اصولا فلسفه‌ی محتوا بر اساس تولید دانش و آگاهی است. پس تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند شروعی برای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ فعلی هر جامعه‌ای باشد.

8- ارز‌ش آفرینی

یکی از عوامل مهم احساس تعلق به هر گروه یا جامعه‌ای، داشتن ارزش‌های مشترک با سایر اعضا است. ارزش‌هایی که افراد حاضر باشند برای آن‌ها دست به کارهای داوطلبانه و کمک‌های انسا‌ن‌دوستانه و خیرخواهانه بزنند و با تمام وجود برای تحقق اهداف آن گروه تلاش و فعالیت کنند. بنابراین مسئله‌ی ارزش آفرینی برای انجمن‌های غیرانتفاعی همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بوده، اما به لطف معجزه‌ی تولید محتوا برای خیریه‌ها و گروه‌های مردمی و غیرانتفاعی، ارزش‌های مشترک در ادامه‌ی منطقی آموزش و فرهنگ‌سازی ساخته می‌شوند.


9- تاثیرگذاری

خیریه‌ها برای جذب مشارکت‌های بیشتر و بهبود مشکلات اجتماعی نیاز دارند تا به شخصیت و وجهه‌ی تاثیرگذاری تبدیل شوند. انفعال، بزرگ‌ترین کابوسی است که یک نهاد اجتماعی می‌تواند به آن دچار شود. اما نقطه‌ی مقابل این انفعال، داشتن قدرت تاثیرگذاری است که می‌تواند در تحقق اهداف یک خیریه یا انجمن غیرانتفاعی کمک کند.

تاثیرگذاری به معنی قدرت نفوذ بر افراد مختلف جامعه است. چهرهای شاخص یا انجمن‌های مهم را به خاطر بیاورید که چطور به خاطر تاثیرگذاری خود می‌توانند در کمتر از یک روز کمک‌های مالی بی‌شماری را جمع‌آوری کنند، که شاید همین اتفاق برای یک انجمن معمولی به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد. تولید محتوا برای خیریه‌ها یکی از عواملی است که می‌تواند این قدرت نفوذ را به همراه بیاورد.

10- قدرت رهبری و هدایت

در ادامه‌ی منطقی افزایش تاثیرگذاری، به بالاترین جایگاهی می‌رسیم که یک خیریه یا انجمن می‌تواند به آن دست پیدا کند: قدرت هدایت و جریان‌سازی.

خیریه‌ها یا انجمن‌های جریان‌ساز نقش بسیار پررنگی و بااهمیتی در اصلاح ساختارها و معضلات اجتماعی دارند. در واقع یک خیریه‌ی جریان‌ساز به جای تلاش برای رفع نیازهای مقطعی و سطحی، تلاش می‌کند تا معضلات و مشکلات را به طور بنیادین و ریشه‌ای حل کند و زنجیره‌ی مشکلات مختلف را قطع کند تا به دیگر افراد یک جامعه سرایت نکنند. تولید محتوا برای خیریه‌ها حلقه‌ی مفقوده‌ای است که بدون آن نمی‌توان به چنین جایگاه اجتماعی‌ای رسید.

 فرمت‌های مناسب تولید محتوا برای خیریه‌ها و انجمن‌ها

تمامی بسترها و فرمت‌های محتوایی مبتنی بر اینترنت که در بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند برای تولید و انتشار محتوای موسسات خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد نیز به کار گرفته شوند. هر کدام از این فرمت‌ها قواعد خاص خود را دارند و از پتانسیل‌های متفاوتی بهره می‌برند که می‌توان از آن‌ها برای مقاصد مختلف استفاده کرد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

پست وبلاگ

راه‌اندازی یک سایت اختصاصی می‌تواند تا حدی هزینه‌بر باشد، اما از آنجایی که سایت یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین رسانه‌ها برای فرایند تولید محتوا شناخته می‌شود، ضروری و لازم است. در ابتدای کار می‌توانید با پرداخت حداقل هزینه بدون نیاز به دانش فنی، یک سایت وردپرسی راه‌اندازی کنید و اولین گام جدی محتوایی را با نوشتن پست‌های وبلاگی آغاز کنید.

چند نکته‌ی ساده که باید حتما در سایت خود رعایت کنید:

  • صفحه‌ی درباره ما را با یک روایت از داستان شکل‌گیری انجمن خود شروع کنید. ساده و صمیمی بنویسید و اعضای تیم خود را معرفی کنید. اولین بخشی که یک مخاطب تازه‌وارد در سایت شما جستجو می‌کند، همین صفحه است. پس تلاش کنید تا در برخورد اول اعتماد خواننده را جلب کنید.
  • حتما بخشی به نام تماس با ما داشته باشید و نشانی و شماره تماس خود را در آن بنویسید.
  • تعدادی عکس از اعضای تیم، ایونت‌ها یا فعالیت‌های خود در سایت داشته باشید.
  • وبلاگ خود را همیشه به‌روز کنید و در دسته‌بندی‌های متنوعی، به صورت مستمر پست بنویسید.

وبلاگ‌نویسی یکی از مهم‌ترین اقدامات محتوایی با پتانسیل فوق‌العاده بالاست. در صورت استمرار و تداوم و تولید محتوای باکیفیت، می‌تواند تمامی نیازهایی که در بخش قبل بیان شد را برای شما تامین کند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوای غیرانتفاعی دو مزیت بزرگ دارند: رایگان بودن و فراهم کردن ارتباطات گسترده. شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف فعالیت کنید، اما دقت کنید که هر کدام از این شبکه‌ها قواعد مخصوص به خود را دارند، پس در هر زمین بازی، با قواعد خاص خودش بازی کنید.

شما می‌توانید در توییتر، جریان‌سازی و آگاهی‌بخشی کنید.

در اینستاگرام از فعالیت‌های خود عکس پست کنید، کمپین‌های خلاقانه به راه بیندازید و روایت‌گری کنید، درست مثل داستان باغچه‌ی محک.

در لینکدین از افق‌های پیش‌رو، گزارش‌های عملکرد و مالی، تحلیل مسائل و مشکلات و ارائه‌ی راه‌حل صحبت کنید.

در تلگرام به آموزش و توانمندسازی اعضای انجمن خود بپردازید و محلی برای شنیدن صدای مردم باشید.

پادکست

پادکست‌ها فرمت‌های محتوایی محبوب این روزها هستند. پادکست یکی از بهترین فرمت‌های محتوایی برای داستان‌گویی است و خیریه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد هم که یک منبع بی‌پایان از قصه‌ها هستند. خوب پس وقتی که هم گوش شنوا وجود دارد و هم هزاران روایت، چرا هنوز دست به کار نشده‌اید؟ 

شما می‌توانید پادکست خود را به طور مستقیم از سایت‌تان یا از سرویس‌های انتشار پادکست به گوش مخاطبان برسانید. اطمینان داشته باشید که یک پادکست خوب بیش از هر محتوای دیگری می‌تواند فاصله‌ی بین شما و مخاطبان‌تان را پر کند. اگر هنوز برای تولید پادکست قانع نشده‌اید، پست محتوای صوتی از نگاه آمار را مطالعه کنید.

  • انجمن حمایت از کودکان کار، در پیج اینستاگرام خود از پست‌هایی با ماهیت پادکست استفاده می‌کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد