بیشتر افراد و کسبوکارها به دنبال تولید محتوایی هستند که اصیل و اختصاصی باشد. بنابراین روی استفاده از منابع معتبر تأکید میکنند. از طرفی همیشه هم نگران کپی بودن محتوا هستند. برای همین دست به دامن انواع و اقسام نرمافزارهای تشخیص کپی میشوند. اما حاضر نیستند کمی زمان برای ثبت سفارش تولید محتوا بگذارند.
مثال رانندگی مسابقه را به خاطر بیاورید. مهم نیست چقدر خوب مسیر مسابقه را میشناسید. اگر نتوانید اطلاعات را درست به راننده (نویسنده) منتقل کنید، هیچ وقت به مقصد نمیرسید.
پس برای سفارش تولید محتوا اختصاصی و حرفهای مراحل زیر را دنبال کنید:
فرض کنید از شما میخواهند برای جمعی سخنرانی کنید ولی قبل از ورود به جمع چشمهایتان را میبندند و هیچ اطلاعاتی در مورد مخاطبین سخنرانی در اختیارتان نمیگذارند. شما چه کار میکنید؟
بنابراین در هنگام سفارش تولید محتوا مشخص کنید که مخاطبین کسبوکار (به ویژه این محتوا) چه کسانی هستند. زنان خانهدار، دانشجوها، مهندسهای عمران و شهرسازی یا کودکان دبستانی؟
شناخت مخاطب خود (پرسونای مشتریهایتان) به نویسنده کمک میکند تا لحن، جملات و موضوع محتوا را به سلیقه و علایق آنها نزدیک کند. شاید با خودتان بگویید که خب لحن دوستانه و صمیمی را انتخاب کردیم پس توضیح بیشتری در مورد مخاطبین نیاز نیست. به نظرتان لحن دوستانهی صحبت کردن با یک جوان بیست ساله و پیرمرد هشتادوپنج ساله مشابه است؟! دغدغههای افراد در هر سن و جایگاه اجتماعی متفاوت هستند. رعایت و اعلام این تفاوتها محتوای شما را حرفهای میکند.
طراحی دقیق پرسونای مخاطب و مشتریان شما میتواند اطلاعات بسیاری را در مورد محتوایی که نیاز دارید به شما بگوید. به همین دلیل از صرف وقت برای این کار دریغ نکنید.
اگر از قبل برای تولید محتوا استراتژی و برنامهریزی مشخصی دارید و یک سری ایده برای آن انتخاب کردهاید، حتما ایدههای تولید محتوای خود را در اختیار نویسنده قرار دهید. ایدهی شما میتواند در مورد عنوان اصلی سفارش محتوا یا حتی فهرست مطالب داخلی آن باشد. مثلا فرض کنید میخواهید در مورد «فلسفهی زندگی» محتوا سفارش بدهید.
دوست دارید در این محتوا بیشتر به چه مطالبی پرداخته شود به عنوان مثال:
نویسنده با داشتن این اطلاعات میتواند ایدهی شما را با خلاقیت و ظریفکاری به محصولی جامع و منحصر بهفرد تبدیل کند. پس برای این که سفارش تولید محتوا به خوبی پیش برود، تمامی ایدههای خود را با نویسنده مطرح کنید تا به درک مشترک و زیادی از کار برسید.
داشتن ایده و برنامهریزی برای تولید محتوا خوب است. اما باید ایدهها را محدود کرد. فرض کنید یک محتوای 1000 کلمهای سفارش دادید و در بخش ایدهها یک لیست 10 موردی را ثبت کردید.
نویسنده میتواند هر یک از ایدههای لیست شما را به یک تیتر جدید در محتوا تبدیل کند و به طور معمول برای هر تیتر محتوای 100 کلمهای تولید کند (برای ارائهی توضیح کامل و جامع در یک حوزهی مشخص حداقل 100 کلمه مورد نیاز است). با این اوصاف محتوای شما برای پیادهسازی همهی 10 ایده به اضافهی مقدمه، داستانپردازی اولیه و جمعبندی به تعداد کلمات بیشتری نیاز دارد. در چنین مواقعی باید فقط ایدههای اصلی خود را ثبت کنید یا کلمات سفارش تولید محتوا را افزایش دهید.
راهکار تخمین طول محتوای متعادل
اگر فهرست مشخصی برای محتوا دارید تعداد کلمات اولیهی مدنظرتان را کنار آن یادداشت کنید. سپس برای بخش مقدمه، ایدهپردازی اولیه (متن اولین زیرتیتر محتوا) و جمعبندی بین 200 تا 300 کلمه به مجموع کلمات سفارش خود اضافه کنید.
برای سفارش محتواهای ترجمه (از انگلیسی به فارسی)، مقیاس تقریبا یک ششم است. یعنی اگر 6000 کلمهی انگلیسی را به فارسی روان برگردانید بین 1000 تا 1200 کلمهی فارسی خروجی خواهد داشت.
اگر نتوانستید به تخمین درستی از کلمات مدنظرتان برسید، کافی است که ایدههای اولیه برای نگارش، جزئیات مربوط به محتوا و محدودیتهای آن را که در ادامه توضیح میدهیم، در سفارش ثبت کنید. نویسنده متناسب با این اطلاعات، جامعترین حجم محتوایی را برایتان در نظر میگیرد.
در ارتباط با مشخص کردن تعداد کلمات محتوا، باید به نکات دیگری از جمله سئو نیز توجه کنید. میتوانید در پست طول محتوا را چگونه تعیین کنیم؟ از تمامی فاکتورهای مهم در ارتباط با تعداد کلمات مناسب برای محتوا مطلع شوید.
تصور کنید یک محتوا در مورد «مزایای مصرف شیر سویا» سفارش دادهاید. در نگاه اول این یک سفارش شفاف با ایدهای مشخص است. نویسنده، محتوا را با تیترهای داخلی زیر تولید میکند:
اما شما از قبل در سایت خود محتوایی با عنوان «نحوهی مصرف شیر سویا در برنامه غذایی» داشتید که این موضوع را به نویسنده اعلام نکرده بودید. بنابراین این بخش از محتوای جدیدتان دارای مشابهت است.
در حال تولید مجموعهی پستهای آموزشی در وبلاگتان هستید؟ این محتوا چندمین پست از این سری است؟ آیا پستهای مشابهای هم تولید کردید؟ لینک پستهای قبلی در این مجموعه و عناوینشان را در اختیار نویسنده قرار دهید.
حتما علاوه بر مشخص کردن تیتر اصلی، تیترهای فرعی مدنظرتان و ایدههای جانبی در نگارش، وجود هر گونه لینک محتوایی مشابه در سایتتان را در هنگام ثبت سفارش تولید محتوا اعلام کنید. همینطور اگر علاقهمندید که محتوای شما بر اساس منابع خاصی نوشته شود لینک آن منابع را در سفارش پیوست کنید.
جزئیات یک محتوا، برگ برندهی شما برای داشتن یک خروجی منحصر بهفرد و مخاطبپسند است. البته متناسب با نوع سفارش تولید محتوا جزئیاتی که باید در اختیار نویسنده بگذارید، کمی متفاوتاند.
اگر انتخاب موضوع را به نویسنده میسپارید حتما لیستی از زمینههای فعالیت کسبوکارتان را در سفارش ضمیمه کنید. مثلا بگویید: شرکت ساختمانی دارید و در زمینهی تأمین مصالح ساختمانی، معرفی پیمانکار، دکوراسیون داخلی و.. فعالیت میکنید. هر چه جزئیات تخصصهایتان واضحتر باشد انتخاب موضوع و محتوای نهایی به سلیقهتان نزدیکتر خواهد بود.
حتما آدرس صفحات شبکههای اجتماعیتان را در سفارش پیوست کنید.
حتما آدرس سایت خود را در سفارش پیوست کنید.