وقتی دربارهی موضوعی در گوگل سرچ میکنید، نتایج حاصله در سه بخش به شما نمایش داده میشود:
1. متا توضیحات (عنوان مقال)
2. لینک (آدرس صفحه)
3. توضیحات متا (چیکیده محتوا)
هر سه پارامتر فوق، توسط شما قابل تعریف و توصیف برای مخاطب است. متا دیتاها به ما کمک میکنند که نحوهی نمایش صفحات در گوگل را مدیریت کنیم و همراه با آن، به گوگل و سایر موتورهای جستجوی نیز کمک میکند که با دقت بیشتری صفحات مختلف را رتبهبندی نمایند. توضیحات متا، سومین بخش از این این المانهای سهگانه است که وظیفهی انتقال ماهیت محتوای صفحهی مد نظر به مخاطب را به عهده دارند. در ادامه، با پنج راهنمایی ساده و کاربردی برای نوشتن متا تگهای بهتر و اثربخشتر آشنا خواهید شد.
دعوت به عمل (Call to action) را جدی بگیرید
در نوشتن توضیحات متا، کاربر را متقاعد و دعوت به انجام عملی مشخص کنید. کارکرد توضیحات متا آن است که به مخاطب این اطمینان را بدهد که مطلبی که دنبال آن است را یافته است. پس با در نظر گرفتن یک متن جذاب، کاربر را دعوت به عملی مشخص کنید. خواندن مقاله، یادگیری مطلبی تازه یا آشنایی با محصولی که به آن نیاز دارد، سادهترین مثالهای ممکن است.
اشتیاق مخاطب را برانگیزید
شما کمتر از چند ثانیه زمان دارید تا با کمترین تعداد واژگان ممکن، مخاطب را به خواندنِ محتوایتان تشویق کنید. در نوشتن توضیحات متا باید بتوانید اشتیاق کافی را در مخاطب ایجاد کرده و دلیل لازم را برای کلیک روی عنوان سایتتان، به او اعطا کنید.
ساده و سرراست و صریح صحبت کنید
هرچه در نوشتن متا تگ ها سادگی بیشتری را پیش بگیرید با اقبال گستردهتری مواجه خواهید شد. رسالت شما آن است که در تعداد کمی کاراکتر، ماهیت اصلی محتوا را به مخاطب انتقال کنید. ساده، صمیمی، شفاف و واضح به نوشتن متا تگ مربوطه بپردارید و از کلمات و جملات پیچیده و نافهموم خودداری کنید.
واقعی و مفید بنوسید
فقط به توضیح و معرفی آنچه در محتوایتان موجود است بپردازید و از مبالغه بپرهیزید. هیچکس دوست ندارد مورد اغواگری قرار گیرد و با محتوایی نامرتبط به آنچه در توضیحات متا نوشتید مواجه شود. با نوشتن توضیحات متای اشتباه و غیرواقعی، علاوه بر آنکه مخاطب را میآزارید، موجب افزایش Bounce Rate سایت و صفحهتان نیز خواهید شد.
اصول فنی را در نظر بگیرید
استفاده از کلمه کلیدی کانونی هنگام نوشتن توضیحات متا الزامیست و مطلوب آن است که در ابتدای توضیحات نوشته شود. همچنین، اگر به ماهیت و جملهبندی شما آسیب وارد نمیکند، بهتر است که از سایر کلمات کلیدی محتوا نیز در نوشتن متا تگ استفاده کنید. طول توضیحات متا نباید بیشتر از ۱۵۰ کاراکتر باشد و این، نیازمند آن است که بتوانید در نهایت ایجاز و سادگی، منظور و نیت متن را توصیف کنید.