آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

محتوای سئو شده چیست؟

محتوانویسی شاید در ابتدا کار راحتی به نظر برسد و هر کسی فکر کند از پس آن بر می‌آید. اما تدوین محتوای سئو شده مهارتی می‌خواهد که شاید هر کسی آن را بلد نباشد. اگر محتوای سئو شده برای وبسایتتان نداشته باشید می‌توان گفت با شانس و اقبال دارید پیش می‌روید و هدف مشخصی ندارید.

پس اگر هدفمند هستید و با استراتژی درست کار می‌کنید باید اصول یک محتوای سئو‌شده را بدانید. در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می‌دهیم:

محتوای سئو شده چیست؟

انواع محتوای سئو شده کدام هستند؟

چطور محتوای سئو شده خلق کنیم؟

حالا اگر آماده‌اید شروع کنیم.




محتوای سئو شده چیست؟


برای اینکه بهتر متوجه شویم که منظور یک دیجیتال‌مارکتر از محتوای سئوشده چیست، از خود ترکیب کلمه شروع می‌کنیم و آن را به قسمت‌های کوچکتر می‌شکنیم:

محتوا”: منظور از محتوا هر نوع اطلاعاتی با هر فرمتی است که حول موضوع خاصی تدوین می‌شود و در وبسایت قرار می‌گیرد. یعنی هر نوشته، عکس یا ویدیویی که در وبسایت ما قرار دارد نوعی محتواست.

سئو”: ‌به تلاش‌هایی گفته می‌شود که ما برای وبسایتمان انجام می‌دهیم تا رتبه‌ی بهتری در موتورهای جستجو مانند گوگل کسب کنیم و در نتیجه افراد ما را راحت‌تر با جستجو پیدا کنند.

حالا که با هر دو قسمت آشنا شدیم اگر ترکیبی از این دو کلمه را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم منظور از محتوای سئوشده محتوایی است که از لحاظ ساختاری طوری ساخته شده که موتور جستجو به راحتی آن را تشخیص می‌دهد و در واقع هدفمند ساخته شده است تا مخاطب راحت‌تر آن را پیدا کند.


انواع محتوای سئو شده را بشناسید


محتوای سئو‌شده می‌تواند شامل انواع زیر باشد:


صفحات محصول:


برای هر کسب‌وکاری که فروش آنلاین دارد صفحه‌ی محصول یکی از مهم‌ترین قسمت‌های وبسایت است. دو ویژگی مهمی که هر صفحه محصولی باید داشته باشد داشتن محتوای سئو‌شده و یک لندینگ‌پیج است.


پست‌های وبلاگ:


پست‌های وبلاگی برای وبسایت تعامل بالایی ایجاد می‌کنند

وبلاگ یکی از انعطاف‌پذیرترین قسمت‌های یک وبسایت است که خیلی راحت می‌توانید انواع محتوای سئو شده در آن قرار بدهید. پست‌های وبلاگی برای وبسایت تعامل بالایی ایجاد می‌کنند و نسبت به صفحات محصول ترافیک خیلی بیشتری جذب وبسایت می‌کنند.  در نظر داشته باشید که انواع محتوایی که در پایین توضیح می‌دهیم می‌توانند در وبلاگ قرار بگیرند.


مقالات:

مقالات انواع مختلفی دارند که روی وبلاگ سایت ها قرار می‌گیرند. مثل مقاله‌های خبری، آموزشی، مجله‌ای، مصاحبه و … . این انواع محتوا هم پتانسیل خیلی عالی برای جذب ترافیک سایت دارند و باید روی سئو آنها کار کنید و ان ها را جدی بگیرید

محتوای فهرستی:

محتوای فهرستی معمولا همان زیرمجموعه‌ی مقالات به شمار می‌رود اما از آنجایی که این نوع محتوا در جذب ترافیک سهم زیادی دارند همیشه باید جدا روی آنها تمرکز کنید و حتما آن‌ها را سئو‌شده کار کنید. (مثلا “10 ابزار آنالیز وبسایت”)

راهنما:

راهنماها انواعی از مقالات آموزشی هستند که معمولا از بقیه‌ی مقالات طولانی‌تر هستند و با جزییات نحوه‌ی کاری را آموزش می‌دهند. این آموزش‌ها می‌تواند آموزش استفاده از ابزارهای مختلف، خدمات وبسایت و … باشد. این مقالات یا در قالب یک مقاله هستند یا اگر طولانی‌تر باشند در چند پیج ارائه می‌شوند و با لینک‌های داخلی به هم متصل می‌شوند. این صفحات معمولا لید مناسبی ایجاد می‌کنند به همین خاطر باید سئو‌شده باشند.

ویدیو:

به ازای یک کلمه‌کلیدی رقابتی، سئوی ویدیو راحت‌تر انجام می‌شود

در کل در هر وبسایتی تعداد ویدیوها نسبت به متن کمتر هستند به همین خاطر هم به ازای یک کلمه‌کلیدی رقابتی سئوی ویدیو راحت‌تر انجام می‌شود. ویدیو یکی از فرمت‌هایی است که جذابیت زیادی برای کاربر ایجاد می‌کند. بسته به نوع بیزینس می‌توانید از انواع ویدیوها استفاده کنید، مثلا نحوه‌ی استفاده از محصولتان را در یک ویدیو توضیح بدهید و سئوی ویدیو را فراموش نکنید.

اینفوگرافیک:

اینفوگرافیک‌ها انواعی از تصاویر هستند که به صورت خلاصه موضوعی را در قالب نمودار، چارت و … بیان می‌کنند. از آنجایی که اطلاعات زیادی ممکن در اینفوگرافیک‌ها موجود باشد طبیعتا موتورهای جستجو قادر به تشخیص آنها نیستند پس باید سعی شود همراه اینفوگرافیک، بقیه متنی که همراه آن قرار می‌گیرد به خوبی سئو شود.

عکس‌های اسلایدی:

اسلایدشو یا همان عکس‌های اسلایدی انواعی از عکس‌های سریالی هستند که در ادامه‌ی هم قرار می‌گیرند. همانطور که گفتیم موتور جستجو قادر به خواندن مطالب درون عکس نیست پس با سئوی عنوان عکس، توضیحات، اسم فایل عکس و … می‌توانیم به موتور جستجو بفهمانیم عکسهای ما در رابطه با چه کلمات کلیدی هستند.

واژه‌نامه تخصصی:

امروزه با اطمینان می‌توان گفت افراد بیشتر از اینکه در دیکشنری دنبال معنای واژه‌ها یا عبارات باشند، در گوگل آن را جستجو می‌کنند. پس در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید بهتر است لیستی از واژه‌های تخصصی همان حوزه را با توضیحاتش تهیه کنید و روی وبسایت بگذارید. مثلا آکادمی در همین راستا واژه‌نامه‌ی کامل دیجیتال‌مارکتینگ را تهیه کرده است که روی وبلاگ موجود است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

دایرکتوری:

دایرکتوری به مجموعه‌ای از لینک‌های کاربردی گفته می‌شود که در واقع منابعی برای موضوع خاص هستند. به عنوان مثال یک وبلاگی که در زمینه‌ی عطر و ادکلن مطلب منتشر می‌کند می‌تواند دایرکتوری از وبسایت‌های معتبری داشته باشد که مخاطب می‌تواند از آنجا عطر دلخواهش را تهیه کند.

مواردی که در بالا گفته شد انواع پرکاربرد محتوایی هستند که نیاز به سئو دارند. البته این لیست محدود است و می‌توانید انواع محتواهای دیگر را به آن اضافه کنید.

چگونه محتوای سئو شده بسازیم؟

تا اینجا با مفهوم محتوای سئو‌شده و انواع آن آشنا شدیم اما سوالی که برای هر کسی ممکن است پیش بیاید این است که اصلا چطور محتوا را سئو کنیم؟ قبل از اینکه به روش‌های مهم در سئو کردن محتوا بپردازیم باید بدانیم چطور برای محتوای سئو شده استراتژی تدوین کنیم.

برای تولید محتوای سئو شده باید استراتژی های آن را بدانید

استراتژی تولید محتوای سئو شده

اهدافتان را مشخص کنید

اولین کاری که باید در تدوین استراتژی انجام بدهید، مشخص کردن اهداف در سطح وبسایت و بیزینس است. از تولید محتوا چه هدفی دارید؟ افزایش فروش از طریق محتوا؟ افزایش ترافیک از طریق محتوا؟ و یا …. ؟ هدف شما هر چیزی که باشد باید محتوای شما بر اساس همان هدف تدوین شود.

به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش فروش از طریق محتوا باشد تمرکز اولیه‌ی شما باید روی محتوای صفحات محصول باشد. محتوای صفحه محصول باید به اندازه کافی آگاهی راجع به محصول بدهد و در آخر از مشتری دعوت به اقدام کند. تمرکز ثانویه شما با هدف افزایش فروش باید روی وبلاگ باشد و محتواهای وبلاگ باید حول محصولات صورت بگیرد. مانند آموزش استفاده، مقالات و … . و در نهایت، مقالات وبلاگ باید توسط لینک‌های داخلی به صفحات محصول مرتبط شوند.

یا در مثال دیگر، اگر وبسایت شما با مدل تبلیغات پیش می‌رود و هدف شما افزایش ترافیک است، تمرکز اولیه‌ی شما باید روی محتوای وبلاگی غنی باشد که نرخ تعامل مخاطب در آن نیز بالاست. (مثل مقالات طولانی، محتوای ویدیویی، خبری، سرگرمی و …) .

رفتار مخاطب را بشناسید

اگر شما مخاطب را نشناسید و چالش‌هایش را شناسایی نکنید چطور می‌خواهید محتوای جذاب برای او بسازید؟ سعی کنید از طریق ابزارهای آنالیزی که دارید و یا از طریق پرسشنامه‌، تصویر واضح‌تری از مخاطب برای خودتان بسازید. وقتی توانستید پرسونای مخاطب را برای خودتان مشخص کنید، آن زمان است که می‌توانید محتوایی تولید کنید که واقعا مورد نیاز کاربر است و می‌تواند او را جذب و درگیر کند. در غیر این صورت فقط دارید برای دل خودتان محتوا تولید می‌کنید.

سعی کنید از طریق ابزارهای آنالیزی که دارید، تصویر واضح‌تری از مخاطب برای خودتان بسازید

به عنوان مثال اگر بیزینس B2B دارید که سطح C مخاطب را در بر می‌گیرد (مثل مدیران) باید مقاله‌های تخصصی‌تری تولید کنید که قابل دانلود باشد و مخاطب شما بتواند آن را مطالعه کند. (چرا که مدیران سرشان شلوغ است و ممکن است وقت کافی نداشته باشند). در مثال دیگر، اگر می‌خواهید افراد نوجوان را تارگت کنید، باید روی محتوایی وقت بگذارید که بیشتر از متن محتوای بصری مانند عکس یا ویدیو دارد و برای موبایل بهینه شده است.

تقویم محتوایی بسازید

بعد از اینکه مشخص شد برای چه کسانی می‌خواهید تولید محتوا کنید وقت آن است که تقویم‌تان را تنظیم کنید. تقویم محتوایی تقویمی است که در آن محتوای مورد نظر به علاوه‌ی ترتیب آن، تاریخ و ساعت انتشار، کانال توزیع محتوا و …مشخص می‌شود و باعث نظم در تولید محتوا می‌شود.

در تقویم محتوایی سعی کنید:

از ابزارهایی مانند گوگل‌کلندر استفاده کنید.

برای حداقل یک تا دو ماه آینده محتوا داشته باشید.

از برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت، مثل تقویم محتوایی برای سال بعد دوری کنید. در طی یک سال خیلی از عوامل مانند بودجه، ترکیب تیم، اهداف بیزینسی و … ممکن است تغییر کند و زحماتتان به هدر برود.

آنالیز و ارزیابی محتوا

و در نهایت، همواره محتوا را آنالیز کنید و عملکرد هر کدام را مجزا بررسی کنید تا متوجه شوید کدام بهتر عمل کرده و کدام ضعیف بوده است. آنالیز شما باید دو هدف داشته باشد:

۱- موفقیت‌ها را بررسی کنید تا بتوانید همان استراتژی را دوباره تکرار کنید

دنبال الگوها بگردید، مخاطب ویدیو را بیشتر می‌پسندد یا اینفوگرافیک را؟ از هر کدام بیشتر استقبال کرده پس شما هم تلاشتان را در آن بیشتر کنید و تکرارش کنید.

۲- ارزیابی انجام دهید و محتوا را تصحیح کنید

بعضی زمانها هست که محتوایی برای یک کلمه کلیدی خاص می‌سازیم اما همین محتوا برای کلمه کلیدی دیگری بهینه می‌شود. یعنی مخاطب با کلمه کلیدی خاص دیگری وارد این محتوا می‌شود. پس برگردید به عقب، محتوا را با کلمه کلیدی جدید آپدیت کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد