مشاور تولید محتوا به شرکت شما کمک میکند تا از طریق محتوا بازار را به دست بگیرید. این کار شامل اقدامات مختلف از طراحی استراتژی تا انتشار و تبلیغ مطالب شماست. مشاوره تولید محتوا گاهی با نام مشاره بازاریابی محتوایی نیز شناخته میشود. این مشاوره میتواند در قالب استخدام یک فرد یا قرارداد با یک شرکت تولید محتوا انجام شود. در هر صورت، شما به چنین نقشی برای موفقیت در بازار پر رقابت اینترنت نیاز دارید.
مشاوره تولید محتوا چگونه است؟آیا باید برای تولید محتوای خود مشاوره بگیریم؟
تولید محتوا امری مهم در زمینه بازاریابی دیجیتال است. تمام افرادی که لزوم داشتن وبسایت برای رشد کسب و کار خود را میدانند، از اهمیت محتوای مناسب نیز باخبر هستند. اولین گزینه پس از ایجاد وبسایت، تولید و انتشار محتوای مناسب است. نخست محتوایی جهت معرفی کسب و کار و سپس نوشتارهای گوناگون برای قسمتهای دیگر سایت.
بدون وجود محتوای خوب، وبسایت شما پیشرفتی نخواهد داشت. در ادامه این نوشتار از مشاوره تولید محتوا صحبت خواهیم کرد. با کسب مشاوره از متخصصان این زمینه، اطلاعات خوبی پیدا میکنید. پس از این میتوانید به درستی برای تولید محتوای سایت خود تصمیم بگیرید. در ادامه به شما میگوییم که چگونه با استفاده از مشاور، تولید محتوای خود را به شرکت مناسب بسپارید.
محتوا چرخ کسبوکار شما را به حرکت در میآورد
قدرت محتوا را دست کم نگیرید. محتوای خوب اصلیترین تولید کننده ترافیک ارگانیک در تجارت اینترنتی است. تولید محتوای استاندارد فرصتهای بازاریابی زیادی از جمله در تبلیغات همسان، تبلیغات ایمیلی، شبکههای اجتماعی و… برای شما به ارمغان میآورد.
محتوای مؤثر میتواند هزینه دستیابی به مشتری جدید را کاهش دهد. از محتوای خوب میتوان بارها و بارها استفاده کرد و اغلب چند برابر هزینه تولید آن به شما برمیگردد. محتوا یک دارایی برای تجارت شما است. هرچه در تعهد خود نسبت به برنامههای محتوایی خود بهتر عمل کنید، با گذشت زمان سرمایهگزاری شما در محتوا ارزش بیشتری پیدا میکند.
انواع خدمات مشاور محتوا به یک کسبوکار چیست؟
در مشاوره بازاریابی محتوا، طیف وسیعی از راه حلهای تولید محتوا برای پیشبرد اهداف بازاریابی محتوا ارائه میشود. برنامه دقیق تولید محتوا، از استراتژی و ایدهپردازی تا تولید و توزیع مطالب همگی میتواند توسط مشاور تولید محتوا به شما ارایه شود. برخی از مهمترین کارها موارد زیر است:
استراتژی محتوا
توسعه محتوا
توزیع محتوا
بهینهسازی محتوا
چرا مشاوره تولید محتوا گرفتن مهم است؟
تولید محتوا در پلتفرمهای مختلف، روشی برای تعامل با مخاطب و ترغیب او به خرید محصول یا خدماتی است که ما ارائه میدهیم. اگر وبسایت داشته باشید، تولید محتوای سئو شده به رشد سایت شما در گوگل کمک میکند. گوگل با استفاده از الگوریتمهای گوناگون محتوای سایت و رفتار مخاطب در مواجهه با آن را بررسی کرده و به سایت امتیاز میدهد.
هرچه محتوای تولیدی شما بهتر باشد امتیاز دریافتی سایت شما بیشتر خواهد شد و رتبه سایت در گوگل بالا میرود. سایتهایی که رتبه خوبی در گوگل دارند در صفحات اول تا سوم و لینکهای بالاتر به نمایش در میآیند و مخاطب بیشتری میگیرند. مشاور محتوا این اهمیت را در انواع پلتفرمها مانند شبکههای مجازی و رسانههای جمعی برای شما روشن میکند.
مشاوره در خصوص محتوا؛ چگونه به ما کمک میکند؟
بهترین مشاور برای تولید محتوا، کسی است که دانش کافی در این زمینه را دارد. مشورت با چنین فردی شما را از بهروزترین ترفندها و راهکارهای تولید محتوای موجود در بازار مطلع میکند. کاری که این مشاور انجام میدهد به طور مستقیم در جهت پیشرفت و رشد کسب و کار شما است.
یک کارشناس مشاورهی تولید محتوا با توضیح روند تولید محتوای مناسب و راهکارهای به کار رفته در این امر شما را در جریان امور قرار میدهد. از جمله موارد دیگری که مشاوره محتوا به کمک شما میآید، موارد زیر هستند:
آشنایی با اصول تولید محتوا.
آشنایی با الفبای بازاریابی دیجیتال.
کمک به یافتن کارشناس مناسب برای تولید محتوا.
اطلاع از بهروزترین هزینهها.
اعتبارسنجی آژانسهای مختلف.
و….
مشاور محتوا در چه زمینههایی به ما کمک میکند؟
یک مشاور در زمینه تولید محتوا میتواند مباحث زیادی را برای شما مطرح کند او نخست به نیازسنجی شما و کسب و کارتان میپردازد و سپس بنا بر احتیاجات به شما مشورت میدهد. به طور کلی مشورت محتوا در چند دستهبندی زیر ارائه میشود:
استراتژی محتوا.
تولید محتوا.
بازاریابی محتوا.
آموزش محتوا.
خدمات تولید محتوا.
استراتژی محتوا؛ از برنامه تا هدف نهایی
مشاور محتوا با بررسی کامل کسبوکارتان، به شما میگوید که دقیقا به چه محتوایی نیاز دارید. این فرایند شامل درک دقیق نیازها و اولویتهای یک سازمان است. همچنین تحلیل رقبا و آنچه که تاکنون انجام دادهاند بخش مهمی از تدوین استراتژی محتوایی است.
در تدوین استراتژی محتوا، برخی اقدامات اساسی وجود دارد. این اقدامات ضامن موفقیت یک استراتژی هستند. باید تیمی متشکل از اعضای موثر سازمان و مشاورین گرد یکدیگر جمع شودند. مشاور تولید محتوا وظیفه دارد، تمامی امکانات، ابزارها و مزایای تولید محتوا را به اعضا توضیح دهد. پس از جلسات توجیهی و روشنشدن تمام زوایای کار برای دو طرف، یک برنامه شامل اهداف، زمانبندی و دستآوردهای احتمالی به کسبوکار اریه میشود.
هر صفحه در وبسایت خود را به عنوان صفحه فرود بالقوه در نظر بگیرید. تکتک این صفحات باید با زبان و چهره سازمان شما منطبق باشد. بدون داشتن یک استراتژی مشخص، عملا محتوای صفحات مختلف شما جهتدهی مختلفی را به مخاطبین القا میکند.
به بیان ساده استراتژی محتوا، برنامهریزی برای تولید محتوا است. هنگامی که با یک مشاور صحبت میکنید، او روشهای انجام این کار و اهمیت آن را برایتان شرح خواهد داد. او به شما میگوید که چگونه این برنامهریزی یکبار انجام میشود و در طول پروژه بهکار میرود.
در استراتژی محتوا، مشخص میشود که هدف از تولید محتوا چیست، کسب و کار موردنظر به چه محتوایی و به چه صورت نیاز دارد. در این مرحله رقبا تحلیل میشوند و در کل روشی تدوین میشود تا محتوای تولید شده به نتیجه برسد و به خوبی پاسخ دهد.مشاور به شما میگوید که وجود این امر تا چه حد ضروری است و بدون آن پیشروی در وادی تولید محتوا سخت است و ناممکن.
توسعه محتوا
مشاور محتوا، استراتژی شما را با
خلاقیت غنی میکند و محتوای شما را باب میل خودتان آماده میکند.(باب میل شما یا کاربرانتان ؟ ) مشاور محتوا میتواند
مستقیما دست به تولید محتوا بزند. همچنین میتواند از طرف شما با تیمهای تولید محتوا داخل یا خارج سازمان شما در ارتباط باشد. هدف
اصلی تضمین کیفیت حداکثری محتوای نهایی است.
توزیع صحیح محتوا
محتوا علاوه بر دستیابی به ترافیک از طریق جستوجو، با روشهای گوناگون دیگری نیز توزیع میشود. در این بخش برخی از تکنیکهای پیشرفته برای تبلیغ و توزیع مطالب شما ارائه خواهد شد. موفقترین بازاریابان محتوا از این روشها استفاده میکنند و موفقیت کسبوکارها را تضمین میکنند:
استفاده از بازاریابی اینفلوئنسرها
امکانات Reach Snippet گوگل
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
تهیه و انتشار رپورتاژ آگهی برای محتوا
تولید ویدیو یا طرح گرافیکی از محتوا
بازاریابی شبکههای اجتماعی
تبلیغات همسان محتوایی در سایتها
بسیاری روشهای مختلف برای توزیع محتوا وجود دارد. طبیعی است که افراد غیرمتخصص در این زمینه با بسیاری از آنها آشنایی نداشته باشند. یک وظیفه مهم مشاور محتوا، معرفی بهترین روشها و انتخاب آنها بر اساس مزیت، معایب و امکانات سازمانی شما است.
بهینهسازی محتوا
پس از انتشار و توزیع مطالب بر اساس برنامه استراتژیک، باید به صورت دائمی و طبق یک برنامه مشخص، بازخوردها و نتایج مورد بررسی قرار گیرد. بدون این کار موفقیت حداکثری محتوا تضمین نمیشود. بهینهسازی محتوا فرایندی است برای اطمینان از اینکه محتوای شما دارای کلید واژهها، تصاویر و سایر عناصر برای نمایش حداکثری در موتورهای جستجو است. مشاور محتوا، به دقت عوامل موثر در بهینهسازی را رصد کرده و به شما گزارش میدهد. مراحل بهینهسازی محتوا شامل موارد زیر است:
تحقیقات کلمات کلیدی برای بهینهسازی محتوا بسیار مهم است. پس از انتشار محتوا از طریق ابزار Search Console به عبارات جستجوی افراد که آنها را به مطلب شما رسانده دسترسی پیدا میکنید. ممکن است در یک کلمه کلیدی نمایش بالا ولی کلیک کمی داشته باشد. با تقویت این کلمات ورودی خود از مقالات را افزایش خواهید داد.
بازخوانی محتوا جهت یافتن اشتباهات املایی و معنایی بخش مهم دیگری در بهینهسازی محتوا است. این کار باعث افزایش کیفیت محتوا و در نتیجه جلب اعتماد مخاطبین سایت خواهد شد.
اضافه کردن فراخوانی به اقدام (CTA) در بخشهای مختلف محتوا از دیگر کارهای مهم در این مرحله است. هدف از هر محتوایی درگیرکردن حداکثری کاربران با سایت شماست. بدون وجود CTA در بخشهایی از مطلبف کاربر بدون هیچ واکنشی از سایت شما خارج میشود.
ایجاد ساختار صحیح لینکسازی داخلی نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. باید بررسی شود، تعداد و ارزش لینک به صفحات داخلی توازن لازم را دارد یا نه. گوگل بر اساس این اطلاعات ارزش صفحات مختلف وبسایت شما را متوجه میشود. یک ساختار اشتباه میتواند اطلاعات نادرستی درباره صفحات پر اهمیت سایت به موتور جستجو دهد.
بهینهسازی عناوین و توضیحات متا از دیگر اقدامات ضروری است. این کار میتواند به طور چشمگیری باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) مطالب شما شود. تغییر تیتر بعضا تا 50% ترافیک یک صفحه را افزایش میدهد. لذا وظیفه مشاور تولید محتوا بررسی تیترها و تضویحات متا برای بازدهی حداکثری آنها است.
مشاوره محتوای آنلاین؛ دست یافتنی و مطمئن
یکی از روشهای دسترسی به راهنمایی برای تولید محتوا، روش آنلاین است. بیشتر شرکتهای تولید محتوا امکان مشاوره اینترنتی برای محتوای سایت را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند.
استفاده از مشاوره آنلاین به شما کمک میکند بدون حضور در مکانی خاص و در هر زمانی که خواستید به خدمات مشاورهای دسترسی داشته باشید. از طرفی اکثر شرکتهای تولید محتوا نیز مشاوره مخصوص خود را دارند که در زمینه معرفی شیوه کار و هزینههای آن مؤسسه با شما صحبت خواهند کرد.
شغل مشاور تولید محتوا مناسب کیست؟
برای انتخاب مشاور تولید محتوا به عنوان شغل باید مجموعهای از دانش و تجربه را به همراه داشته باشد. این دانش در حوزههای مختلفی از جمله طراحی، تولید محتوا، بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و… تقسیمبندی میشود. اگرچه بسیاری از افراد با اندک تجربه در حوزه وب خود را به عنوان مشاور تولید محتوا معرفی میکنند اما در عمل کارایی و اثربخشی این شغل نیازمند تخصص و تجربه طولانی در امر تولید و بازاریابی محتوا است.
غول گوگل؛ چگونه به صفحه اول بیاییم؟
در این بخش از مشاوره محتوای شرکتی، با روشهای تولید محتوا و لزوم آن بیشتر آشنا خواهید شد. پس از اینکه استراتژی محتوای مناسبی برای خود ایجاد کردید نوبت به خود تولید محتوا میرسد.
مشاوره بازاریابی؛ کسب نتیجه مطلوب
یکی از بخشهای مهم مشاوره مؤثر برای تولید محتوای جذاب، قسمت بازاریابی محتوا است. در این قسمت برای جذب مخاطب، برنامهریزی میشود. این قسمت شباهتهایی با استراتژی محتوا دارد و تفکیک آنها کمی سخت است اما یک مشاور تولید محتوای با تجربه بهخوبی تفاوت این دو را برای شما شرح میدهد.
گفتیم استراتژی محتوا برنامهریزی برای چگونگی تولید محتوا است، امری که کمک میکند زمینه فعالیت را بشناسیم و هدفمند پیش برویم. استراتژی محتوا یکبار تدوین میشود و سپس راه را نشان میدهد اما بازاریابی به این شکل نیست.
در بازاریابی محتوا، ما بیشتر با رقبا و شرایط بازار در ارتباطیم. یک مشاور کارآزموده در این زمینه به شما خواهد گفت که بازاریابی محتوا در واقع بررسی شرایط محیطی و اجتماعی است. این امر به شیوهای صورت میگیرد که انتشار محتوا در جهت جذب هرچه بیشتر مخاطب، موفق عمل کند.
آشنایی با تکنیکهای نشر و توزیع محتوا، تبلیغات مناسب، زمان درست برای تولید محتوا و فاکتورهای مهم در زمینه نشر مطالب در این مرحله از مشاوره شرح داده میشوند.
برای یادگیری؛ هیچ وقت دیر نیست
ممکن است هدف شما جهت سوال از مشاور برای تولید محتوا، کسب اطلاعات آموزشی باشد. اگر میخواهید تولید محتوا را فرا بگیرید، مشاوره کمک خوبی برای شما خواهد بود. مشاوران تولید محتوا که خود، این راه را قبلا پیموده اند میتوانند راهنمای خوبی برای شما باشند.
اگر میخواهید تولید محتوا را به عنوان شغل خود برگزینید یا مطالب سایت خود را شخصا بنویسید، این نوع مشاوره برای شما مفید خواهد بود. متخصصان مشورت در حوزه تولید محتوا آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
کارشناس شخصی یا شرکت محتوایی؟
اگر زمان و دانش کافی برای تولید محتوای وبسایت خود را ندارید یا تازه کار هستید و تجربه چندانی کسب نکردهاید این روش برای شما مفید خواهد بود. شغل تولید محتوا جذاب است و افراد زیادی در این زمینه فعالیت میکنند. برخی به طور شخصی کار میکنند و برخی در آژانسها و مؤسسات تولید محتوا.
به هر روی استفاده از فردی کارآزموده و با تجربه در زمینه تولید محتوا، تضمینی است برای پیشرفت. شما میتوانید جهت یافتن بهترین مؤسسه و استخدام کارشناسان کاربلد از مشاوره آنلاین برای محتوا نویسی استفاده کنید.
جهت مشورت با بهترین شرکت محتوایی بهتر است چندین سایت و شرکت را امتحان کنید. اکثر این شرکتها امکان مشاوره آنلاین و تلفنی را برای مخاطبین خود ممکن کرده اند. با مراجعه به این مشاوران هم میتوانید:
با شیوه کار آنها آشنا شوید.
کیفیت کار آنها را مشاهده کنید.
از قیمتهایشان مطلع شوید.
شرکتهای گوناگون را با هم مقایسه کنید.
میتوانید با کسب مشورت از متخصصین این زمینه و جستوجوی شخصِی، بهترین شرکت تولید محتوا را برای وبسایت خود انتخاب کنید.
به طور خلاصه؛ مشاوره محتوا به شما کمک میکند تا:
در این زمینه اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
روشهای گوناگون را بشناسید.
درباره جامعه هدف و نتیجه نهایی کسب و کار خود فکر کنید.
با اطلاعات بهدستآمده، تصمیم بگیرید.
تصمیم خود را بسنجید.
وارد عمل شوید و تولید محتوا را شروع کنید.
و در پایان، مشاوره تولید محتوا به شما کمک میکند تا کسب و کار خود را رشد دهید. روز به روز پیشرفت کنید و با پیش بینی موانع و مشکلات، راحتتر آنها را پشت سر بگذارید.
در این مطلب به بررسی نقش مهم مشاور تولید محتوا در بازاریابی اینترنتی پرداختیم. این کار میتواند توسط یک شخص یا یک شرکت انجام شود. مهم وظایفی است که این شغل به همراه دارد. از تدوین استراتژی محتوا، نظارت بر فرایند تولید محتوا تا بهینهسازی محتوا همگی در زیرمجموعهی وظایف یک مشاور است. همچنین اشاره شد انتخاب این کار به عنوان شغل نیازمند تخصص و تجربه بالاست و با اطلاعات محدود نمیتوان دست به چنین کاری زد.