هر روز که در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات از خواب بیدار میشویم؛ با روشن کردن رادیو و تلوزیون یا چک کردن گوشی در معرض محتواهای مختلف قرار میگیریم.
اما بیشتر، جذب محتوا سفارشی یا خاص میشویم
حالا...
محتوا سفارشی چیست؟
شاید باور نکنید اما هر گاه کلمهای را در گوگل جستجو می کنیم و با فهرستی از نتایج مواجه می شویم؛ در واقع با محتوا مواجه شده ایم. این محتوا در قالبهای مختلف متنی، صوتی و تصویری بنا بر نیاز مخاطب ارائه میشود.
محتواها، شرایط خاص خودشان را دارند. یعنی از نظر موضوع، قالب، حجم و اهمیت با هم فرق دارند. در واقع محتوا ابزاری برای برقراری ارتباط با مخاطب مد نظرمان و نزدیک شدن به او است. در این بین، تولید محتوای ویژه به خوبی، نظر مخاطب هدف را به خود جلب میکند.
حالا منظور از محتوا سفارشی، تولید محتوای ویژه و دارای برند است. چنین محتوایی به خوبی باعث تقویت تصویر کلی اطلاعات، محصول یا خدمات شده و مشتری را با جوانب مثبت و چشم اندازهای موجود آشنا میکند.
محتوای جذاب در مرحله اول، نظر مخاطبان و مشتریان فعلی را جلب کرده و در وهله بعدی به دنبال جلب نظر مخاطبان آتی است.
سفارشی کردن محتوای سایت
بیل گیتس؛ محتوا را پادشاه کسب و کار میداند. نظر شما چیست؟ باید گفت در دنیایی که رقابت در کسب و کار بیداد میکند، محتوا سفارشی و ویژه، پادشاه قلمرو کسب و کار و بازاریابی است.
سفارشی سازی محتوای سایت از نظر بهینه سازی موتور جستجو(SEO) اهمیت دارد. اگر محتوایی ویژه برای وبسایت خودتان تهیه نکنید؛ موتور جستجوی گوگل هیچ امتیازی به آن نمیدهد. پس رتبهبندی سایت هم بهبود نمییابد.
در حین تهیه محتوای سفارشی برای وب سایت یا وبلاگ خودتان به موارد زیر توجه کنید:
کلید واژهها یا عبارت کلیدی این صفحه چه کلمه ای است؟
میتوانید از نرم افزار Google Keyword AdWords برای یافتن کلید واژههای مرتبط با موضوع مدنظرتان استفاده کنید. این نرم افزار آنلاین به شما میگوید که دیگران چه کلمات یا پرسشهایی را در این باره مطرح کردهاند.
مخاطب ایدهآل این صفحه چه ویژگیهایی را دارا است؟
جنسیت، سن، درآمد و سایر ویژگیهای مخاطبتان را با دقت مشخص نموده و در تولید محتوا مدنظر قرار دهید. با این کار نیازهای مخاطب را به خوبی شناخته و محتوای مناسب نیازهایشان را تولید میکنید.
رقبا چه عملکردی در این زمینه دارند؟
هر چقدر بیشتر بدانید، بهتر است. برای بردن رقابت در تولید محتوا باید عملکرد رقیبتان را بررسی کنید.
محصولات یا خدمات شما چه مزایایی دارند؟
اگر صفحه شما برای فروش محصولات یا خدمات طراحی شده؛ این محصولات و خدمات چه ویژگیهای مثبت و مزایایی برای بازدید کننده از سایت به همراه دارند؟ باید این مزایا را اثبات کنید. برای این کار از محتوای تصویری و ویدئویی برای جلب اعتماد مخاطب استفاده کنید.
وب سایت اطلاعاتی شما چه هدفی دارد؟
اگر وب سایت یا وبلاگ شما برای اطلاع رسانی طراحی شده؛ درنهایت چه هدفی را دنبال میکند؟ آیا میخواهید مخاطب یا بازدیدکننده از وبلاگ را با خودتان همراه کنید تا در نهایت او را به وبسایت فروش برسانید؟ یا میخواهید در خبرنامه سایت عضو شود؟
به هر حال این هدف را در نگارش و تولید محتوا در نظر بگیرید. در انتهای صفحه هم این هدف را در قالب یک فعالیت مطرح کنید. برای مثال میتوانید اظهار نظر، عضویت در خبرنامه یا مشاهده محصولات مناسب را با قرار دادن لینکهای مرتبط، تقاضا کنید. در ادامه به برخی از اهداف کلی تولید محتوا برای وبسایت اشاره میکنیم.
سرگرم کننده: محتوایی که صرفاً با هدف سرگرمی تولید میشود باید مخاطب را به لحاظ هیجانی به وجد آورد.
آموزشی: این محتوا برای طیف مختلفی از افراد مناسب است. یعنی افراد مبتدی تا حرفهای در موضوع مدنظر، میتوانند به عنوان مخاطب محتوای شما محسوب شوند.
متقاعد کننده: در اینجا هم جنبه هیجانی محتوا در اولویت قرار دارد و باید به تدریج ذهنیت مخاطب را در جهت مدنظر خودتان تغییر دهید.
جذب مشتری: در اینجا میخواهید بازدید کننده از سایت را به مشتری آتی و مشتری فعلی را به مشتری وفادار تبدیل کنید؛ پس باید مغز تصمیم گیرنده آنها را قانع کنید. تولید محتوا با هدف جذب مشتری، نباید بیش از حد منطقی یا بیش از حد هیجانی طراحی شود.
عناوین فرعی و جذاب را در نظر بگیرید
خواننده در ابتدا، متن و محتوای کلی را برانداز میکند. اگر حجم انبوهی از اطلاعات نوشتاری و تصویری را به طور متوالی مطرح کنید؛ فایدهای ندارد. پس عناوین اصلی و فرعی برای طبقه بندی مطالب را در اولویت قرار دهید.
کجا تولید محتوا سفارشی دارد؟
تولید محتوا سفارشی از جمله اولین دغدغههای برخی از سازمانها و مدیران است. آنها از کجا باید محتوای مدنظرشان را طلب کننده و تولید کننده محتوا خودشان را پیدا کنند؟
شرکت تولید محتوا بنابر تقاضا، نیاز و بودجه سفارش دهنده، محتوای ارزشمند و کاربر پسند را برای مخاطبان هدف و مشتریان نهایی تولید خواهد کرد. قیمت تولید و فروش محتوا به عوامل مختلفی مثل موضوع محتوا، حجم محتوا، قالب تولید محتوا و غیره وابسته است.
به روز رسانی وبسایت، وبلاگ نویسی، طراحی اپلیکیشن وب سایت، طراحی گرافیکی، نگهداری شبکههای اجتماعی، عکاسی و تهیه ویدئو تبلیغاتی و آموزشی نمونههایی از تولید محتوای سفارشی هستند. در ادامه به تشریح برخی از محتواهای دیجیتالی مناسب برای وب سایتها میپردازیم.
انواع محتوا سفارشی مناسب وبسایت
خدمات مبتنی بر محتوا در زمینه وبسایت بسیار متنوع هستند که در اینجا به برخی از آنها اشاره کردهام:
اینفوگرافی: نمایش بصری اطلاعات یا دادهها را اینفوگرافی مینامیم. شما با این کار محتوای خوشایند و جذاب از نظر دیداری را در اختیار کاربر قرار میدهید.
ویدئوها: فیلمهایی چند دقیقهای برای تشریح محتوای مدنظر سفارش دهنده محتوا و مخاطب محتوا هستند.
مقالات مروری: برخی از مشتریان به دنبال اظهار نظرات شخصی و تحلیل مخاطب و مصرف کننده هستند. شما در مقالات مروری به بررسی ویژگیهای محصول یا خدمت پرداخته و آنرا با محصولات مشابه مقایسه میکنید.
گالری تصاویر: یک عکس میتواند هزاران حرف در خودش جا دهد. گاهی اوقات یک عکس مناسب، گویاتر از محتوای متنی عمل میکند. عکسها و تصاویر از جمله محتوای تصویری مناسب برای سایتها هستند.
خبرنامهها: این خبرنامهها در قالب ایمیل برای مشترکین ارسال میشوند. خبرنامهها حاوی اخبار جدید و به روز رسانی محصولات و خدمات هستند.
طراحی اپلیکیشن: از طریق اپلیکیشن وبسایت، اخبار و به روز رسانی جدید مطالب را در اختیار مخاطبان قرار میدهید.
تهیه صفحه گستردهها و اسناد مفید: هر کسی به صفحات جدول بندی شده و منظم(مثل فایلهای اکسل و وورد) توجه میکند. برای اشاره به ویژگیهای محصولات و خدمات یا دسته بندی آنها میتوانید از فایلهای جدول بندی شده، اسناد و پی دی افها برای طبقه بندی اطلاعات استفاده کنید.
تهیه افزونه کروم: طبق نیاز مخاطبان هدفتان به طراحی افزونه کروم پرداخته تا تصویر برندتان را تقویت کنید.
مطالب وبلاگ: پستهای درون وبلاگ در حکم دفترچه یادداشتی برای تقویت محتوا و عملکرد وب سایت عمل میکنند.
داستانها و نقل قولها: داستانها و اسطوره شناسی برند از جمله محتواهای جذاب درون وبسایتها محسوب میشوند.
نتیجه گیری
تا اینجا با مفهوم محتوا سفارشی، سفارشی کردن محتوای سایت و انواع آن آشنا شدید. بعد از این، هر گاه که به دنبال خرید محتوا از شرکت تولید محتوا رفتید یا به دنبال فردی خبره در این حوزه بودید، محتوای سفارشی را در اولویت قرار دهید.
یکی از شغلهای پاره وقت که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد، تولید محتوا است. در تولید محتوای اینترنتی میتوان در مورد هر موضوع و رویدادی که نیاز باشد، مطلب بکر و دست اول نوشت. در این میان تولید محتوا در اینترنت کاری دشوارتر و سخت به نظر میرسد.
چرا که این نوع تولید محتوا باید ویژگیها و خصوصیاتی داشته باشد، که بتواند بر اساس معیارها و پارامترهای موتورهای جستجو در صدر نتایج نشان داده شود. از این رو، در این مقاله به بررسی نحوه تولید محتوا در اینترنت میپردازیم.
تولید محتوا در اینترنت چه معنایی دارد؟
قبل از این که بخواهیم در مورد چگونگی تولید محتوا در اینترنت بحث کنیم. ابتدا بهتر است، به طور کلی در مورد تولید محتوا و منظور و مفهوم از آن را توضیح دهیم. تولید محتوا کاری است، که تقریبا چند سالی میشود، که رایج شده است. در این کار، تولیدکنندگان محتوا در مورد یک موضوع، کالا و یا شی توضیحاتی را ارائه میدهند که ضمن ارائه اطلاعات دقیق به افراد، میتواند فرد مورد نظر را به مشتری تبدیل کند.
برای نمونه اگر شما در مورد یک محصول تولید محتوا انجام میدهید، باید محتوای تولید شده طوری تنظیم و نوشته شود، که در پایان مطالعه فرد، علاقه مند به خرید و استفاده از محصول مورد نظر شود. بنابراین هنر تولید محتوا تبدیل مخاطب به مشتری است.
برای این که محتوای تولید شده بتواند مخاطب را به مشتری بالقوه تبدیل کند، باید دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص باشد. از جمله این ویژگیها می توان با سئو بودن محتوای تولید شده اشاره کرد. محتوای تولید شده باید بر اساس اصول سئو نوشته شود.
توجه و رعایت اصول سئو موجب می شود، که موتورهای جستوگر گوگل آن را اسپم تشخیص نداده و در زمانی که کلید واژه مورد نظر در اینترنت جستجو میشود، محتوای تولید شده در صدر نتایج جستجو نمایش داده شود و به این صورت، جستجو کننده، آن را انتخاب کرد و به مطالعه و بررسی آن میپردازند. به این صورت میتواند مخاطب را به مشتری بالقوه تبدیل کرد و به کسب و کار خود رونق بسیاری بخشید.
محتوای اینترنتی چه کاربردی برای مخاطبین شما دارد؟
برای محتوای اینترنتی نمیتوان تعریف مشخص و ثابتی را ارائه داد. ولی با این حال و به صورت کلی باید گفت که محتوای اینترنتی دارای مفهوم بسیار عمیق و گسترده است. به طور کلی به هر محتوایی که در اینترنت میتوان آن را مشاهده، دریافت و یا ارسال کرد، محتوای اینترنتی می گویند.
بنابراین محتوای اینترنتی محتوای ثابتی است و ارتباطی به موضوع کار، نوع محتوا و غیره ندارد. این محتوا میتواند در همه زمینهها و حوزه ها تولید شود و مخاطب با یک سرچ ساده به آن دسترسی داشته و بتواند آن را مطالعه کند و در صورت تمایل با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
به صورت کلی محتوای اینترنتی به اطلاعاتی که در مورد یک کالا، محصول، موضوع و غیره… در اینترنت وجود دارد و میتوان در فضای دیجیتال آن را دریافت کرد گفته میشود.
ویژگیها و مشخصات محتوای اینترنتی که باید رعایت شود
برای این که یک محتوای تولید شده در اینترنت دارای بهترین کیفیت باشد، باید برخی اصول و نکات را در آن رعایت نمود. از جمله این اصول و نکات میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
– بکر بودن محتوای تولید شده
یکی از اولین و مهمترین اصلی که باید در این مورد به آن توجه داشت، بکر بودن محتوای تولید شده است. محتوای تولید شده نباید، از جای کپی شده باشد. کپی شدن محتوای تولید شده از یک محتوای دیگر و یا منابع دیگر میتوان به آن آسیب زیادی بزند.
– رعایت اصول سئو در محتوایی که تولید میکنید
از دیگر نکاتی که برای تولید محتوای اینترنتی باید به آن دقت و توجه داشت، رعایت سئوی مطلب است. هر مطلبی معمولا دارای کلید واژه هایی است، که باید بر اساس میزان و تعداد کلمات در آن به تناسب تکرار شود. تا به این صورت موتور جستجوگر با سرچ آن کلید واژه بتواند مطلب را نمایش دهد.
برای سئو بودن باید به میزان و تعداد تکرار کلید واژهها بسیار دقت کرد. اگر کلید واژه به صورت مکرر و مازاد تکرار شود، گوگل آن را اسپم تشخیص میدهد ولی اگر کلیدواژه به صورت حداقلی و بسیار کم تکرار شود، در این صورت، مطلب در نتایج جستجو بالا نمیآید. بنابراین چگالی کلمات را باید رعایت کرد و آن را در حدود ده الی بیست درصد استفاده نمود.
– اجتناب از نوشتن مطالب طولانی !
از دیگر نکاتی که در تولید محتوای اینترنتی باید به آن دقت و توجه داشت، این است، که نباید، مطالب را خیلی طولانی کرد. به این نکته باید توجه کرد، که بسیاری از افراد از خواندن مطالب طولانی صرف نظر میکنند و حوصله خواندن آن را ندارند.
بنابراین برای این که بتوان مخاطب را ترغیب به خواندن مطال نمود، باید محتوای تولید شده به گونه باشد، که بیش از چند دقیقه وقت مخاطب را نگیرید. از این رو، نوشتن محتوایی با تعداد کلمات حداقلی مانند 1000 کلمه و یا تا 2000 کلمه مناسب است و بیشتر از آن میتواند سبب شود، که مخاطب محتوا را نخواند.
– دادن اطلاعات دقیق و به روز
یکی از مهمترین و اصلیترین ویژگیهایی که برای نوشتن و تولید محتوا در اینترنت لازم است، مدنظر داشت، این است، که در محتوای تولید شده، بهترین و به روزترین اطلاعات در اختیار مخاطب قرار داده شود. اطلاعات ارائه شده در مختوا باید نه تنها به روز باشند، بلکه دقیق بوده و از اعتبار بالایی برخوردار باشند تا به این صورت اطمینان خاطر مخاطب را به خود جلب کرده و نظر او را به دست آورند.
محتواهایی که تکرار مکررات است و با حاوی اطلاعات ناقص و غلطی می باشند، سبب میشوند، که مخاطب به آن اعتماد نکند و اعتنایی به آن نداشته باشند.
– داشتن شکل و تیترهای مناسب
در نهایت باید گفت که محتوای تولید شده باید دارای شکل و تیترهای مناسب اصلی و زیر تیترهای مناسب باشد. با تقسیم محتوا به چندین تیتر می توان خواننده را مجاب کرد، که تا آخر محتوای تولید شده را مطالعه کند و از مطالعه آن خسته نشود. در حالی که اگر محتوا بدون تیتر اصلی و تیتر فرعی باشد، در این صورت مخاطب از مطالعه آن خسته شده و حتی نمیتواند مطالبی که به دنبال آن است، را از محتوا به دست آورد.
از این رو، باید با مهندسی دقیق محتوا را به تیترهای اصلی و فرعی مناسب و عالی تقسیم کرد، که مخاطب در صورتی که تمایل به خواندن همه را نداشته باشد، با مطالعه تیتر اصلی آن ها بتواند اطلاعات و مطالبی که به دنبال آن است را به راحتی و آسانی پیدا کند.
در این مطلب از متخصصان بازاریاب محتوا جهانی پرسیده شده است تا بگویند چه محتوایی آنها را نسبت به یک برند ترغیب یا مطمئن میکند.
محتوایی که از نظر احساسی با مخاطبین ارتباط ایجاد کند
(Jacquie Chakirelis)،مدیر بازاریابی (Great Lakes Science Center) میگوید: “محتوا باید یک ارتباط حسی خاصی را ایجاد کند.”
(Jeff Leo Herrmann) نماینده بازاریابی میشیگان در (Madison) هم احساسات را نوعی ربط دهنده میداند.
همانطور که (Kiley Peters) مالک و مدیر (Brainchild Studios) میگوید: “این محتوا بامزه است. متفاوت و مرتبط است. احساسات انسان را به وجد میآورد.”
برای بعضی از متخصصین احساسی که محتوا در آنها به وجود میآورد به مرتبط بودن و نیازشان به محتوا در آن زمان بستگی دارد. برای بعضیها هم احساسی بودن محتوا مهم نیست، بلکه مفید و سرگرم کننده بودن آن مهم است. یا اینکه برند تا چه حدی نسبت به تعهداتش پایبند است.
محتوایی که انسان را به وجد میآورد
“واقعا برایم لذت بخش است. مثلا وقتی ایمیلهای دریافتیام را باز میکنم با اینکه میدانم ایمیلهایم سرشار از اطلاعات و نکات هستند، نخوانده رهایشان میکنم. چرا؟ چون معمولا محتوایشان بیروح و موقر است.”
(Dan Hatch) بنیانگذار (تایپست) میگوید: “من همیشه آن ایمیلهایی را باز میکنم که من را به وجد میآورند. ممکن است آنهایی باشند که همیشه بامزهاند یا به طرز جالبی یک داستان را بازگویی کنند. ممکن است آنهایی باشند که عکسهای جذاب یا ویدیوهای عجیبی دارند. یا شاید هم لحن صدایی که شرکت یا افراد استفاده میکنند را دوست دارم. اما نکته مهم این است که وقتی این ایمیلها را باز میکنم، خوشحال میشوم. و همیشه منتظر باز کردن این ایمیلها هستم.”
محتوایی که برایمان احترام قائل شود
(Doug Kessler) یکی از موسسان (Velocity Partners) میگوید: “بهترین محتواهای برند آنهایی هستند که برای زمانم ارزش قائل میشوند، و با محتوای هوشمندانه، سرگرم کننده و خوشطرح توجهم را جلب میکنند که مشخصا تولیدکنندگان محتوا خودشان زمان خلق این محتواها، از کارشان لذت میبردند.
محتوایشان مستقیما از چیزهایی نشات میگیرد که خودشان واقعا به آن باور دارند و برایشان ارزش قائل هستند. درنتیجه من هم برای این محتواها ارزش قائل میشوم و به آنها اعتماد میکنم.”
محتواهایی که با ما صحبت میکنند
(Sydni Craig-Hart)،مدیرعامل (Smart Simple Marketing) میگوید: “محتوایی که واقعا دوستشان دارم دو نوع هستند: 1-درباره مشکل یا چالش خاصی که با آن مواجهم یا ایدهای که برایم الهامبخش است،صحبت میکند 2-با زبان عامیانه و محاورهای که خودم از آن استفاده میکنم، استفاده کرده است. محتوایی که استفاده میکنم الهامبخش، روان، و محرک است. این محتوا نقطهای که هستم و نقطهای که میخواهم به آن برسم را به هم وصل میکند.”
محتوایی که واقعی است و درصد دروغ و یا شک درآن کم برآورد می شود
(Andrea Fryrear) مربی و استاد بازاریابی و موسس (AgileSherpas) میگوید: “محتوایی که با آن ارتباط برقرار میکنم، محتوایی است که احساس میکنید کسی پشت آن است و فقط یک صدای نامرئی برای یک برند نیست. و نه هر کسی، کسی که مشکلم را درک میکند و خودش هم قبلا با آن دست و پنجه نرم کرده، و راه حل منعطف و موفقی را ارائه میدهند. خواه ایمیل باشد، یک محتوای تایپ شده، یک ویدیو یا یک پادکست، باید همان اول بدانم که یک چیز منحصر به فرد عالی برایم به ارمغان میآورد؛ این همان کاری است که محتوای برندهای موردعلاقهام با ثباتی خارقالعاده انجام میدهند.”
محتوایی که آموزنده و مطلع کننده باشد
(Buddy Scalera) محتوا نویس استراتژیک، معاون راهحلهای رسانهٔ اجتماعی میگوید: “با محتوای برندی ارتباط برقرار میکنم که اطلاعات مورد نیاز برند، مثل اینکه چگونه از آن بهتر استفاده کنیم، را در اختیارم میگذارد.”
محتوایی که مانند رسانههای عمومی بریتانیا فکر میکند - رسانه هایی عمومی بریتانیایی چگونه است؟
(Adam Ritchie)، مدیرعامل (Adam Ritchie Brand Direction) میگوید: “برندها کمکم دارند شبیه BBC میشوند: آموزنده، اطلاع دهنده و سرگرم کننده هستند. بهترین بازاریابی محتوا باعث میشود، بخندید، گریه کنید، بگویید “وای چه چیز جالبی”، یا کاری انجام دهید. احساسات انسان را برمیانگیزند. بخشی از آن باعث میشوند آدم بپرسد “این محتوا چقدر واقعی است؟” و باعث میشوند آن را با کسانی به اشتراک بگذارند که دردشان را حس میکنند و واقعی بودنشان را ستایش میکنند.”
محتوایی که بتوانیم به راحتی پیدا آن را پیدا کنیم و به جواب سوالمان برسیم
(John Hall) موسس (Calender.com) میگوید: “من بیشتر اوقات دنبال محتوا میگردم چون تشنهٔ یک سری علوم خاص هستم. مثلا داشتن یک استراتژی خوب برای بالا بردن آمار سرچ مانند داشتن یک سری کلمات کلیدی خاص برای محتوا، روش کلیدی پیدا کردن بینندگان مناسب برای برندتان محسوب میشود.”
محتوایی که ماشینی و مکانیزه وار جلو نمیرود و باعث می شود چیزی به ما اضافه شود
(Arnie Kuenn) مشاور ارشد (Vertical Measures) میگوید: “محتوای جالب و شخصیسازی شده، مخصوصا در قالب پرورشدهنده، معمولا محتوایی است که بیشتر دوست دارم. با چیزی که روباتیک یا حتی اسپامی به نظر برسد، هیچوقت ارتباط برقرار نمیکنم.”
محتوایی که اجازه میدهد شخص در آن مشارکت داشته باشد
(Erika Heald) مشاور بازاریابی (Erika Heald Consulting) میگوید: ” بهترین محتوا برند، محتوایی است که احساسم را دربارهٔ برند درک میکند و چیزی را ارائه میدهد که دوستش دارم و خودم را براساس آن ارزیابی میکنم. مشارکت بینندگان چیزی نیست که بتوانید از اطلاعات یک شخص ثالث یا ایمیل تیم فروشتان دربارهٔ مکالمههایشان به دست بیاورید.”
محتوایی که از یک رابطه نشات بگیرد !
محتوایی که از یک رابطه نشات بگیرد اصلا یعنی چه؟
(Heidi Cohen)نمایندهٔ ارشد محتوای (Actionable Marketing Guide) میگوید: “برندها و شرکتهایی که باعث میشود از آنها خرید کنم و به آنها وفادار بمانم، برندهایی هستند که جدا از جایگزینهای نزدیک و رقابت قیمتشان، افراد در ساختن آنها نقش دارند. مانند کارمندانی که هنگام خرید کمکم میکنند و از اینکه از خریدم راضی بودهام، اطمینان حاصل میکنند. در نتیجه، در طول زمان با آنها رابطه برقرار کرده و به آنها اعتماد میکنم.”
محتوایی که میداند من یکی از حضار و مشتریانش هستم
(Kristen Hicks) نویسندهٔ محتوای فریلنسر میگوید: “برندهایی که دقیقا در مرکز حضارانش هستم و خودشان هم این را میدانند. خواه به این خاطر باشد که تولید محتوایشان برای نویسندگانی است که محتوای بازاریابی، بهبود موتور جستجو، فریلنسرها، متخصصان جوان خانم باشد یا کسانی که سگ دارند و… میدانند که این کار یعنی چه و چگونه مرا به خودشان جذب کنند. برعکس شرکتهایی که کمترین میزان محتوای مرتبط را از آنها دریافت میکنم آنهایی هستند که بعد از دانلود یک گزارش یا مقاله به صورت خودکار مرا عضو سایتشان میکنند و مداوم برایم ایمیلهای فروش میفرستند، بدون اینکه حتی بررسی کنند من یکی از حضار مورد هدف هستم یا نه.”
محتوایی که بعد از بازدید خوردن،با حضار ارتباط برقرار میکند
(Melissa Harrison) مدیرعامل (Allee Creative,LLC) میگوید: “این نوع محتوا به نظر خالص و واقعی است. مشکلم را حل یا نیازم را همان زمان برطرف میکند. محتوا سرگرم کننده، تفکر برانگیز، یا آموزنده است. وقت میگذارند و به سوالات پاسخ میدهند. برندها یا سازمانهایی که پاسخگو نیستند (حتی بعد از چندبار پرسش مکرر) باعث سلب اعتماد یا توجهم میشوند.”
محتوایی که حداقل یکی از 4 نیاز اصلی را برطرف کند
(Zontee Hou) دستیار مشاور (Convince & Convert) میگوید: “از دیدگاه من،محتوا باید از 4 نظر با حضار ارتباط برقرار کند: 1-باید آموزنده باشد و مهارتهای لازم را ارائه بدهد، همه چیز را توضیح بدهد، سرگرم کننده باشد یا حضار را قوی کرده و به آنها اعتماد به نفس ببخشد. محتوایی که علاوه بر مرتبط بودن با برند و صنعت، حداقل یکی از این شرایط را داشته باشد، محتوایی است که با آن ارتباط برقرار میکنم.”
محتوایی که بهترین سیاست را به کار میبرد
(Wil Reynolds) موسس (Seer Interactive) میگوید: “محتوایی که رو راست و صادق است. مثلا نمیگوید “ما در هر چیزی بهترین هستیم. بیایید سوالاتی را درباره شما بپرسیم و پاسخهای درست را نشانتان دهیم.”
محتوایی که حساسیتزا نباشد
(Jesper Laursen) مدیرعامل (Native Advertising Institute) میگوید: “کیفیت و مفهوم محتوا باید خیلی بزرگتر و جامعتر از چند سال پیش باشد. شخصا به محتواهایی که صرفا در گوگل بدون هیچ ارزش خاصی معروف هستند، حساسیت دارم. و از یک دیدگاه مثبت باید بگویم خیلی به برندهایی که شخصیت و کاراکترشان را میتوان لمس کرد، علاقه دارم. مثلا محتواهای (Velocity Partners). در هر کلمهای میتوانید وجودشان را لمس کنید، مثل هشدارهای کوکیهای سایتشان که میگوید: “با کوکیای که فرستادیم، مچتان را گرفتیم. و میدونی چیه؟خیلی حس خوبی داشت. قوانین کوکیهایمان را در این باره بخوانید تا دلیلش را بفهمید.”از این لحن بیان و البته پستها، کتابهای الکترونیکی و … این سایت واقعا لذت میبرم.”
محتوایی که خلاهای برقراری ارتباط را پر میکند
(Lauren Quaintance) موسس و سردبیر محتوای (Storyation) میگوید: “در دنیایی که مصرف کنندگان هر روز با محتوا سروکار دارند، معتقدم که جذابیت و یا حتی کاربردی بودن هم کافی نیست. برندهای موفق آنهایی هستند که با محتوای خوب و کارآمدی سراغ داستان زندگی آدمها،یا سراغ ارتباطات انسانی میروند. منظورم آن محتواهای سنگین و مفهومی نیست، بلکه محتوایی که دربارهٔ مردم واقعی است و باعث میشود در جامعه بیشتر احساس پیوستگی و ارتباط کنیم. دو محتوایی که تولید محتوای هدفمند، و انسانی میسازند (Patagonia) و (Airbnb) هستند.”
محتوایی که روی برند متمرکز نمیشود
(Kathy Button Bell) معاون ارشد،مدیر اصلی بازاریابی (Emerson) میگوید: “موفقترین برندها فقط دربارهٔ خودشان صحبت نمیکنند. راهی پیدا میکنند تا محصولاتشان را از راههای متعبر و غیرمنتظرهای به زندگیام ربط بدهند و یا با نشان دادن قابلیتشان در ایجاد یک طرز فکر یا مزایای جدید، محتوایشان را بهروز نگه میدارند.”
برندی که محتوای خلاقانه خلق میکند
حالا بیایید سراغ چند برند معتبر محتوای خلاقانهٔ پیشنهادی سخنگویان (CMWorld) برویم. (Michael Weiss) معاون (Creative Circle) میگوید: “(Fender) همهٔ کسانی که با من کار میکنند و محتوا می فرستند، میدانند که من یک موسیقیدان هستم. کارشان اینقدر خوب است که باعث میشود 90% از شبانه روز را به مشاهدهٔ محتوایشان بپردازم. خودم را در تخیلات و داستانشان تصور میکنم. درست است که تخیلات گاهی الهامبخش و حتی محدود هستند، اما اینکه چنین فرصتی را برایم فراهم میکنند تا به تخیلات بپردازم، خودش کاری منحصر به فرد و پیچیده است.”
(Anna Hrach) استراتژیست شرکت (Convince @ Convert) میگوید: “(Precision Nutrition) یکی از بهترین محتواهایی را تولید میکنند که تا به حال دیدهام. معمولا از آنها برای طرح ایدههای کاربردی برای کسانی که نیازمند انگیزه در انجام کاری هستند، استفاده میکنم. آنها مشتریهای بیزنس به بیزنس (B2B) و مشتریهای فردی (B2C) هم دارند و محتواهای فوقالعادهای برای هرجفتشان خلق میکنند.”
(Leslie Carruthers)،مدیرعامل شرکت (The Search Guru) میگوید: “(Moz) را به این خاطر دوست دارم که محتواهایی که تولید میکند، معتبر و قابل فهم هستند. برای شفافسازی منظورشان، مثال میزنند. از سبک کارشان خوشم میآید.”
(Michael Brenner) مدیرعامل (Marketing Insider Group) میگوید: “(Netflix) و (Amazon). نه به خاطر محتوای رسانهایشان، بلکه به این دلیل که محتوایشان به گونهای است که برای پیشنهاد چیزهایی که برایم شخصی و خاص هستند، از عادات مشاهدهای که قبلا داشتم، استفاده میکنند.”
(Courtney Cox Wakefield) مدیر گروه بازاریابی دیجیتال (Childern’s Health) میگوید: “بیشتر با برندهای آنلاینی خوب ارتباط برقرار میکنم که از ارزشهایم صحبت میکنند و قابل اعتماد هستند. (Wildfang) یکی از این برندهاست. (Wildfang) یک شرکت خرده فروش و تجارت اینترنتی اهل پورتلند هستند که برای بانوان، لباسهای مردانه میفروشند. (معمولا برای خانمهای همجنس باز)
این شرکت علاوه بر تولید بیانیههای فمنیست و حمایت از جامعه (LGBT) بانوان، به صورت فعال در جامعه از آنها حمایت میکنند و برای رویدادهای متفاوت کمک مالی جمع آوری میکنند. و از این کار خجالت نمیکشند. درکنار این حرکت مفیدشان، کیفیت لباسهای عالیای هم دارند و با این حساب همیشه به آنها وفادار میمانم.”
(Ben H. Rome) مدیرعامل بازاریابی و ارتباطات شرکت (AIHA) میگوید: “(LEGO) را انتخاب میکنم، زیرا در مورد اهداف و کارشان،کاملا صادق هستند. و همچنین دربارهٔ اینکه چرا فلان چیز شما را در مسیر موفقیتشان قرار میدهد، شفاف و صادق هستند.”
(Carla Johnson) سخنگو،نویسنده و داستان سرا میگوید: “ارتباط با مشتری و وبسایت (19 Crimes) و محصولات (AR) دو مورد از بهترین برندهای موردعلاقهام هستند. به طرز شیرینی با بقیه فرق میکنند. متوجهاند که چه چیزهایی به من ارزش میبخشند و قبل از پرسیدن چیزی از من، برای ایجاد رابطه صبور هستند(مثلا قبل از پرسیدن اطلاعات شخصی). بدون عجیب و زننده بودن، خصوصی هستند و در ایجاد تجارب آنلاین و آفلاین عالی و منحصر به فرد هستند.”
(George Stenitzer) موسس و سردبیر محتوای (Crystal Clear Communications) به موارد زیر اشاره میکند: (Apple News): “شبکه خبری که توسط انسانها اداره میشود،نه رباتها. (Stark Bro’s): گلخانهای با محتوای چگونه و چه وقتی باغبانی کنیم. (Sweetwater): “فروشگاه موسیقی با محتوای خوب -چگونه ساخته میشود؟ مقایسهٔ محصولات و رویدادها برای موسیقیدانها، و یک راهنمای مخصوص برای یافتن هرچیزی که نیاز دارید.”
به جلو پیش بروید و برقراری ارتباط با محتوایتان را ارتقا دهید.
و گاهی اوقات هدف از برقراری ارتباط، قدم نهادن از وضعیت ثابت برند و صدا بخشیدن به آن است. همانطور که (Katie Martell) مشاور ارتباطات (Boston Content) میگوید: “برقراری ارتباط با برند از صداقت نشات میگیرد.به عنوان یک انسان با من صحبت میکند و از اینکه در مواقع ضروری محرک یا انتقاد کننده واقع شود، نمی ترسد.”
اینها فقط تعاریف متفاوتی از دیدگاه سخنگویان (CMWorld) از اینکه چه محتوایی به خوبی ارتباط برقرار میکند بودند، اما همگی یک مفهوم کلی را میرساندند برای برقراری ارتباط موثر با محتوا باید خواننده، بیننده یا شنونده به آن نیاز داشته باشد یا حس کند آن را میخواهد (حتی گاهی اوقات آن نیاز یا خواسته برای حضار هم ناشناخته است). حالا میتوانید این حس را با پاسخ دادن به یک سوال، سرگرم کردن کسی، یا به هر روشی شور و علاقه ایجاد کنید؛ محتوایی که به خودش حضار و بیننده جلب میکند به برندهایی نیاز دارند که مشتریانشان را بشناسند. به عبارتی دیگر،برندهایی که با مشتریان و حضارشان به خوبی و موثر ارتباط برقرار میکنند.
قدیمی ترین و ماندگارترین هنر انسانی را می توان قصه گویی نامید که با توسعه و گسترش علم بر ارزش های آن افزوده است. قصه گویی در محتوا هدیه ای از آئین و سنت های ماست که نشانه ای از فرهنگ یک جامعه و گذشته ی آن جامعه را داراست.
از دوران و زمان هایی که انسان های نخست به گرد هم جمع می شدند و در کنار آتش می نشستند قصه گویی وجود داشته است که مثالی از آن پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما هستند،که متاسفانه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و وجود ابزارهای تکنولوژی و نبود فرهنگ استفاده از آن و مشاغل سخت و مشغله های کاری و فکری خانواده ها از این گردهمایی ها کاسته شده است و یا حتی قابل مشاهده نیست.
تعریف قصه گویی در تولید محتوا بسیار مهم و جذب کننده است
قصه گویی یک تجربه ی همگانی ست که برای همه ی انسان ها رخ داده است به جرات می توان گفت اکثر انسان ها و یا حتی همه ی انسان ها دارای خاطراتی با عنوان داستان گویی و قصه گویی پدران و مادران و شیرین تر از آن قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگان دارا هستند.
قصه گویی یک هنر روایت به شکل شفاهی ست که در آن قصه گو با یک یا چند مخاطب در کارش سهیم است.قصه گویی به دلیل ارتباط مستقیم ش با مخاطبانش یک هنر بازی با قلب و روح و جسم مخاطب است به شکل ارتباط دهان قصه گو و قوه ی شنوایی شنوندگان.
قصه گویی در شیوه ی قدیمی و سنتی ش ارتباط مستقیم و بدون واسطه بین قصه گو و شنوندگان است.در قصه گویی به شیوه و سبک جدید نیز یک هنر شنیداری است بیان کننده ی یک شکلی از گفت و گو و رابطه ی بین قلب ها و روح انسان های قرن بیستم است.
قصه گویی یک شیوه ی از بیان کردن داستان هاست که گاهی به شکل نثر و گاهی به شکل نظم شکل می گیرد.این نکته قابل ذکر است که قصه گویی تاریخچه اش به زمان حال برنمیگردد و محدود به کتب و نوشته ها نمی شود،بلکه قصه گویی قبل از به وجود آمدن خط و نوشتن کتب و نوشته ها وجود داشته است و بسیاری از قصه ها و افسانه ها از طریق نقل و نسل به نسل و به شکل قصه گویی و داستان گویی نوشته شده است.
همانطور که گفته شد داستان گویی به دلیل”تجربه مشترک بین انسان ها” در بسیاری از فرهنگ ها و اقوام به عنوان یک سرگرمی و یک نماد و نشانه از فرهنگ هر ملتی است.
تاریخچه قصه گویی در ایران چگونه می باشد؟
در بسیاری از متون های سومری باستان،چینی و مصری نیز نمونه هایی از قصه و قطعه های داستانی آمده است.
پژوهشگران بسیاری نخستین سند مکتوب را که در آن به نوعی به قصه گویی اشاره شده است،به پاپیروس مصری معروف به”وستکار”نسبت دادند که به 1300 تا 2000 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود.
قصه گویی در ایران نیز به دوران باستان بر میگردد.ایران یک تمدن و سرزمین هفت هزار ساله است که از همان دوران و به همان میزان قدمت قصه گویی دارد که در هر دوران و سلسله تاریخی قصه های متفاوتی را داراست به این معنی که هر قصه مختص و مربوط به یک دوران تاریخی است.
در ایران باستان هم نقل شده است که یک سری از افراد بوده اند که در مجالس،به نقل روایت داستانی می پرداختند اما از طرفی گفته اند:در ایران باستان و در این دوران افرادی بودند که به کار نقل داستان و روایتگری می پرداختند که از این راه منبع درآمد عده ای از آنان هم بوده است.
بیشتر این افراد برای کسب درآمد وامرار معاش و گذراندن زندگی خود در محضر شاهان و شاهزادگان به نقل داستان هایی می پرداختند.
در دوران پس از اسلام نیز این قصه گویان به مساجد نیز راه یافتند.حتی بسیاری از واعضان از این طریق قصه گویی و روایتگری به نقل احادیث امامان و سنت و سیره پیامبران و داستان هایی از قرآن را نقل می کردند.و از این راه نیز به گسترش اسلام نیز کمک زیادی کردند.
قبل از اسلام نیز هم با استفاده از روایات برای تبلیغات ادیان دیگر نیز هم به کار برده می شد و از این طریق پیروان خود را با خود همراه می کردند.
طبق گفته های نقل شده ظاهرا بیشتر گدایان و معرکه گیران بودند که برای مردم داستان هایی را نقل می کردند.و کسانی هم در محل عبور و مرور مردم می نشستند و داستان هایی می گفتند. قصه گو انسان توانمندی است که بین قصه و شنونده با استفاده از تبحر و مهارت خود حوادث و صحنه های داستان را به ذهن مخاطب مرتبط می کند و با ارتباط مستقیم با مخاطب از آنان همکاری غیرمستقیم می طلبد.
دلایل قصه گویی در تولید محتوا چیست؟
دفاع از ادبیات شفاهی سرزمین مان
دسترسی داشتن به زندگانی گذشته گان و تجربیاتشان
دانستن از این که گذشتگان ما از ما چه می خواهند
برای پیوند و اتصال فرهنگی بین نسل های قبل با نسل های بعد
دلایل داستان گویی در محتوا
آشنا شدن دانش آموزان با رفتارهای قابل قبول و تایید شده ی جامعه و رفتارهای حاکم بر جامعه
استفاده از منابع و ذخایر ادبی فرهنگ جامعه و معرفی آنان به دانش آموزان
مفهوم سازی غیرمستقیم و خلاقانه و جذاب مطالب درسی
ایجاد رابطه ی کلامی مناسب و خوب بین دانش آموزان و معلم
انواع قصه گویی محتوایی چیست؟
قصه گویی مذهبی: قصه هایی هستند که رهبران گروه های مذهبی،برای ترویج مذهب شان به جای قوانین از آن استفاده می کنند.
قصه گویی در اردو: از مکان های موثر برای قصه گویی در اردوهاست،اردوها به دلیل فضای باز شان و مکان طبیعی اش و محیط صمیمی بودن برخلاقیت قصه گو می افزاید و او را در این رابطه کمک می نماید.
قصه گویی قومی: این نوع قصه گویی ها در گردهمایی های اجتماعی،خیابان ها و بازارها انجام می گیرد.و همچنین در خانه نیز قابل اجراست.
قصه گویی تماشاخانه ای: این نوع قصه گویی ها در ساختمان هایی مانند تماشاخانه های واقعی به اجرا در می آورند.
قصه گویی نقالانه: نوعی از قصه گویی است که کارش خلق و اجرای حکایت های شفاهی شاعرانه است و به نقل داستان ها و حوادث تاریخی وستایش و حمد نیاکان و بزرگان و اسطوره های یک فرهنگ و گروه های قومی و فرهنگی و ملی می پردازد.
قصه گویی کتابخانه ای: در این نوع از قصه گویی،کتابداران در ساعات مشخص و خاصی در کتابخانه برای کودکان قصه می گویند.
اهداف قصه گویی در محتوا چه می باشد؟
کمک در جهت تربیت و پرورش قدرت بیان و سخنوری و احساسات و افکار کودکان
تقویت و پرورش قدرت قوه ی تخیل کودکان
تحریک و تشویق قوه ی ابتکار و خلاقیت در کودکان
ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان
کمک به رشد اعتماد به نفس در کودکان و علاقه مند کردن آنان به عدالت و کمال و آزادی
برآورده کردن نیازها و امیال عاطفی کودکان و آماده کردن آنان برای یادگیری اخلاق و انسانیت و انسان خوب بودن.
این روزها علاوه بر تصویر، ویدئو و متن پلتفرم جدیدی دیگری نیز به بخش خدمات جدید تولید محتوا اضافهشده است و توانسته به محبوبیت بسیاری نیز دست یابد. پادکست جدیدترین پلتفرم محتوایی است که این روزها بهشدت درحالتوسعه و افزایش است بسیاری از مخاطبان محتوای صوتی را به ویدئویی و تصویری ترجیح میدهند و همین امر سبب شده تا ردپای پادکستها در موضوعات مختلف از جمله نمایش پادکست در نتایج گوگل دیده شود.
پادکست یک رسانهی شنیداری است که به وبلاگ صوتی هم معروف است و درواقع میتوان گفت رادیوی اینترنتی است که میتوان هر زمان دانلودش کرد یا آنلاین گوش داد. لحن پادکستها معمولا برخلاف رادیو، شیک و اتوکشیده نیستند و محتوا و لحن صمیمی و جذاب است.
مراحل آموزش ثبت پادکست در گوگل چیست؟
اگر توسعهدهنده و سازنده یک پادکست هستید علاوه بر متن قوی و جذاب، اجرای قوی و خوشساخت به شناخته شدن نیز احتیاج دارید این روزها که پادکستها تمام موضوعات را در برگرفته و بسیار فراگیر شدهاند پادکست شما باید بتواند به گوش شنونده و مخاطبتان برسد و مطرح شود. یکی از معمولترین روشهای جستجوی پادکستها در گوگل است.
اکثر مخاطبان پادکستها را هم مانند دیگر محتواها در گوگل جستجو میکنند بنابراین اگر میخواهید با نوشتن نام پادکست و یا موضوع آن در گوگل مخاطب به سمت پادکست شما جذبشده و آن را گوش دهد باید پادکستتان را در گوگل پادکست ثبت کنید. ثبت پادکست در گوگل کار دشواری نیست با چند مرحله ساده میتوان پادکست را در گوگل پادکست ثبت کرده تا مخاطبان داخلی و خارجیتان برای همیشه به سهولت به پادکست شما دسترسی داشته باشند.
۱- وارد کردن آدرس فید پادکست در گوگل
ابتدا مطمئن شوید که وارد حساب کاربری گوگل خود شدهاید، پس از آن به آدرس https://podcastsmanager.google.com/ بروید. فید RSS خود را که قبلا دریافت کردهاید در کادر کپی کنید و روی مرحله بعدی کلیک کنید
۲- دیدن پیشنمایش پادکست در گوگل پادکست منیجر
اکنون پیشنمایش همه این موارد را در Google Podcasts Manager مشاهده میکنید. اگر مورد تأییدتان هست روی مرحله بعدی کلیک کنید.
۳- ارسال کد تایید پادکست توسط گوگل
کد تائید به ایمیلی که با آن فید Rss ساختهاید ارسال میشود. در این قسمت اگر ایمیل درست درجشده بر روی ارسال کد زده تا کد برای شما ارسال شود.
۴- وارد کردن کد تایید در گوگل پادکست
کد به ایمیل شما ارسال میشود و باید آن کد را در قسمت “Enter Code” کپی کرده و روی ارسال کلیک کنید.
۵- تایید نهایی و ثبت تنظیمات دلخواه پادکست
منتظر چه هستید ثبتنام شما در گوگل پادکست انجامشده به همین راحتی. میتوانید از این به بعد در Google Manager Podcasts مدیریت تنظیمات مربوط به پادکستتان و جستجوهای مرتبط با آن را مدیریت کنید.
گوگل پادکست چیست؟
گوگل پادکست همانطور که از نامش مشخص می باشد یک پخشکننده پادکست است که بهتازگی از طرف گوگل برای کاربران اندروید عرضهشده. به کمک گوگل پادکست کاربران میتوانند پادکستها را به زبانهای مختلف به رایگان جستجو کنند و گوش فرا دهند .
مزیت گوگل پادکست نسبت به سایر پلتفرم های پخش پادکست این است که میتوانید پادکستهای مدنظرتان را دریافت کرده و بعدا بهصورت آفلاین گوش کنید نکته جالبتوجه این برنامه این است که اگر از Google Assistant استفاده میکنید یک امکان دیگر هم در اختیار شما قرار میگیرد، بهاینترتیب پادکستی که دانلود کرده و در حال شنیدن آن هستید بر روی تمام دستگاههای شما sync شده و اگر پادکست را متوقف کنید میتوانید ادامه آن را روی دستگاه دیگری گوش بدهید.
یکی از ویژگیهای گوگل پادکست این است که میتوانید لیست پادکستهای موردعلاقه خود را داشته باشید و در هر زمان که خواستید آن را گوش کنید یا از اپیزودهای جدید مطلع گردید. همچنین میتوانید با ابزارهای پادکست هر قسمتی را که علاقه ندارید رد کرده یا بهطورکلی متوقف کنید.
گوگل پادکست بر روی گوشی، لپتاپ و تبلت نیز قابلاستفاده است و این برنامه بر اساس تاریخچه پادکستهایی که دانلود کردهاید علاقهمندی شما را حدس زده و پادکستهای جدیدی پیشنهاد میدهد. گوگل پادکست هیچ محدودیتی برای پادکستها قائل نشده و بسیاری از علاقهمندان به پادکست برای دنبال کردن پادکستهای موردعلاقه خود به گوگل پادکست مراجعه میکنند.
پادکست گوگل چگونه باعث ورودی برای سایت ما میشود؟
برای افزایش رشد ترافیک وب سایت، روشهای متنوع بسیاری وجود دارد اما شاید هیچکس باورش نشود که یکی از این روشها ساخت یک پادکست ویژه سایت و ثبت آن در گوگل پادکست است. این روزها بسیاری از وبسایتها علاوه بر محتوای متنی و ویدئویی به سراغ ساخت پادکست نیز رفتهاند چراکه مخاطبانشان دیگر مانند گذشته زمان پیگیری مطالب را از روی وبسایت نداشته و میتوانند به کمک پادکست محتوا را در زمانهای مرده خود گوش دهند.
برای رشد ترافیک یک سایت نیز اولین گام ساخت پادکستی خلاق و جذاب است و پسازآن نیز ثبت پادکست در گوگل پادکست باعث میشود در نتایج گوگل، وب سایتی که سازنده پادکست است بالاتر از سایر وبسایتها توسط گوگل شناخته شود و مخاطبان را به سمت وبسایت هدایت کند. همین امر سبب میشود ترافیک سایت رشد بسیار زیادی داشته باشد.
نقش پادکست در سئو سایت
جالب است بدانید که پادکست بر روی سئو سایت نیز تأثیر بسیار مثبتی دارد تا جایی که مبحثی به نام سئو پادکست در سئو به وجود آمده است. سئو پادکست به شما کمک میکند تا توسط افراد بیشتری دیده شوید و میتوان گفت که پادکستها مقرونبهصرفه ترین روشهای سئوی سایت محسوب میشوند پادکست تاریخ انقضا ندارد اگرچه شما اپیزودهای جدید را بهطور منظم پست میکنید، مخاطبان قدیمی به توجه ادامه میدهند و روی حرف و مطالب شما حساب باز میکنند.
ضمن اینکه لینکهای سایت شما برای دریافت پادکست در شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود که این موضوع حتی از بک لینک هم بازدهی بهتری دارد. اگر پادکست باکیفیت، خلاق و نویی را تولید کنید بدون شک با انجام چند تکنیک سئو پادکست، سئوی سایت شما بهبود مییابد.
پادکست صوتی نمایش دادهشده در گوگل
شاید پیشازاین گوگل تنها منحصر به سایتها و محتواهای متنی بود اما از سال گذشته، امکانات مرتبط با پادکست را افزایش داده و اکنون این شرکت پیدا کردن و گوش دادن به پادکستهای موردعلاقه شما را از هر زمان دیگر آسانتر نموده است. هنگامیکه شما برای پادکستهای خاصی در وب جستجو میکنید، گوگل قسمتهای جدید این پادکست را یافته و لینک مستقیم پخش را در صفحهی جستجو به نمایش میگذارد.
این پیوندها سپس در رابط وب پادکست گوگل اجراشده و جزئیات این قسمت از پادکست را در صفحه اصلی نمایش میدهد و کنترلهای پخش را در پایین پنجره مرورگر در اختیار کاربران قرار میدهد.
سئو پادکست گوگل چگونه می باشد؟
تولید محتوای صوتی تأثیر بسیار زیادی بر سئو وبسایت شما خواهد داشت. درصورتیکه بتوانید پادکستهای خود را برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنید در این صورت خواهید توانست اولین و بهترین باشید. برای اینکه بتوانید پادکست خود را بهتر معرفی کنید و مخاطبان شما را در گوگل سریعتر پیدا کنند مراحل زیر را انجام دهید:
1- کلمه کلیدی خود را مشخص کنید
کلمه کلیدی که تصور میکنید مخاطبان با جستجوی آن پادکست شما را پیدا میکنند چیست؟ باید با استفاده از ابزارهای گوگل و تحلیل دادهها کلمات کلیدی مهم و ترند را در حوزه فعالیت خود پیدا کنید.
اگر رقبای شما در یک کلمه کلیدی مهم گوی سبقت را از شما ربودهاند تسلیم نشوید. مهم نیست که در مورد یک موضوع خاص پادکستها بهشدت اشباعشدهاند، به دنبال یک کلیدواژه جدیدتر باشید.
2- عنوان پادکست خود را بهینه کنید
اگر تصمیم گرفتهاید تولید محتوای صوتی را شروع کنید، یک نکته بسیار مهم که در ابتدا باید بدانید چگونگی انتخاب عناوین خلاقانه و سرگرمکننده است.
با انتخاب عناوین اغراقآمیز و غیر مربوط با پادکست میتوانید کاربران خود را برای همیشه از دست بدهید.مخاطبان شما باید با مشاهده عنوان پادکست دقیقا متوجه باشند قرار است به چه چیزی گوش کنند.
3- توضیحات پادکست را بهینه کنید
وقتی صحبت از سئو میشود، توضیحات متا همیشه ضروری است. در توضیحات خود، حداقل یک بار از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید.
با درج کلمه کلیدی اصلی در توضیحات پادکست، استفاده از برچسبها و بهینهسازی عنوان پادکست، میتوانید به افراد کمک کنید تا پادکست شما را راحتتر در سیستمعاملهای مختلف کشف کنند.
4- لینک پادکست را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید
یکی از بهترین راههای بازاریابی محتوای صوتی استفاده از کانالهای رسانههای اجتماعی است. لینک پادکستهای تازه منتشرشده را در اختیار مخاطبانتان در شبکههای اجتماعی قرار دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید لینکها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
5- از تصاویر مناسب استفاده کنید
یکی از مهمترین نکات در ارتباط با سئو پادکست انتخاب یک تصویر مناسب است.
تصویر درصورتیکه هوشمندانه انتخاب شود میتواند اطلاعاتی را درباره کلیات محتوا در اختیار مخاطب قرار دهد.سعی کنید تصاویر را مرتبط با محتوای پادکست انتخاب کنید و اگر میتوانید تصاویر را شخصیسازی کنید تا بتوانید اثرگذاری لازم را در ذهن مخاطب داشته باشید.