آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

آموزش تولید محتوا

جدید ترین نکات و ترفند های تولید محتوا برای داشتن وبلاگ و محتوایی فوق العاده

بازاریابی محتوایی منابع انسانی چگونه است؟


بازاریابی محتوایی منابع انسانی چگونه عمل می‌کند؟

برای شروع باید بگوییم که شما به نوع خاصی از محتوا نیاز دارید. محتوایی که به طور معمول برای مشتریان بالقوه یا فعلی خود تولید می‌کنید کافی نیست.

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، واحدهای بازاریابی و بازاریابی دیجیتال سازمان‌ها، عموما با اهداف جذب و توسعه‌ی کاربران و مشتریان به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی گرایش پیدا می‌کنند. طبعا، این با اهداف شما در قلمرو منابع انسانی همخوان نیست و طبعا، به گونه و سبک دیگری از محتوا نیاز خواهید داشت.

راهکارهای محتوایی که می‌توانید در واحد منابع انسانی خود برنامه‌ریزی تولید و توزیع آن ‌را پیش بگیرید در ادامه آورده شده است.

 محتوای جذابی از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

بسیاری از متقاضیان کار، پیش از آنکه رزومه‌ی خود را به واحدهای منابع انسانی ارسال کنند، سعی می‌کنند تا درباره‌ی آن شرکت و اتمسفر و جو کاری آن اطلاعات بیشتری بیابند.

یعنی تصاویری از محیط شرکت یا اداره، کارمندان شما در حالی‌که مشغول به کار هستند یا در رویدادهای مختلفی شرکت کرده‌اند. به بیان دیگر، محتوایی که یک ایده‌ی کلی و تصویری موثر از کار با شما به کارمندان آینده‌تان بدهد.

ایجاد یک صفحه‌ی «درباره ما» کامل و بی‌نقص

اگر به دنبال آن هستید که کارمندان شایسته‌تری را استخدام کنید پس باید درباره‌ی شرکت‌تان اطلاعات کافی در اختیار آن‌ها قرار دهید. اگر صفحه‌ی درباره ما وب‌سایت‌تان تنها شامل یک پاراگراف کوتاه می‌شود، پس به دنبال نتیجه‌ی رضایت‌بخشی نباشید.

به جای این کار، برای هر یک از کارمندان تیم اجرایی شرکت یک صفحه‌ی پروفایل جداگانه طراحی کنید. سپس زندگی‌نامه‌ی کوتاهی از دیگر کارمندانتان هم بنویسید. بعضی از شرکت‌ها پای خود را یک قدم فراتر گذاشته و برای هر تیم یا بخش اجرایی یک صفحه‌ی جداگانه اختصاص می‌دهند. بعضی از شرکت‌ها از این هم فراتر می‌روند و برای هر کدام از منابع انسانی و کارمندان‌شان یک صفحه‌ی زندگی‌نامه‌ی انحصاری تنظیم می‌کنند.

منابع انسانی فعلی خود را در معرض نمایش بگذارید

ایجاد صفحات پروفایل برای شروع ایده‌ی بسیار خوبی است، از آن بهتر این است که اجازه دهید هر کارمند مهارت‌های خود را اثبات کند. آن‌ها را تشویق کنید تا در وبلاگ شرکت یا هر پلتفرم دیگری پست‌هایی را به اشتراک بگذارند. همچنین به آن‌ها فرصت دهید تا در سخنرانی‌ها یا رویدادهای صمیمانه‌تری شرکت کرده و صحبت کنند.

یک راه آسان برای انجام این کار این است که در محتوای خود درباره‌ی منابع انسانی‌تان و فعالیت‌هایشان بنویسید. چنین ایده‌ای برای وبینارها، پادکست‌ها، و ارائه‌ها به خوبی جواب می‌دهد. اضافه کردن گفته‌های کارمندان به کتاب‌های الکترونیکی و پست‌های وبلاگ نیز می‌تواند موثر باشد.

وقتی آن‌ها حضوری درخشان و کوتاه در محتواها داشته باشند، سطح استرس کمتری را تجربه می‌کنند. چون دائما در کانون توجه نیستند، و تنها به مدت 5-3 دقیقه‌ی کوتاه در معرض توجه دیگران قرار می‌گیرند.

پس این یک روش ایده‌آل است تا اجازه دهید کارمندانی که مهارت‌های ویژه‌ای دارند بدون آنکه تحت فشار قرار بگیرند در محتوای شرکت سهیم باشند. البته چنین تصمیماتی بر روی وجهه‌ ی شرکت نیز تاثیر مثبتی خواهند گذاشت: نشان می‌دهید که دست‌تان حسابی پر است (به قول معروف کاربلد هستید ) و کارمندان با استعداد زیادی دارید. کارمندان عالی فقط به دنبال رهبران و مدل‌های کسب‌وکار بزرگ نمی‌گردند، آن‌ها همکاران عالی نیز می‌خواهند.

برنامه ‌ای برای فعالیت کارمندان و حمایت از آن‌ها تنظیم کنید

اگر منابع انسانی و کارمندان فعلی شما نسبت به شغلی که دارند اشتیاق نشان دهند، کارمندان کوشای دیگری را نیز به سمت شرکت جذب می‌کنند. یک راه خوب برای پرورش این ایده، ایجاد یک برنامه‌ی ویژه برای کارمندان است. به طور ساده، یعنی کارمندان‌تان مسائل و محتوای شرکت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. حرف‌ها و کامنت‌های خود را ارسال کنند، و حتی دوستان و آشنایان خود را نیز دعوت کنند.

برای مخاطب‌های بیشتری تولید محتوا کنید

آیا می‌خواهید کارمندان آینده‌ی خود را از میان جمعیت بزرگ‌تری انتخاب کنید؟ منتظر نمانید تا به سراغ شما بیایند، این شما هستید که باید آن‌ها را پیدا کنید. برای پیدا کردن بهترین افراد، باید شعاع انتشار محتوا را از دایره‌ی وبلاگ‌ و سایت شرکت گسترش دهید. به بیان دیگر، ممکن است لازم باشد با چند وب‌سایت مهم و معروف همکاری کنید و یا در صفحات مرتبط به حرفه‌تان مطالبی را به‌عنوان پست مهمان منتشر کنید.

با اداره‎‌ی منابع انسانی همکاری کنید

تمام فعالیت‌های محتوایی و ترویجی شرکت نباید بر عهده‌ی تیم بازاریابی محتوایی باشد. می‌توانید از همان ابتدای کار و در بازه‌های زمانی منظم از بخش منابع انسانی نیز اطلاعات مفیدی دریافت کنید. آن‌ها در زمینه‌ی استخدام نیرو تجربه‌های ارزشمندی دارند و مطمئناً می‌توانند به شرکت شما کمک کنند تا بهترین عملکرد را در فرایند استخدام داشته باشید.

اگر امکانش برایتان فراهم است افرادی را جهت نظارت بر فرآیند استخدام نیرو در بخش‌های مختلف دعوت نمایید. البته فراموش نکنید که باید استراتژی خود را در همان مراحل اولیه که اعمال تغییرات آسان‌تر است با آن‌ها در میان بگذارید.

شاید آن‌ها پیشنهادات خوبی در زمینه‌ی انتشار پست مهمان، رویدادهایی که می‌توانید در آن شرکت کنید، و یا افرادی که می‌توانید با آن‌ها مصاحبه کنید به شما ارائه بدهند. حتی شاید حاضر شوند مطالبی را در این رابطه برای شما یادداشت کنند.

و در پایان ، از بخش روابط عمومی غافل نشوید و آن را جدی بگیرید. چون ممکن است با افراد موثری آشنا باشند و یا ایده‌های روشنی برای کمک به شما داشته باشند. اگر صفحه‌ای را در وب‌سایت خود به اخبار و روابط عمومی اختصاص دهید به افراد جویای کار این شانس را می‌دهید تا برای همکاری با شما اعلام آمادگی کنند.


مناسبت ها برای تقویم مرداد تابستانی

نکات داغ تابستانی برای استفاده از تقویم محتوای مرداد


  •  در مسیر تولید محتوا، هرگز اهداف اصلی خود را فراموش نکنید. تمام محتوایی که تولید می‌کنید باید به نحوی در جهت رسیدن به اهداف اصلی شما باشد.
  • در تولید محتوای مناسبتی، همیشه اعتدال را رعایت کنید. بی‌توجهی به رویداد‌های اجتماعی و تاریخی می‌تواند از برند شما در ذهن مخاطب، یک چهره‌ی بی‌اعتنا به شرایط جاری جامعه بسازد. از طرف دیگر شما در قبال تمامی مناسبت‌ها یا رخدادهای جهان مسئولیتی ندارید. پس به سراغ مناسبت‌های بی‌ارتباط نروید و مخاطب را با سروصدای بیش از حد خسته نکنید.
  • برای مخاطبان ارزش و معنا خلق کنید. صرف تبریک گفتن روز جهانی چتر به مخاطبان‌تان، ارزشی به آن‌ها اضافه نمی‌کند. در عوض می‌توانید با تعریف کردن داستان مری پاپینز، برای آن‌ها ارتباط معناداری خلق کنید و در ضمن، آن‌ها را سرگرم کنید.
  • فقط در مورد مناسبت‌‌هایی صحبت کنید که در مورد آن‌‌ها اطلاعات کافی و عمیق دارید. فراموش نکنید که مخاطب باهوش با یک نگاه متوجه می‌شود که شما از ویکی‌پدیا استفاده کرده‌اید یا خیر.
  • تقویم محتوایی خوب، یک تقویم پویا و در جریان است. پس بهتر است متناسب با فضای محتوایی خود، از ترندها و وقایع روز جامعه هم استفاده کنید.


مناسبت‌های مرداد برای استفاده در تقویم محتوا

1 مرداد روز عدد پی (π)

عدد پی یکی از ماندگارترین سمبل‌های ریاضیات است. این عدد گنگ اسرارآمیز در ذهن همه‌ی ما جا خوش کرده است، حتی اگر تمام فرمول‌ها و اعداد ثابت و دستگاه‌های محاسباتی را که در مدرسه و دانشگاه خوانده‌ایم، فراموش کرده باشیم. عدد پی عمری چند هزار ساله دارد و از پاپیروس‌های مصر باستان گرفته تا بناهای باشکوه یونان باستان، رد پایی از خود به جا گذاشته است.

 اگر در حوزه‌ی علوم فنی یا تاریخ علم کار می‌کنید، بهترین روزی است که می توانید از شگفتی‌های این عدد و تاریخچه‌ی جالب آن صحبت کنید.

اگر در زمینه‌ی آموزش فعالیت می‌کنید، این روز فرصتی مناسب برای آشتی دوباره با ریاضیات است. با دانلود تقویم محتوای مرداد سایر مناسبت/های علمی این ماه را نیز مشاهده کنید.


مرداد روز کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای


این جمله به خوبی اهمیت کسب مهارت را برای کارآفرینی و داشتن یک اقتصاد و صنعت سالم توضیح می‌دهد، نکته‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به همین خاطر این روز در تقویم با این عنوان نام‌گذاری شده تا بهانه‌ای برای یادآوری باشد.

اگر شما در زمینه‌هایی مثل صنعت، راه‌اندازی استارتاپ، کارآفرینی، آموزش و حوزه‌های خلاق کار می‌کنید می‌توانید در این روز سری به زندگی کارآفرینان موفق بزنید و در مورد دلایل موفقیت آن‌ها صحبت کنید. با تولید و برگزاری آموزش‌ یا وبینارهای رایگان مخاطبان‌تان را به کسب مهارت تشویق کنید. با این کار تعهد به مسئولیت اجتماعی برند یا کسب‌وکار خود را هم به مخاطبان‌تان اثبات می‌کنید.


۴ مرداد روز جهانی کفش قرمز

روز جهانی کفش قرمز بهانه‌ای برای توجه به بیماری‌های پنهان از جمله بیماری لایم (Lyem Disease) است. بیماری لایم یک بیماری عفونی است که توسط نیش گونه‌ای از کنه‌ها منتقل می‌شود. این روز به مناسبت سالروز درگذشت تدا مینت برای توجه به بیماری‌های پنهان در نظر گرفته شده است. تدا مینت شهروند استرالیایی بود که در اثر بیماری لایم در گذشت و در مدت حیات خود، سعی کرد آگاهی عمومی را نسبت به بیماری لایم افزایش دهد و به سایر مبتلایان لایم انگیزه دهد تا با این بیماری مبارزه کنند.

اگر حوزه‌ی فعالیت شما در زمینه‌ی پزشکی و سلامتی است، در این روز می‌توانید اطلاعاتی را در مورد بیماری‌های پنهان منتشر کنید. برای کسب‌وکارهای حوزه‌ی روانشناسی این روز فرصت مناسبی‌ست تا از شیوه‌ی رفتار صحیح با افراد مبتلا به بیماری‌های پنهان صحبت کنند.

5 گام سفارش تولید محتوا برای کسب نتیجه‌ی مورد نظر

5 گام سفارش تولید محتوا برای کسب نتیجه‌ی مورد نظر

بیشتر افراد و کسب‌وکارها به دنبال تولید محتوایی هستند که اصیل و اختصاصی باشد. بنابراین روی استفاده از منابع معتبر تأکید می‌کنند. از طرفی همیشه هم نگران کپی بودن محتوا هستند. برای همین دست به دامن انواع و اقسام نرم‌افزارهای تشخیص کپی می‌شوند. اما حاضر نیستند کمی زمان برای ثبت سفارش تولید محتوا بگذارند.

مثال رانندگی مسابقه را به خاطر بیاورید. مهم نیست چقدر خوب مسیر مسابقه را می‌شناسید. اگر نتوانید اطلاعات را درست به راننده (نویسنده) منتقل کنید، هیچ وقت به مقصد نمی‌رسید.

پس برای سفارش تولید محتوا اختصاصی و حرفه‌ای مراحل زیر را دنبال کنید:

1- مخاطب خود را معرفی کنید

فرض کنید از شما می‌خواهند برای جمعی سخنرانی کنید ولی قبل از ورود به جمع چشم‌هایتان را می‌بندند و هیچ اطلاعاتی در مورد مخاطبین سخنرانی در اختیارتان نمی‌گذارند. شما چه کار می‌کنید؟

بنابراین در هنگام سفارش تولید محتوا مشخص کنید که مخاطبین کسب‌وکار (به ویژه این محتوا) چه کسانی هستند. زنان خانه‌دار، دانشجوها، مهندس‌های عمران و شهرسازی یا کودکان دبستانی؟

شناخت مخاطب خود (پرسونای مشتری‌هایتان) به نویسنده کمک می‌کند تا لحن، جملات و موضوع محتوا را به سلیقه و علایق آن‌ها نزدیک کند. شاید با خودتان بگویید که خب لحن دوستانه و صمیمی را انتخاب کردیم پس توضیح بیشتری در مورد مخاطبین نیاز نیست. به نظرتان لحن دوستانه‌ی صحبت کردن با یک جوان بیست ساله و پیرمرد هشتادوپنج ساله مشابه است؟! دغدغه‌های افراد در هر سن و جایگاه اجتماعی متفاوت هستند. رعایت و اعلام این تفاوت‌ها محتوای شما را حرفه‌ای می‌کند.

طراحی دقیق پرسونای مخاطب و مشتریان شما می‌تواند اطلاعات بسیاری را در مورد محتوایی که نیاز دارید به شما بگوید. به همین دلیل از صرف وقت برای این کار دریغ نکنید.

2- به نویسنده ایده بدهید

اگر از قبل برای تولید محتوا استراتژی و برنامه‌ریزی مشخصی دارید و یک سری ایده برای آن انتخاب کرده‌اید، حتما ایده‌های تولید محتوای خود را در اختیار نویسنده قرار دهید. ایده‌ی شما می‌تواند در مورد عنوان اصلی سفارش محتوا یا حتی فهرست مطالب داخلی آن باشد. مثلا فرض کنید می‌خواهید در مورد «فلسفه‌ی زندگی» محتوا سفارش بدهید.

دوست دارید در این محتوا بیشتر به چه مطالبی پرداخته شود به عنوان مثال:

  • نحوه‌ی شکل‌گیری اولین تئوری درباره‌ی فلسفه زندگی
  • نظر ادیان مختلف درباره‌ی زندگی
  • رابطه‌ی زندگی و مرگ
  • واقعیت‌های زندگی پس از مرگ یا تناسخ

نویسنده با داشتن این اطلاعات می‌تواند ایده‌ی شما را با خلاقیت و ظریف‌کاری به محصولی جامع و منحصر به‌فرد تبدیل کند. پس برای این که سفارش تولید محتوا به خوبی پیش برود، تمامی ایده‌های خود را با نویسنده مطرح کنید تا به درک مشترک و زیادی از کار برسید.

3- بین ایده‌ها و تعداد کلمات تعادل برقرار کنید

داشتن ایده و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا خوب است. اما باید ایده‌ها را محدود کرد. فرض کنید یک محتوای 1000 کلمه‌ای سفارش دادید و در بخش ایده‌ها یک لیست 10 موردی را ثبت کردید.

نویسنده می‌تواند هر یک از ایده‌های لیست شما را به یک تیتر جدید در محتوا تبدیل کند و به طور معمول برای هر تیتر محتوای 100 کلمه‌ای تولید کند (برای ارائه‌ی توضیح کامل و جامع در یک حوزه‌ی مشخص حداقل 100 کلمه مورد نیاز است). با این اوصاف محتوای شما برای پیاده‌سازی همه‌ی 10 ایده به اضافه‌ی مقدمه، داستان‌پردازی اولیه و جمع‌بندی به تعداد کلمات بیشتری نیاز دارد. در چنین مواقعی باید فقط ایده‌های اصلی خود را ثبت کنید یا کلمات سفارش تولید محتوا را افزایش دهید.

راهکار تخمین طول محتوای متعادل

اگر فهرست مشخصی برای محتوا دارید تعداد کلمات اولیه‌ی مدنظرتان را کنار آن یادداشت کنید. سپس برای بخش مقدمه، ایده‌پردازی اولیه (متن اولین زیرتیتر محتوا) و جمع‌بندی بین 200 تا 300 کلمه به مجموع کلمات سفارش خود اضافه کنید.

برای سفارش محتواهای ترجمه (از انگلیسی به فارسی)، مقیاس تقریبا یک ششم است. یعنی اگر 6000 کلمه‌ی انگلیسی را به فارسی روان برگردانید بین 1000 تا 1200 کلمه‌ی فارسی خروجی خواهد داشت.

اگر نتوانستید به تخمین درستی از کلمات مدنظرتان برسید، کافی است که ایده‌های اولیه برای نگارش، جزئیات مربوط به محتوا و محدودیت‌های آن را که در ادامه توضیح می‌دهیم، در سفارش ثبت کنید. نویسنده متناسب با این اطلاعات، جامع‌ترین حجم محتوایی را برایتان در نظر می‌گیرد.

در ارتباط با مشخص کردن تعداد کلمات محتوا، باید به نکات دیگری از جمله سئو نیز توجه کنید. می‌توانید در پست طول محتوا را چگونه تعیین کنیم؟ از تمامی فاکتورهای مهم در ارتباط با تعداد کلمات مناسب برای محتوا مطلع شوید.

4- از همپوشانی محتوایی جلوگیری کنید

تصور کنید یک محتوا در مورد «مزایای مصرف شیر سویا» سفارش داده‌اید. در نگاه اول این یک سفارش شفاف با ایده‌ای مشخص است. نویسنده، محتوا را با تیترهای داخلی زیر تولید می‌کند:

  • شیر سویا چیست؟
  • مزایای مصرف شیر سویا
  • کاربرد شیر سویا برای درمان بیماری‌ها
  • نحوه‌ی مصرف شیر سویا در برنامه غذایی

اما شما از قبل در سایت خود محتوایی با عنوان «نحوه‌ی مصرف شیر سویا در برنامه غذایی» داشتید که این موضوع را به نویسنده اعلام نکرده بودید. بنابراین این بخش از محتوای جدیدتان دارای مشابهت است.

در حال تولید مجموعه‌ی پست‌های آموزشی در وبلاگ‌تان هستید؟ این محتوا چندمین پست از این سری است؟ آیا پست‌های مشابه‌ای هم تولید کردید؟ لینک پست‌های قبلی در این مجموعه و عناوینشان را در اختیار نویسنده قرار دهید.

حتما علاوه بر مشخص کردن تیتر اصلی، تیترهای فرعی مدنظرتان و ایده‌های جانبی در نگارش، وجود هر گونه لینک محتوایی مشابه در سایت‌تان را در هنگام ثبت سفارش تولید محتوا اعلام کنید. همینطور اگر علاقه‌مندید که محتوای شما بر اساس منابع خاصی نوشته شود لینک آن منابع را در سفارش پیوست کنید.

5- جزئیات را فراموش نکنید

جزئیات یک محتوا، برگ برنده‌ی شما برای داشتن یک خروجی منحصر به‌فرد و مخاطب‌پسند است. البته متناسب با نوع سفارش تولید محتوا جزئیاتی که باید در اختیار نویسنده بگذارید، کمی متفاوت‌اند.

  • توضیح محصول: محصول مدنظرتان دارای چه ویژگی‌هایی است؟ کدام خصوصیت آن را نسبت به سایر کالاهای مشابه متمایز می‌کند؟ شما بهتر از هر کسی محصول خودتان را می‌شناسید پس فهرستی از ویژگی‌های مهم و برجسته‌ی آن تهیه کرده و در بخش توضیحات سفارش بنویسید.
  • پست شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید برای صفحه‌‎ی اینستاگرام کسب‌وکارتان محتوا تولید کنید بهتر است ابتدا موضوعی مناسب برای آن انتخاب کنید.

اگر انتخاب موضوع را به نویسنده می‌سپارید حتما لیستی از زمینه‌های فعالیت کسب‌وکارتان را در سفارش ضمیمه کنید. مثلا بگویید: شرکت ساختمانی دارید و در زمینه‌ی تأمین مصالح ساختمانی، معرفی پیمانکار، دکوراسیون داخلی و.. فعالیت می‌کنید. هر چه جزئیات تخصص‌هایتان واضح‌تر باشد انتخاب موضوع و محتوای نهایی به سلیقه‌تان نزدیک‌تر خواهد بود.

حتما آدرس صفحات شبکه‌های اجتماعی‌تان را در سفارش پیوست کنید.

  • رپورتاژ آگهی: این محتوا برای تبلیغ کسب‌وکارتان اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید بتواند شما را به طور کامل به مخاطبین معرفی کند. این که در چه سالی فعالیت خود را شروع کردید؟ در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟ کدام خدمات یا محصولات‌تان برجسته‌تر هستند؟ چه برگ برنده‌ای نسبت به رقبای خود دارید؟ چه افتخارات و جوایزی کسب کردید و…

حتما آدرس سایت خود را در سفارش پیوست کنید.

  • سایر محتواها: اگر محتوای شما ترجمه است، حتما لینک ترجمه را در بخش توضیحات یا منبع اضافه کنید در غیر این صورت سفارش شما ناقص است. سفارشات ناقض به بخش پشتیبانی ارجاع می‌شوند تا در تماس مجدد با مشتری اطلاعاتش کامل شود. تکمیل این روند باعث می‌شود تا سفارش شما با تأخیر به دست‌تان برسد.

توضیح محصول چیست؟و چرا برای افزایش فروش محصول خود باید توضیح محصول داشته باشید؟

توضیح محصول چیست؟و چرا برای افزایش فروش محصول خود باید توضیح محصول داشته باشید؟


همان‌طور که از نام آن پیداست، توضیح محصول شامل توصیف و معرفی یک محصول برای مخاطبین و مشتریان آن می‌شود. توضیح محصول در فروشگاه‌های اینترنتی، عموما شامل یک متن توصیفی-تبلیغی از محصول در صفحه‌ی آن است که کاربر را برای خرید متقاعد کند و به سوالات عمومی او پاسخ دهد. توضیح محصول خوب، ویژگی‌ها و مزایای محصول را توصیف می‌کند، مشکلی که از کاربر حل می‌کند را توضیح می‌دهد و دلایل برتری آن را بیان می‌کند.

به عبارت بهتر، یک توضیح محصول اصولی و حرفه‌ای، به دور از دروغ و مبالغه‌ی بیش از حد، به «توصیف» محصول پرداخته و تلاش می‌کند تا با تاکید بر ویژگی‌ها، آن ‌را به مخاطبین و جامعه‌ی هدف خود بیشتر و بهتر بشناساند.


آیا همه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی به تولید محتوای توضیح محصول نیاز دارند؟


پاسخ ساده و سرراست است: بله! و بیشتر از شما، مشتریان‌تان هستند که در مسیر خرید خود به این توضیحات نیاز دارند.

محصولی که توضیحات ندارد، بسیار کمتر از یک محصول دارای توضیح به فروش می‌رسد. تصور کنید می‌خواهید یک ژاکت ضد آب یا کفش دوست‌دار محیط‌زیست بفروشید، آن هم بدون اینکه بگویید از مواد بازیافتی ساخته شده است. موفق باشید!

مغازه‌ها کارکنانی دارند که می‌توانند اطلاعات اولیه‌ی محصولات را در اختیار مشتری‌ها قرار دهند. به علاوه، به عنوان خریدار، می‌توانید به صورت فیزیکی با محصول ارتباط برقرار کرده و قبل از تصمیم برای خرید، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

خرید آنلاین بسیار متفاوت است. در فروشگاه‌های آنلاین، توضیح محصولات سعی می‌کند جایگزینی برای تجربه‌ی تعامل با محصول در محیط فروشگاه باشد. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، حدس و گمان مشتری از بین می‌رود و نسبت به محصول شناخت کاملی پیدا می‌کند. بنابراین بیشتر به خرید ترغیب می‌شود.

نوشتن توضیح محصول می‌تواند اعتماد کاربران را برای خرید از شما جلب کند


چرا نوشتن توضیح محصول اهمیت زیای دارد؟

به راحتی می ‌توان گفت هر فروشگاه اینترنتی موفق، عکس‌هایی از محصولات خود به نمایش می‌گذارد و بسیاری از خریداران به دلیل همین عکس‌ها جذب محصول می‌شوند.


پس وقتی عکاسی شما خیلی خوب است، توضیح محصول چه اهمیتی دارد؟


این توضیحات کوچک، حفره‌هایی که عکس نمی‌تواند پر کند را پر می‌کنند. آن‌ها به مشتری کمک می‌کنند تا درباره‌ی این‌که آیا محصول برای آن‌ها مناسب است یا خیر، بهتر تصمیم بگیرند. به عنوان مثال، شما با دیدن تصویر یک لپ‌تاپ نمی‌توانید برای خرید آن تصمیم بگیرید. بدون شک، نیاز دارید درمورد ویژگی‌ها و امکانات آن بیشتر بدانید. در ارتباط با بخش مد هم همین‌طور است. شاید بعضی از مشتری‌ها به نوع خاصی از پارچه حساسیت داشته باشند، بنابراین مهم است که قبل از خرید، جنس محصول را بدانند.


در درازمدت، توصیف خوب محصول باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. اگر به سؤالات احتمالی پاسخ دهید، دیگر لازم نیست مشتری‌ها با ارسال ایمیل از شما سؤال کنند. به علاوه، کمتر احتمال دارد از کمبود اطلاعات اذیت شده و سبد خرید خود را خالی بگذارند. به همین دلیل استفاده از یک راهنمای نوشتن توضیح محصول کارآمد، می‌تواند بخشی از مشکلات فروش کسب‌وکار شما را برطرف کند.

مزیت استراتژیک دیگر نوشتن توضیح محصول، تقویت سئو است. یعنی افراد بیشتری می‌توانند محصولات شما را پیدا کرده و مشتری فروشگاه شما شوند. بدون توضیح محصولات ممکن است بتوانید با عکس هم مشتری را برای خرید ترغیب کنید؛ اما صفحه‌ی محصول شما به دلیل کمبود محتوا در نتایج جستجو ظاهر نخواهد نشد.


راهنمای نوشتن توضیح محصول

برای نوشتن توضیح محصول صرفا نباید به اطلاعات فنی و موردی بسنده کنید. به خاطر اینکه همه‌ی فروشگاه‌ها این اطلاعات را در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند و به همین دلیل، توضیح محصول شما نیاز جدیدی از کاربر را برطرف نمی‌کند.

در ادامه با هم راهنمای نوشتن توضیح محصول را گام به گام بررسی خواهیم کرد.


از کلمات صحیح استفاده کنید

بسیار مهم است که در متن خود از چه کلماتی استفاده می‌کنید. جادوی کلمات بیش از آن چیزی که شما تصور می‌کنید، قدرت تغییر تصمیم مشتری را دارد. مهم است که متن شما در ناخودآگاه مشتری ترغیب‌کننده باشد یا دلسردکننده.

به نظر دیوید آگیلوی، یکی از پیشگامان تبلیغات مدرن، 20 کلمه‌ی تأثیرگذار وجود دارد:

  • ناگهان
  • اکنون
  • اعلام شد
  • معرفی
  • پیشرفت
  • حیرت‌آور
  • حسی
  • استثنایی
  • انقلابی
  • شگفت‌انگیز
  • معجزه
  • جادویی
  • پیشنهاد
  • سریع
  • آسان
  • مورد نیاز
  • رقابت
  • مقایسه
  • تخفیف
  • عجله

استفاده از کلمات کلیدی بالا به جذب مخاطب کمک می‌کند. می‌توانید از آن‌ها در نوشتن توضیح محصولات، عناوین، موضوع ایمیل و هر محتوای دیگری که با مشتری در ارتباط است، استفاده کنید.

چندین کلمه و عبارت هم وجود دارند که نباید در نگارش توضیح محصولات یا موارد دیگر استفاده شوند، از جمله:

  • پیشرو در بازار
  • دستیابی به موفقیت
  • خیره‌کننده
  • نهایی
  • خلاقانه

درنهایت اینکه، اگر از کلمات دقیق و مناسبی استفاده نکنید، محتوا و توضیح محصول نمیتواند تاثیر لازم را بر کاربران بگذارد.


صداقت داشته باشید

مهم است که نویسنده، هنگام نگارش توضیح محصولات صادق و شفاف باشد. اینکه بگویید محصول رایگان است، در حالی که اینگونه نباشد، یا در توضیح محصول خود بنویسید بالاترین کیفیت را دارد، در حالی که شکایت‌های زیادی درباره‌ی کیفیت آن محصول به دست‌تان رسیده، کار را خراب می‌کند.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید جنس پارچه‌ی محصول شما بیش از حد نازک است، می‌توانید این نکته را طوری مطرح کنید که تأثیر چشمگیری بر فروش نداشته باشد. این کار به مشتریان اجازه می‌دهد به توضیحات شما اعتماد کنند. حتی ممکن است بعضی از مشتری‌ها، جنس‌ نازک پارچه را برای تابستان ترجیح دهند.

البته صادق بودن به معنای نوشتن همه‌ی عیب‌های محصول به تنهایی نیست. بلکه شما باید نقاط قوت آن را هم برجسته کنید. آیا طرح و ظاهر محصول، دلیل اصلی فروش آن است؟ بنابراین باید هنگام توصیف محصول، روی جنبه‌های ظاهری آن تأکید کنید.


توضیح خودتان را بنویسید

هیچ‌وقت به استفاده از توضیحات تولیدکننده‌ی محصول اکتفا نکنید. با نوشتن نسخه‌ی شخصی خود، از مجازات شدن برای مطالب تکراری در موتورهای جستجو جلوگیری کنید. همچنین شانس خود را برای نوشتن متنی که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کند، افزایش دهید.


جامعه هدف خود را مشخص کنید

با طرح سؤال از خودتان شروع کنید: چه کسی قصد خرید این محصول را دارد؟ وقتی مشتری هدف خود را تصور کنید، می‌توانید متناسب با سبک زندگی، علایق و نیازهای او توضیحات لازم را بنویسید. اگر قصد فروش اسباب‌بازی دارید، باید برای والدینی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند بنویسید، نه دانشجویان بدون بچه. تعیین مشخصات مشتری، به بازاریابی، توسعه‌ی محصول و طراحی فروشگاه نیز کمک می‌کند. به بیان تخصصی‌تر شما به تعریف پرسونای مخاطبان خود نیاز دارید


اطلاعات اولیه را جمع‌آوری کنید

بخش‌های اصلی اطلاعاتی که می‌خواهید درباره‌ی محصول خود انتقال دهید، چیست؟ اگر محصول شما پوشاک باشد، شاید بخواهید اطلاعاتی درباره‌ی جنس، روند تولید، محل تولید و مواردی از این دست را درج کنید. آیا این لباس مناسب افراد سایز کوچک است؟ آیا از رنگ‌های طبیعی در تولید آن استفاده شده است؟ توضیحات محصول باید اطلاعات مهمی را شامل شود که با عکس نمی‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

 

سفارش تولید محتوا برای موضوعی چه مدت طول می‌کشد؟

سفارش تولید محتوا برای موضوعی چه مدت طول خواهد کشید؟

این سوال، یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که توسط مشتری‌ها یا کارفرماها پرسیده می‌شود. اما در پس این پرسش به ظاهر ساده­، ریزه­‌کاری و پیچ‌­و­خم‌های فراوانی نهفته است. پرسیدن این قبیل سوال‌ها اغلب موجب می‌­شود که تیم‌­ها و سازمان‌­ها مجبور باشند یک تصمیم دشوار بگیرند و زمان‌بندی برنامه‌ریزی وارائه‌ی نقشه برای بازاریابی محتوایی خود را به این پاسخ گره بزنند. مدیران پروژه این موضوع را می­‌دانند اما بی‌تجربه نیز نیستند. آن‌­ها می­‌دانند که در ابتدای فرآیند سفارش تولید محتوا باید از شما بپرسند که تولید محتوای موردنظر چقدر طول می­‌کشد. این یک اقدام هوشمندانه از جانب آن‌­هاست، اما برای شما به این معنی است که باید خیلی خیلی دقیق پیش بروید.

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

هدف سوال را روشن و مشخص کنید

اولین کار شما به‌عنوان نویسنده، درک کامل چیزی است که از شما خواسته می‌­شود. آیا زمان تعیین‌شده توسط شما، در قرارداد ذکر می­‌شود؟ یا شاید کارفرما می‌­خواهد بداند که برای درخواست‌های بعدی­‌اش از شما چه مقدار زمانی را باید در نظر بگیرد؟ گاهی نیز هدف پرسیدن این سوال تعیین میزان مطابقت فرایند سفارش تولید محتوا با سایر مراحل مهم پروژه است. برآورد زمان موردنیاز برای نوشتن محتوا یک فرآیند است و این فرآیند گسترده‌­تر از یک سوال ساده از نویسنده است. پس زمان انجام پروژه را حدس نزنید.

دامنه ­‌ی سوال را روشن کنید!

بخشی از وظیفه‌­ی شما به­‌عنوان نویسنده، کمک به تیم خود برای برآورد کردن حوزه و گستره­‌ی محتوا است. مشخص کنید که از شما خواسته­‌اند تا چه چیزی را بنویسید؟ همه­‌ی نوشته­‌ها در تمامی صفحات؟ یا بعضی از نوشته‌ها در برخی از صفحات؟ آیا تنها آنچه در ساختار اولیه مشاهده می­‌کنیم باید نوشته شود یا باید به هر صفحه و پیامی اشاره‌­ای سطحی کنیم؟

چالشی که در اینجا پیش می­‌آید این است که اغلب افراد غیر­نویسنده نمی‌­دانند که نوشتن، کاری بیشتر از نوشتن است! چراکه نوشتن یک محتوا ممکن است به کارهایی مانند مصاحبه و بررسی، تحقیق درباره‌­ی کاربران، ارائه‌­ی مطلب به ذی‌­نفعان، جلسات کاری مکرر با طراحان و برنامه‌­ریزان و بررسی محتوا از نظر کیفیت، قانونی بودن و میزان انطباق با سایر مراحل کار نیاز داشته باشد. شاید دانستن موضوع، مهلت انجام و تعداد ایده‌­آل کلمات معمولا برای خبرنگاران روزنامه­‌ها کافی باشد، اما نویسندگان و طراحان محتوا برای برآورد کار خود باید چیزهای بسیار بیشتری بدانند. پس برای تعیین زمان موردنیاز برای انجام سفارش تولید محتوا بر اساس پیش­‌فرض‌­ها، حتماً فرضیات را مستند کرده و نگرانی­‌ها و سوالات خود را مطرح کنید.

حتما  گردش کار خود را برنامه­‌ریزی کنید

یکی از راه‌­های کاهش زمان هدررفته و سایر مشکلات، برنامه­‌ریزی برای گردش کار نوشتن است. یک نمای کلی از چگونگی تهیه، نوشتن پیش‌­نویس، ویرایش، تصحیح و سرانجام به پایان رساندن سفارش تولید محتوا که به شما سپرده شده است بنویسید. این کار به شما یک دید کلی می‌­دهد که چقدر زمان و چه امکاناتی برای انجام آن لازم است.

رویکرد خود را انتخاب کنید و راه خود را مشخص کنید

شما به‌­عنوان نویسنده پس از گردش کار برنامه­‌ریزی­‌شده و تعیین وظایف کاملاً محدوده­‌بندی‌­شده، سرانجام آماده­‌ی پاسخگویی به این سوال اصلی هستید که تولید یک محتوا چه مدت طول می‌­کشد؟ در این مرحله شما دو روش اصلی برای انتخاب دارید:

  • در ابتدا بخش کوچکی از کار را انجام دهید، زمان صرف شده را در حجم باقیمانده ضرب کنید تا برآوردی بر اساس ساعت تعیین کنید!
  • سوال را از نظر مهلت و میزان کار و انرژی موردنیاز مجدداً تنظیم کنید.